אמזון דיווחה אמש (ה') על הכנסות של 110.8 מיליארד דולר ברבעון השלישי לעומת ציפיות ל-111.8 מיליארד דולר. ברווח הנקי, שעמד על 3.2 מיליארד דולר, ההחמצה ג אף יותר - עם רווח של 6.12 דולר למניה לעומת תחזיות לרווח של 8.96 דולר.
הדו"חות הכספיים של אמזון הציגו הרעה בכל הפרמטרים, בעיקר בכל הקשור לרווחיות ותזרים מזומנים, שצנח ל-2.6 מיליארד דולר ב-12 החודשים האחרונים לעומת 29.5 מיליארד דולר ב-12 החודשים המקבילים לפני שנה.
מדובר בתוצאות מפתיעות לאחר שגוגל ומיקרוסופט המשיכו להציג קצב צמיחה מהיר וביצועים מעל הציפיות. יתרה מכך, אמזון סיפקה תחזית מאכזבת לרבעון הרביעי שאמור להיות הרבעון החזק ביותר של החברה לנוכח מבצעי המכירות הרבים שחלים בו. ההכנסות צפויות לנוע בין 130 ל-140 מיליארד דולר, מה שמשקף קצב צמיחה של 4%-12% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2020. הרווח התפעולי ינוע בטווח רחב מאוד בין אפס ל-3 מיליארד דולר, זאת לעומת רווח תפעולי של 6.9 מיליארד דולר ברבעון האחרון של 2020. באמזון מסבירים את התנודתיות הרבה הצפויה בחוסר ודאות הקשור לקורונה וכן תנודות מטבע.
אמזון הניחה את היסודות לאכזבה עוד ביולי האחרון כאשר סיפקה מראש תחזית חלשה יחסית עם טווח מאוד רחב. באמזון מסבירים את הירידה בכך ש-2020 הייתה שנה חריגה בעקבות הקורונה והסגרים שהובילו להגברת קניות אונליין.
אנדי ג'סי, מנכ"ל אמזון שהחליף את המייסד ג'ף בזוס ברבעון הקודם, אמר עם פרסום הדו"חות כי החברה מתמודדת עם קושי במציאת כוח אדם, עלייה בעלויות העובדים, שיבושים בשרשאות האספקה וקפיצה בעלויות התובלה הימית. למעשה, אלה הם המאפיינים שנכונים היום כמעט לכל עסק, ואמזון משקפת בכך היטב את הקשיים שנולדו בעקבות מגפת הקורונה. ג'סי ציין כי כל הגורמים האלו יפעלו לעלייה של כמה מיליארדי דולרים בהוצאות התפעול בעיקר לקראת עונת החגים המתקרבת.
אפל מאכזבת בהכנסות, מפצה ברווח הנקי
גם אפל פרסמה את דו"חותיה אמש, וכמו אמזון החמיצה אף היא את התחזיות. הכנסות החברה לרבעון השלישי של 2021 עמדו על 83.4 מיליארד דולר. זאת, לעומת תחזיות האנליסטים שצפו לחברה הכנסות של 84.68 מיליארד דולר. מדובר בעלייה של 28.8% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. עם זאת, הרווח הנקי עלה ב-62.2% ל-20.55 מיליארד דולר. הרווח למניה עמד על 1.25 דולר, לעומת תחזיות האנליסטים לרווח של 1.23 דולר למניה.
את העלייה בהכנסות החברה הובילו מכירות האייפון, שעלו ב-47% ל-36.87 מיליארד דולר. עם זאת, מדובר בהחמצה של תחזיות אנליסטים, שצפו מכירות אייפון בסך 41.6 מיליארד דולר. מכירות המק עלו ב-1.6% ל-9.18 מיליארד דולר, מכירות האייפד ב-21.4% ל-8.25 מיליארד דולר, מכירות המוצרים הלבישים ב-11.5% ל-7.88 מיליארד דולר וקטגוריית השירותים רשמה זינוק של 25.6% להכנסות של 18.28 מיליארד דולר.
בחלוקה גיאוגרפית, הזינוק הגדול ביותר במכירות אפל ברבעון שעבר נרשם בסין, שם הן זינקו ב-83.3% ל-14.56 מיליארד דולר. באמריקה עלו המכירות ב-19.9% ל-30.7 מיליארד דולר, באירופה ב-23% ל-20.79 מיליארד דולר, ביפן ב-19.3% ל-5.99 מיליארד דולר ובאסיה-פסיפיק רשמה אפל גידול נאה של 25.7% ל-5.19 מיליארד דולר.
"השנה השקנו את המוצרים החזקים ביותר שלנו אי פעם, ממקים מבוססי שבב M1 ועד לאייפון 13 שמציב סטנדרט חדש לביצועים ומעצים לקוחות ליצור ולהתחבר בדרכים חדשות", אמר מנכ"ל אפל, טים קוק, עם פרסום הדו"ח. "אנחנו מחדירים את הערכים שלנו לכל מה שאנו עושים, וממשיכים להתקרב ליעד שלנו להגיע לאיזון בפליטות הפחמן בכל שרשרת האספקה ומחזור החיים של המוצרים שלנו עד 2030, תוך בניית עתיד שוויוני יותר".