הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה היום (ד') כי בכוונתה להטיל קנס בסך 589,824 שקל על חברת סלופארק טכנולוגיות בע"מ העוסקת במתן שירותי תשלום בגין חניה בכחול לבן.
נטען כי לחברה יש שיטת פעולה קבועה: לאחר שהצרכן מוריד את האפליקציה לטלפון הנייד, נציג החברה יוצר עמו קשר טלפוני, מברך אותו לרגל הצטרפותו לאפליקציה וטוען כי טלפן אליו כדי "לעדכן" אותו באשר למדיניות החניה של הרשויות המקומיות או להשלים פרטים חסרים.
לאחר פתיח של "שיחת עדכון", ובעוד הצרכן סבור כי זוהי מטרת השיחה האמיתית, נציג החברה מציין בפני הצרכן כבדרך אגב כי הוא "זכאי לקבל" שירותים נוספים ללא תשלום למשך חודש או חודשיים בשל הצטרפותו לאפליקציה. הצרכן, שבראייתו השיחה אינה כלל "שיחת מכירה", מצורף אז על-ידי הנציג לשירותי החברה הנוספים הניתנים בתשלום, ללא מתן הסכמה מפורשת כנדרש בחוק. נטען כי בפועל, נציגי החברה אינם מקבלים מהצרכנים אישור לביצוע העסקה אותה "הבליעו" להם במהלך השיחה.
מהרשות נמסר כי "מחקירת הרשות עולה כי החברה נוקטת בפרקטיקות מכירה נפסדות ומספקת לצרכנים שירותים נוספים מעבר לשירותי תשלום בגין חניה ללא בקשתם המפורשת ומחייבת את הצרכן בתשלום בניגוד לחוק". כן נטען כי בנוסף, "החברה לא ביטלה עסקאות במועדים הקבועים בחוק וביצעה מעשה העלול להטעות את הצרכן במחיר העסקה".
סכום הקנס המקורי היה 737,280 שקל אך כיוון שהחברה לא הפרה כל הוראת מהוראות החוק או לפיו בחמש השנים שקדמו להפרה - הוא הופחת ב-20% בהתאם לתקנות הגנת הצרכן.
סלופארק או Cello היא חברה שמספקת שירותי תשלום חנייה בכחול לבן בפריסה ארצית מהטלפון הנייד באמצעות אפליקציה, שירות שלא כרוך בתשלום מעבר לעלות החנייה. החברה גם מציעה שירותים נוספים בתוספת תשלום חודשי קבוע. בין היתר: תזכורות להפעלה והארכת החנייה, כיבוי חניה אוטומטי וחבילת שירותי דרך.ההצטרפות לשירותים הנוספים נעשית באמצעות שיחת טלפון יזומה שמבצעים נציגי החברה לצרכנים או באמצעות אפליקציית cello.
החקירה נגדה החלה אחרי שהרשות קיבלה תלונות רבות על החברה. לחברה קיימת זכות טיעון על פי הוראות חוק הגנת הצרכן לטעון הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.
עוד נמסר מהרשות כי "הפרקטיקות בהן נקטה חברת סלופארק מפרות את החוק ופוגעות בצרכנים, מדובר בהפרות חמורות הכוללות אספקת שירותים ללא בקשת הצרכן, הטעיית צרכנים לגבי מחיר העסקה ואי-ביטול עסקאות במועדים הקבועים בחוק. החברה הפעילה השפעה בלתי הוגנת על הצרכנים בכך שהיא סיפקה להם שירותים שהם כלל לא ביקשו.
"צרכנים כלל לא הבינו שבמסגרת שיחה תמימה הם נקשרים בעסקה נוספת החברה ובמקום שביקשו לבטל נתקלו בקשיים הממצאים שהעלתה החקירה מראים כי חברת סלופארק נקטה בפרקטיקות מכירה פסולות והטעתה את הצרכנים לצד אי כיבוד זכויותיהם של הצרכנים גם בעת ביטול העסקה"
מ-Cello נמסר בתגובה:
הודעת הרשות להגנת הצרכן על כוונתה להטיל עיצום כספי התקבלה אצל החברה זמן קצר טרם הפרסום. מטבעם של דברים, לא עלה בידי החברה בזמן הקצר שעמד לרשותה ללמוד את עמדת הרשות. חברת Cello תשיב לטענות בדרכים המקובלות ובזמן שהוקצב לה על- ידי הרשות.
החברה מבקשת להבהיר כי היא פעלה, פועלת ותמשיך לפעול בהתאם לדין. כאמור, לאחר שהחברה תלמד את טענות הרשות היא תפעל על מנת לשכנע את הרשות כי אין מקום להטיל עיצום.
החברה מצרה על פנייתה של הרשות להגנת הצרכן לתקשורת, מבלי שניתן לחברה זמן נאות ומקובל למתן התייחסות רצינית ומעמיקה לטענות ולמקרים שהועלו בפניה.
בחירת הרשות לצאת לתקשורת כבר כעת מהווה צעד תמוה, במיוחד לאור העובדה שנכון לרגע זה לא הוטל קנס, אלא הצהרה על כוונה בלבד וזאת גם בניגוד לזמן שהרשות עצמה הקצתה ל-Cello למתן תגובה.