שר האוצר מתערב לראשונה במשבר החינוך העצמאי: בצלאל סמוטריץ' תקף היום (ה') את החשב הכללי במשרדו יהלי רוטנברג על החלטתו להוציא את חשבת האוצר מרשתות החינוך החרדיות המפלגתיות.
אתמול הודיע סגן החשב הכללי יהונתן רזניק לרשתות החינוך העצמאי של אגודת ישראל ובני יוסף של ש"ס על הוצאת חשבת האוצר שושי שוורץ מהרשתות החל מ-1 ביולי. זאת, לאחר שבפברואר איים החשכ"ל שיבצע צעד זה אם לא תוקם חשבות מלאה ברשתות עד 1 במאי. במכתבו כתב רזניק: "אנו פועלים לניתוק הרשת ממערכות התקציב של המדינה, הפסקת התקצוב הישיר והוצאת החשבת מהרשת החל מ-1 ביולי 2024. החשבת לא תשמש עוד כמנהלת הכספים של העמותה מיום זה. עליכם לפעול למינוי מנהל כספים מטעם הרשת בתאם לדרישות רשם העמותות. החל מ-1 ביולי לא ניתן יהיה להקים התחייבויות חדשות במערכת מרכב"ה (מערכת התקציבים של המדינה - ש"א). אנא היערכותכם להקמת מערכת כספים חלופית".
1 צפייה בגלריה
הצהרה - שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
הצהרה - שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום )
במכתב ששלח היום סמוטריץ' לרוטנברג ולממונה על התקציבים יוגב גרדוס, שכותרתו "בימים ההם אין מלך בישראל, איש הישר בעיניו יעשה", הוא כתב כי ההחלטה להוציא את החשבת מהרשתות התקבלה ב"חוסר סמכות" משום שהיא מנוגדת להחלטת ממשלה ו"אף פקיד אינו מוסמך לפעול בניגוד להחלטת ממשלה".
"בכל הכבוד מישהו כאן התבלבל", כתב סמוטריץ'. "חשב משרד האוצר מוצב ברשת בני יוסף מכוח החלטת ממשלה. הוצאת החשב מהרשתות, בוודאי ביחס לבני יוסף, אפשרית רק באמצעות החלטת ממשלה חדשה שתבטל את ההחלטה הקודמת, ואף פקיד, בכיר ככל שיהיה, אינו מוסמך לקבל החלטה הנוגדת החלטת ממשלה על דעת עצמו". את ההתנגדות להוצאת החשבת מהחינוך העצמאי הוא הסביר בכך ש"לא ניתן להוציא את החשב מרשת אחת ולהותירו ברשת השנייה". הוא כתב לרוטנברג כי "ככל שהנכם מבקשים לשנות את המדיניות הנהוגה, אתם מוזמנים לנסות לשכנע אותי בכך, וככל שאשתכנע אביא לממשלה החלטה אחרת".

סמוטריץ' טוען שהכנסת החשב לרשתות היא החלטת מדיניות שלא ניתן לבטלה במהלכים טכניים. "אפשר לאהוב את המדיניות הזו יותר או פחות, לחשוב שהיא נכונה יותר או פחות. אפשר לחשוב שיש חלופות טובות יותר ולהאמין שניתן להגיע להסכמות לגביהן או לבצען בכפיה באופן חד צדדי. ואולם כאמור מדובר בעניין שבמדיניות שהוא בסמכות הממשלה והשרים הרלבנטיים ולא ניתן לעקוף אותה ולהתחבא מאחורי שיקולים 'מקצועיים' ו'משפטיים' יבשים. אף אחד מכם אינו מוסמך לשנות על דעת עצמו מדיניות ממשלתית ארוכת שנים ומוסמכת. לכן אבקש את החשב הכללי לבטל את האמור במכתבו שנכתב בחוסר סמכות ולהבהיר כי מה שהיה הוא שיהיה כל עוד לא תתקבל החלטת ממשלה שתעגן מדיניות אחרת".
עם זאת, סמוטריץ' כתב ש"ככל שהחשב הכללי יגיע להסכמות בדבר חיזוק מערך הפיקוח והבקרה של החשב המוצב ברשתות באמצעות תגבור כוח אדם והקמת מערכות ניהול כספים באופן שיאפשר מימוש טוב יותר של החלטת הממשלה ומדינות הממשלה, אברך על כך, אתמוך בכך ואורה לאגף התקציבים לתקצב את התקנים והתקציבים הנדרשים לשם כך".
אי-הסדרים ברשתות החינוך החרדיות נחשפו לאחרונה בעקבות התחקיר של רואה החשבון החוקר עופר אלקלעי, שמימן היזם והאקטיביסט ישראל קרויזר, ובעקבות עתירת עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון לבג"ץ בשל תוספות השכר למורות החרדיות. הדו"ח שחיבר אלקלעי קובע שרשת החינוך העצמאי של אגודת ישראל נמצאת בפועל במצב של חדלות פירעון ועומדת על סף קריסה. לפי הדו"ח, גירעון הרשת גדול במאות מיליוני שקלים מהגירעון המדווח, שעומד על 350 מיליון שקל בלבד.
ח״כ נעמה לזימי (העבודה) הגדירה את מכתבו של סמוטריץ' כ"שערורייתי" ומסרה כי "הניסיון הציני של סמוטריץ' להלך אימים על פקידי האוצר שמבצעים את עבודתם כשומרי סף הוא מאפיוזי ומסוכן. מדובר בשר אוצר שתוקף את עובדי משרדו על כך שהם פועלים ביושרה ולא מאפשרים תשלום של עשרות מיליונים מקופת המדינה לעמותה פרטית שפעלה בניגוד לחוק וחמקה מתשלום מיסים. זהו עוד שפל חסר תקדים של הממשלה הזו, ששמה פס על שלטון החוק".
ח"כ משה קינלי טור-פז (יש עתיד), חבר ועדת החינוך של הכנסת, מסר: "סמוטריץ' מתקפל מול העסקנות. השחיתות ברשתות החרדיות זועקת לשמיים. שומרי הסף הודיעו שהחגיגה נגמרת, אבל סמוטריץ' הודיע שאין לכם סמכות. בשם המשילות שחיתות כמדיניות סדורה".
סמנכ"לית עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, שעתרה כנגד תוספות השכר למורות ברשתות, עו"ד יפעת סולל, מסרה: "השר סמוטריץ' התבלבל. החשב נכנס לרשתות כחלק מהסכמה לפיה צריך פיקוח על התנהלותן הכלכלית. אלא שהרשתות השתמשו בהשמתו לצורך פעולה באי-סדרים והטלת האחריות על המדינה, שנדרשה לשלם. החשב הכללי פעל סוף סוף כפי שהיה צריך לפעול מזמן, להפסיק לאפשר לרשתות להתכסות באישור לכאורה של המדינה להתנהלותן באי סדרים. סמוטריץ' מבקש להמשיך להזרים לרשתות כספים בלי ביקורת ובלי מגבלות".