1 צפייה בגלריה
גבר מתאבל
גבר מתאבל
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר לאחרונה פסק דין של בית המשפט למשפחה, שביטל צוואה שבמסגרתה נישלה אישה שהתמודדה עם סכיזופרניה את בנה היחיד לטובת אחיה. האח טען שבזמן החתימה על הצוואה מחלתה הייתה מאוזנת, אבל השופטים קבעו שהתלות שלה בו שללה ממנה את רצונה החופשי.
האם נפטרה ב-2018 והותירה אחריה צוואה מ-2005 שבמסגרתה הורישה את כל רכושה לאחיה. כשהייתה בת 18 היא אובחנה כסובלת מהפרעה סכיזואפקטיבית המאופיינת בשילוב תסמינים של מצב רוח קשה ושל סכיזופרניה. ב-1992 נולד בנה, אולם בשל מצבה הבריאותי שהצריך אשפוזים חוזרים בבתי חולים, הוא חי רוב הזמן אצל סבתו.
ב-2005, כחודש לאחר ששוחררה מאשפוז ממושך בבית החולים אברבנאל, בנה חגג בר מצווה. לפי עדויות, היא התנהגה באופן שאינו נורמטיבי בכך שניסתה בכוח להיכנס לעזרת הגברים למרות התנגדות המתפללים.
לאחר מותה הגיש האח בקשה לקיום צוואתה, אבל התנגדות שהגיש הבן התקבלה לאחר שמומחה מטעם בית המשפט למשפחה קבע שהמנוחה לא הייתה כשירה לחתום על הצוואה מבחינה "קוגנטיבית ונפשית". עוד נקבע כי האח השפיע עליה באופן בלתי הוגן.
האח הגיש ערעור שבו טען כי הבן התכחש לאימו ולא היה איתה בקשר, ולכן לא פלא שהיא בחרה להדירו. הוא הוסיף כי במסמך רפואי ממועד שחרורה מאברבנאל, חודשים ספורים לפני החתימה על הצוואה, נכתב שהיא לא הייתה במצב פסיכוטי פעיל. לדבריו, היא ניהלה חיים עצמאיים, למדה ועבדה, מה שמעיד על כשירותה לצוות.
הבן טען מנגד כי אימו לא הייתה כשירה לחתום וכי אחיה-המערער שלט בה במשך שנים והיא ציוותה לו את כל רכושה משום שהייתה תלויה בו לחלוטין.
ואכן, הערעור נדחה פה אחד. השופט נפתלי שילה, שכתב את פסק הדין, הסביר כי המומחה הרפואי ציין שאמנם המנוחה תפקדה באופן רגיל באופן יחסי בחיי היום יום, אך הדבר לא מלמד על כשירותה. כך למשל האירוע בבר המצווה, שהתקיים חודשיים לפני עריכת הצוואה, מלמד על בעיה קוגניטיבית חמורה בשיפוט של המנוחה.
הוא דחה את טענת האח שלפיה מסמך השחרור של מאברבנאל מעיד שהיא לא הייתה פסיכוטית, שכן אותה רופאה שכתבה את המסמך לא ראתה את המנוחה אחרי השחרור ואף ציינה מפורש בעדותה שהיא לא יודעת מה היה מצבה של המנוחה בזמן החתימה על הצוואה.
כמו כן כתב השופט כי בצדק קבע בית המשפט למשפחה שתלות המנוחה באחיה הביאה לכך שנשלל ממנה רצונה החופשי והבלתי תלוי. השופטות צילה צפת, סגנית הנשיא ועינת רביד הסכימו עם פסק הדין. האח חויב בהוצאות הבן בסך 20 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האח: עו"ד זיו גרובר • ב"כ הבן: עו"ד שרה מינטוס • עו"ד תמיר סבאן עוסק בירושות וצוואות • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין