77 סניפי רשתות שיווק נבדקו לגבי האופן שבו הם מאפשרים החזרת בקבוקים למיחזור וקבלה בחזרה של הפיקדון. 5 סניפים בהם אותרו ליקויים, קיבלו ברירות משפט והודעת קנס. מנהלת סניף של רמי לוי זומנה להמשך חקירה. אלו התוצאות של פעילות אכיפה סמויה שנערכה ביום חמישי האחרון ברחבי הארץ. מפקחי המשטרה הירוקה במשרד להגנת הסביבה בשיתוף אגף אחריות יצרן של המשרד, ערכו ביקורות בסניפים בחלקם הסתפקו באזהרות בלבד.
ל-ynet, שהצטרף לחלק מפעילות האכיפה, נודע כי מפקחי המשטרה הירוקה מסרו ברירות משפט והודעת קנס ל-3 מרכולים ברהט, לסניף אחד של רשת שופרסל ולסניף נוסף ברשת סופר סיטי - שבהם איתרו ליקויים.
באשר ליתר הממצאים המשרד להגנת הסביבה מסר כי "הוא בוחן את כלל ממצאי פעילות האכיפה וכי ימשיך לפעול באמצעות כל הכלים העומדים לרשותו – כולל אכיפה כנגד הנהלות הרשתות, כדי לוודא שניתן שירות הוגן ללקוחות ודמי הפיקדון מושבים לציבור".
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עוד נמסר כי: "אי קבלת מכלי משקה והחזרת דמי הפיקדון מצד רשתות השיווק ללקוחות מהווה עבירה פלילית. גם כאשר המכונה מקולקלת, יש חובה חוקית לקבל את הבקבוקים באופן ידני ולהחזיר ללקוחות את דמי הפיקדון".
כלומר, לרשתות השיווק אסור לסרב לקבל מכם בקבוקי שתייה שחייבים בפיקדון 30 אג'. אם מכונת החזרת הבקבוקים מקולקלת או מלאה – על הרשתות לקבל מכם את הבקבוקים למיחזור בקופה הראשית או על-ידי עובד ייעודי, גם אם הם מיועדים למכונה. הן בטח חייבות לקבל מכם ידנית בקבוקים שהפיקדון עליהם 1.2 שקלים שכן אלה בקבוקים שלא מיועדים למכונה וכן עליהן לקבל ידנית בקבוקים שלא מתאימים לכניסה למכונות האלה כמו בקבוקי פרימור ופריגת.
4 צפייה בגלריה
בקבוקים גדולים שלא נכנסים למכונה חייבים להתקבל ידנית למיחזור וקבלת פיקדון
בקבוקים גדולים שלא נכנסים למכונה חייבים להתקבל ידנית למיחזור וקבלת פיקדון
בקבוקים שלא נכנסים למכונה חייבים להתקבל ידנית למיחזור
(צילום: מירב קריסטל )
בעקבות פרסום הכתבה על נוהל אי קבלת בקבוקים ידנית בסניפי רמי לוי, ל-ynet הגיעו תלונות נוספות על סניפים של רשתות נוספות שלא תמיד מקבלים בקבוקים ידנית – כשהמכונה בסניף תקולה. נראה שבחלק מהסניפים, בשל העומס על הקופה הראשית, מעדיפים באופן מובן שלא להתעסק עם הבקבוקים ואם יש מכונה – להפנות אליה בלבד. אך כשהיא תקולה אין ברירה אלא לקלוט בקבוקים ולהשיב פיקדון ידנית. הצרכנים לא אמורים לחזור הביתה עם הבקבוקים ובלי החזר הפיקדון. נתקלתם באותה בעיה? כיתבו לנו
4 צפייה בגלריה
הוראה שלא לקבל בקבוקים למיחזור
הוראה שלא לקבל בקבוקים למיחזור
הוראה שלא לקבל בקבוקים למיחזור ברמי לוי
(צילום: מירב קריסטל )

כ-58,400 שקל לכל יצרן או יבואן שלא עמדו בחוק הפיקדון

במקביל, המשרד להגנת הסביבה הטיל עיצומים כספיים על 32 יצרנים ויבואנים שלא עמדו בחובות הדיווח שלהם באשר למספר מכלי המשקה ששיווקו, שאספו ושמיחזרו בשנת 2022, בסך כולל של כ-1.9 מיליון שקל, כ-58,400 שקל לכל יצרן או יבואן. לא ברור מדוע בשלהי 2024 המשרד עוד בודק את 2022.
לפי המשרד, היצרנים והיבואנים קיבלו הזדמנות לטעון את טיעוניהם בפני המשרד, ואולם המנהל מכוח החוק לא קיבל טיעונים אלו. מדובר בסוכנויות נבו בע"מ, וולפסון משקאות בע"מ, צלוביץ (1988) נכסים והשקעות בע"מ, גולבו בע"מ, ג.י.ל.ס קפה בע"מ, מ.א עסלי שיווק מצרכים ומסחר בע"מ, חברת מריטל ק.מ. ייבוא ושיווק בע"מ, יקבי המסרק בע"מ, יקב נחל עמוד בע"מ, מאראתוני בע"מ, מישר ח.ז יזמות בע"מ, ווסט פוינט טרייד בע"מ, משקאות חינאווי ג'ורג' שיווק 2004 בע"מ, יבוא וייצוא רוסמן, יקב בן חיים בע"מ, מ.ד שירותי תעופה בע"מ, אלופא חברה למסחר בע"מ, יודג'טקס בע"מ, ג'ינפרוף (2006) אחזקות והשקעות בע"מ, רביד א. ניהול בע"מ, משה מרום בע"מ, יקב גינתון בע"מ, מאסטר דיל בע"מ, ערק מצדה בע"מ, גרייט ליין יבוא והפצה בע"מ, נורדה ישראל בע"מ, רותם מיטרו יבוא וסחר (2025) בע"מ, טאנגו ייצור ושיווק בע"מ. מ.אור יבוא ושיווק בע"מ, י.א.א טריאו ייבוא ושיווק בע"מ, שיקויי געתון אגש"ח בע"מ ויקב אורטל – פיתוח אורטל אגש"ח בע"מ.
4 צפייה בגלריה
רמי לוי. אם יש תקלה חייבים לקבל בקבוקים בקופה
רמי לוי. אם יש תקלה חייבים לקבל בקבוקים בקופה
מכונה למחזור בקבוקים
(צילום: מירב קריסטל )
חוק הפיקדון על מכלי משקה, תשנ"ט-1999, נועד לשפר את רמת הניקיון ברשות הרבים ולהקטין את כמויות הפסולת המועברות להטמנה, באמצעות מנגנון כלכלי שמטרתו עידוד איסוף של מכלי משקה ריקים ומיחזורם. חוק הפיקדון הוא חלק ממספר חוקים מסוג "אחריות יצרן מורחבת", המטילים חובות שונות על פי עקרון "המזהם ישלם" על היצרנים והיבואנים.
בחוק הפיקדון נקבע, כי על היצרנים והיבואנים חובה לגבות פיקדון על כל מכלי המשקה שאותם הם משווקים, לעמוד ביעדים לאיסוף ולמיחזור מכלי משקה ריקים, ולדווח על פעולות אלה למשרד להגנת הסביבה. אי דיווח למשרד פוגע ביכולת הבקרה על יישום החוק, ובתוך כך משפיע על היקף פעולות האיסוף והמיחזור של מכלי המשקה.
מהמשרד נמסר כי "ימשיך לפעול באמצעות כלי האכיפה העומדים לרשותו אל מול מפירי החוק במטרה לשמור על תכליות החוק ניקיון, עידוד המיחזור של מכלי המשקה ולשמור על המרחב הציבורי נקי".