תקלה בתקשורת בין שב"א (החברה המנהלת את מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי) לכאל גרמה לחיובים שגויים אצל עשרות לקוחות של חברת כרטיסי האשראי.
אחד מהלקוחות של כאל גילה שהוא ואשתו חויבו וזוכו על ביקורים בבתי עסק שלא פקדו מעולם. "בשבוע שעבר ראיתי בפירוט החיובים חיובים מוזרים: מסעדה ברמת השרון, רופא שיניים בנס ציונה ואני בכלל גר בר"ג. ראיתי שהחיובים, שהתפרסו על פני שבוע, בוטלו. אמרתי לעצמי שגנבו לי את הכרטיס. כיוון שזה התגלה לי במוצ"ש, התקשרתי למחרת בבוקר לכאל. הקשתי מספר תעודת זהות והגעתי להודעה קולית בה נאמר לי שנרשמו בטעות חיובים בכרטיס - וכספי יוחזר. זהו, רק הודעה קולית ששמעתי כי פניתי מיוזמתי, לא עדכנו אותי לא דיברו איתי, לא כלום".
1 צפייה בגלריה
תשלום בכרטיס אשראי
תשלום בכרטיס אשראי
תשלום בכרטיס אשראי
(צילום: Shutterstock)
לדבריו, "גילינו שגם לאשתי זה קרה – גם היא גילתה חיובים מוזרים. היא התקשרה אליהם ואמרו לה שהיתה תקלה בשב"א וזה קרה אצל עוד לקוחות. פשוט חיובים של אנשים רנדומליים שירדו מהכרטיסים שלנו. בימים שונים ובשעות שונות, מעל 700 שקל חיובים שונים. אם לא הייתי מסתכל לא הייתי יודע מזה. הם לא מיידעים שקרתה תקלה והיא תוקנה ומי יודע אולי גם לא היו מחזירים לי את הכסף. וגם אם החזירו לי את הכסף – למה לא ליזום הודעה ללקוחות וליידע מה קרה".

"פעילות פנימית" זה לא הסבר ממצה לחיובים מוזרים

לצד החיובים שקיבל הלקוח במשך שבוע, צצה הודעת זיכוי שלא כונתה זיכוי אלא "פעילות פנימית כ.א.ל". כך למשל, הלקוח חויב על 243 שקל במסעדה ומתחת לחיוב נכתב 243- שקל. ללא הסבר למעט הביטוי "פעילות פנימית".
לפי גורמים בענף, מדובר בתקלה שהקיפה כמה מאות עסקאות של כמה עשרות לקוחות. מסוף כלשהו הזרים מידע בצורה לא נכונה בגלל חוסר סנכרון והדבר התגלה מהר גם ברמה המחשובית וגם ברמה האנושית.
בכאל טוענים שמי שפנה למוקד קיבל תשובה, אבל על כאל היה להסביר ללקוחות באותו הרגע, בהודעה, במה מדובר, שכן גם אם זוכו מיידית ולא חויבו כלל הביטוי "פעילות פנימית", לא מהווה הסבר למה שקרה.
הלקוח שפנה אלינו ותהה על קנקנן של העסקאות שמעולם לא ערך, היה בטוח שמדובר בגניבת פרטי אשראי ותהה אם עליו לבטל את הכרטיסים. בחברה מתכוונים לכל הפחות לשנות מעתה את שורת "ההסבר" מ"פעילות פנימית" ל-"זיכוי בגין תקלה".
מכאל נמסר בתגובה: "מדובר בתקלה טכנית שמקורה בקובץ תקול של שבא. הלקוחות זוכו מיידית ולא בוצע אף חיוב שגוי בפועל".
מחברת שבא נמסר: "מדובר בתקלה טכנית נקודתית, שארעה מול חברת כאל בלבד. התקלה כלל לא השפיעה על רציפות תפקודה ואבטחתה של מערכת התשלומים הלאומית".