מחאת שנאה נגד ישראל בסופרמרקטים בבריטניה: טסקו הרשת שהמייסד שלה היה יהודי, הפכה (שלא בידיעת הרשת), ללוח מודעות של BDS ואמני "מחאה".
ישראלית שמתגוררת בלונדון, התכוונה לרכוש חומוס סברה ושמה לב שלצידו מסומן מחיר גבוה מאוד. החומוס הזה הוא פרי שיתוף פעולה של שטראוס ופפסיקו בארה"ב, אבל בבריטניה המותג שייך בכלל לנסטלה.

4 צפייה בגלריה
"חומוס אפרטהייד" ולצידו מחיר - 1948
"חומוס אפרטהייד" ולצידו מחיר - 1948
"חומוס אפרטהייד" ולצידו מחיר - 1948
(צילום: מהאינסטגרם)
הצרכנית התבוננה היטב בתגית המחיר שהוצמדה למדף ונראתה כמו כל שילוט מחיר אחר בסופרמרקט ורק אז הבחינה שכתוב עליה: "חומוס אפרטהייד". בכיתוב קטן מתחת להאשמת החומוס באפרטהייד נכתב: "קניית מוצר זה מסייעת לתמיכה ברצח עם". מעל המחיר הנקוב בשלט כתוב: "מאז" והמחיר הוא 19.48 ליש"ט. האמן אף טורח להסביר את המובן מאליו ביצירתו וכותב: "שנת הנכבה". כן נכתב שם כי "למידע נוסף - חפשו את התגית: BDS#".
4 צפייה בגלריה
בכיתוב קטן נכתב: "קניית מוצר זה מסייעת לתמיכה ברצח עם"
בכיתוב קטן נכתב: "קניית מוצר זה מסייעת לתמיכה ברצח עם"
בכיתוב קטן נכתב: "קניית מוצר זה מסייעת לתמיכה ברצח עם"
"הייתי בסניף טסקו בתחנת הרכבת בהאמרסמית", סיפרה ל-ynet. "באנו לעשות קניות לארוחה ישראלית בבית וכשחיפשנו חומוס נתקלנו בזה. בהתחלה, בכלל התמקדנו במחיר הגבוה, אבל אז קראנו את הכל והבנו מייד את העניין. הוצאתי את הפתק משם, כי זה עיצבן אותי ברמות והסופר היה מפוצץ אז לא היה כל כך עם מי לדבר. כן שלחתי הודעה לשירות לקוחות של טסקו, שהתעלמו ממני בינתיים".

אמנות מגויסת ב"סיכון נמוך"

בירור קצר העלה כי מדובר בשלטי מחיר שרקח אמן בשם דארן קולן, אירי-בריטי, שמתגאה בכך בחשבון האינסטגרם שלו, בו ניתן למצוא כמה מסרים נגד ישראל.
באתר שלו כתב האמן שהוא מתכוון לפעול כך נגד עוד חומוסים בעוד רשתות מזון בריטיות. מי שרוצה, הוא כותב, יכול אף להוריד באתר קובץ PDF שכולל 14 שלטי מחיר כאלה לטסקו או לסיינסברי.
4 צפייה בגלריה
(צילום מתוך האתר)
הוא מסביר שם שהוא נסמך על אתר ה-BDS למידע, ארגון פלסטיני שמטרתו לעודד חרם על ישראל ועל מוצרים מישראל: "לפי אתר BDS, חומוס סברה הוא מיזם משותף בין פפסיקו לקבוצת שטראוס, חברת מזון ישראלית שמספקת תמיכה כלכלית לצבא הישראלי". הוא כמובן לא יודע שבבריטניה המוצר כאמור שייך לנסטלה ולא קשור לשטראוס.
4 צפייה בגלריה
קובץ להורדה שכולל שלטי מחיר "1948" לטסקו או לסיינסברי
קובץ להורדה שכולל שלטי מחיר "1948" לטסקו או לסיינסברי
קובץ להורדה שכולל שלטי מחיר "1948" לטסקו או לסיינסברי
(צילום: מתוך האתר)
בהמשך הוא אף מודה שמדובר במיזם לא מקורי ומועתק מאמנית רוסייה בשם אלכסנדרה (סשה) סקוצ'ילנקו, "שהשתמשה בתגי מחיר בסופרמרקטים כדי להפיץ מידע על הפלישה הרוסית לאוקראינה", כך הוא כותב. "היא נשפטה לאחרונה ל-7 שנות מאסר משום שנטען נגדה שהפיצה ביודעין מידע שגוי על הצבא הרוסי".
ומה קורה למי שמפיץ ביודעין מידע שגוי על חומוס ישראלי וטוען שהוא מפלה בין גזעים? כלום כנראה, אחרת האמן האמיץ לא היה מעז לצאת לפעולה הנועזת נגד אותו חומוס אפרטהיידי.
קולן מודה בגלוי שהוא לא נוקט בפעולה אמיצה במיוחד נגד רצח העם המדובר: "הצבתי כמה מאלה אתמול והם עדיין שם היום. זה קל מאוד לביצוע ושום דבר לא ניזוק או נלקח מהחנות, כך שמדובר בסיכון נמוך (לפחות בבריטניה)".
למעשה, הוא דווקא כן גורם נזק לרשת בכך שתג המחיר ל-200 גרם חומוס נראה גבוה מאוד ומונע מצרכנים לקנות אותו. כמו כן הוא מפיץ דיבה וגם בזה יש סיכון.

"חומוס ג'נוסיידי ישראלי"

גם כתבת עיתון הטלגרף הבריטי, איתרה את שלטי המחיר של קולן וכן מצאה מדבקה בולטת יותר, בעיצוב שונה על גבי אריזת חומוס סברה בסניף סיינסברי ליימהאוס במזרח לונדון. המדבקה מעוצבת באופן המזכיר מודעות שמזהירות משתמשי סיגריות מפני נזקי עישון.
על המדבקה הודפסה תמונה של פגים בפגיה, בבי"ח ששימש בין היתר כמפקדת חמאס. לצד התמונה נכתב שהמוצר "מרוויח מג'נוסייד" ומומלץ למשתמש לסרוק QR קוד או להיכנס ללינק של BDS. בטלגרף העלו על כך כתבה, שבכותרתה אף טענו שהאקטיביסטים טירגטו "חומוס ג'נוסיידי ישראלי" בחנויות. מונח חדש הומצא.
מנסטלה לא נמסרה תגובה עד פרסום הידיעה.