בשיתוף אתר "המקצוענים"
רגע לפני חג הסוכות, בדקנו מהם הסיכונים שישראלים רבים חשופים אליהם בתוך הסוכה, לרוב מבלי להיות מודעים לסכנה.

מיקום הסוכה: הרחק מעמודי חשמל או ארונות חשמל

אסור בפירוש להקים את הסוכה בצמוד לעמודי חשמל או לארונות חשמל, ובוודאי שלא להשתמש באחד מהם לצורך הבנייה. הדבר רלוונטי הן לעמודי הסוכה והן לסכך המונח עליה. גם במהלך הקמת הסוכה והנחת הסכך חשוב להתרחק מחוטי חשמל ומעמודי חשמל, כדי להימנע מהתלקחות.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הסכנה שבגופי תאורה בתוך הסוכה

אמנם השהות בסוכה היא זמנית ביותר, ומסתכמת בשבוע, אך היא אינה מייתרת את הצורך בשימוש בגופי תאורה מוגני מים, המותאמים לתנאי חוץ. כך גם לגבי שקעי חשמל המיועדים להתקנה בחוץ. הסיבה לכך היא חשיפה ללחות במשך הלילה, ולעתים גם לגשם של תחילת עונת הסתיו.
"על פי החוק, התקנה של כל מתקן חשמלי, חייבת להיעשות רק על-ידי חשמלאי מוסמך, גם כשמדובר בהתקנה זמנית", מציינים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "החריג שלא מחייב הזמנת חשמלאי הוא תליית גוף תאורה מיטלטל או חיבור של מוצרי חשמל לשקע. בכל מקרה, חשוב להקפיד על ניתוק הזנת החשמל לסוכה, אם יורד גשם. בכדי לנקוט משנה בטיחות, מוטב לעשות זאת במהלך שעות הלילה או כשהינכם מחוץ לבית".
7 צפייה בגלריה
סוכה מסוכנת מוטענת על פיגומים ובסמוך לחוטי חשמל.
סוכה מסוכנת מוטענת על פיגומים ובסמוך לחוטי חשמל.
סוכה מסוכנת מוטענת על פיגומים ובסמוך לחוטי חשמל.
(צילום: באדיבות חברת החשמל )
האם כל הציוד החשמלי שלכם מיועד להתקנה חיצונית?
חשוב להקפיד להשתמש בציוד חשמלי תקין בלבד. כלומר, שקעים, כבלים מאריכים, שרשראות תאורה וכל אביזר חשמלי שהוא, אשר מיועד להתקנה חיצונית (בגג, על המרפסת או בגינה). לא חסרים פתרונות בטיחותיים בשוק, כולל נורות המיועדות להתקנה בתנאי חוץ.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כבל מאריך: הקפידו על כללי שימוש בטוחים בו

"אם אתם עושים שימוש בכבל מאריך, ודאו כי אין חוטים גלויים שיכולים לגרום להתחשמלות, ושחיבורי החשמל תקינים", מציינים בחברת החשמל. "חיבור רופף של תקע לשקע יכול להיות מאוד מסוכן, ולכן יש למקם אותו במקום בטוח בסוכה, בכדי שלא ידרכו עליו או יתקלו בו.
"מומלץ להצמיד אותו אל אחד מדפנות הסוכה, במקום גבוה יחסית מהרצפה, ולוודא שהוא אינו מפריע לתנועה בסוכה, ואינו קרוב לראש הסובבים סביב השולחן.
"אסור לשרשר מספר כבלים מאריכים, ואם אתם עושים שימוש בכבל המלופף על גבי 'תוף' הכבידו לפרוס את הכבל לכל אורכו, ולא להשאיר אותו מגולגל כשהוא מחובר למכשירי חשמל".
"שימו לב, שבעת חיבור מכשיר חשמלי לכבל מאריך, יש לחבר את המכשיר אל הכבל, ורק לאחר מכן לחבר אותו לשקע שבקיר", מוסיפים בחברת החשמל. "כך גם בעת ניתוק המכשיר: תחילה לנתק את הכבל מהחשמל, ורק אז לנתק את המכשיר המחובר אל הכבל המאריך".
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אמצעי חימום? עדיף להימנע, בייחוד כשהם ללא השגחה

זהירות מוגברת דרושה בעת שימוש במאווררים, באמצעי חימום או באמצעים נגד יתושים המחוברים לחשמל. אין להשאיר אותם מחוברים לחשמל, ובוודאי שלא דולקים, ללא השגחה.
מכשירי חשמל ונורות חשמל יוצרים חום. סוכה היא מבנה ארעי, שעשוי מחומרים דליקים שעלולים להתלקח בקלות, ולכן חשוב מאוד לגלות ערנות. כך גם לגבי הכנסת גזיות או כיריים לתוך הסוכה. אם הסוכה ממוקמת במרפסת, הימנעו מלמשוך לתוכה צנרת של גז מהמטבח. כל חימום שהוא (באמצעות גז או חשמל) אסור בתכלית האיסור, כולל תנור חימום.
אם אתם מדליקים נרות בתוך הסוכה, הרחיקו אותם מקישוטים ומדפנות הסוכה, ואל תשאירו אותם ללא השגחה.
מטעמי בטיחות, ובייחוד כשמדובר בשימוש בחשמל בצורה פרוביזורית מחוץ לבית, יש להקפיד לנעול נעליים ולייבש את הידיים לפני כל מגע עם כבל חשמלי, גוף תאורה או כל מכשיר חשמל אחר.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

סיכון גבוה להתלקחות מקישוטי סוכה ומחוטי חשמל גלויים

הרחיקו את הסכך ואת קישוטי הסוכה מחוטי חשמל, מנורות חשמל ומגופי תאורה. אלו, יכולים להתחמם עד כדי מצב של התלקחות.
בוודאי שאין לתלות את קישוטי הסוכה על כבלי החשמל, ולא להניח אותם על הסכך.
7 צפייה בגלריה
סוכה עשויה מחומרים דליקים שיכולים להתלקח בקלות
סוכה עשויה מחומרים דליקים שיכולים להתלקח בקלות
סוכה עשויה מחומרים דליקים שיכולים להתלקח בקלות
(צילום: shutterstock)
לפני השהות בסוכה, חשוב מאוד לוודא את תקינות ממסר הפחת בלוח החשמל (זהו כפתור שתפקידו להפסיק את הזרם במצב של קצר חשמלי ולמנוע התחשמלות).
הבדיקה מתבצעת על-ידי לחיצה על כפתור הניסוי. אם הוא אינו גורם לניתוק זרם החשמל, סימן שיש תקלה בו, ויש להימנע מחיבור ציוד חשמלי ממנו אל הסוכה. מדובר במצב מסוכן מאוד, בייחוד בדירות שבהן ההארקה אינה תקינה, ויש לטפל מיידית בכך, בייחוד לפני העונה הגשומה.
גם שלב פירוק הסוכה מחייב זהירות. ודאו שאתם מנתקים את כל הציוד החשמלי מרשת החשמל, לפני שאתם מתחילים בפירוק הסוכה.