הפחתת מס הבלו על הדלק תיכנס לתוקף הלילה (יום רביעי) בחצות. זאת לאחר שוועדת הכספים אישרה הבוקר הפחתה של 850 מיליון שקל מההפרשה לקרן מס רכוש לצורך מימון המהלך.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההפחתה היא בגובה 50 אגורות לליטר בנזין וסולר במחיר הסופי לצרכן, והיא תחול לתקופת הרבעון השני של השנה. לעניין הסולר תחול ההפחתה לחודשיים, ולעניין הבנזין ל-3 חודשים וחצי.
לאחר ההפחתה, המחיר החדש יעמוד על 6.94 שקלים לליטר אוקטן 95 בשירות עצמי, לעומת מחירו כיום, שעומד 7.44 שקלים. ההפחתה הנוכחית היא בגובה 43 אגורות ממס הבלו ושבע אגורות נוספות מהמע"מ. לכן, המחיר המירבי לליטר באילת יירד רק ב-43 אגורות ויעמוד על 5.93 שקלים במקום 6.36 שקלים כיום.
תקנות מס רכוש קובעות כי בכל שנה יופרשו לקרן מס רכוש 25% ממס רכישה הנגבים ע"י רשות המיסים, כאשר שר האוצר באישור ועדת הכספים רשאים לשנות את השיעור. בחודש שעבר, אישרה הוועדה בראשות ח"כ אלכס קושניר כי שיעור ההפרשה לקרן בשנת 2022 יעמוד על 8.5% במקום 25%, לשם מימון של 1.65 מיליארד שקל לצרכי התוכנית הכלכלית להורדת עלויות המחיה בישראל, וכעת תעמוד ההפרשה בשנה זו לקרן על 0%, לשם מימון ההפחתה בדלק.
בבקשת שר האוצר, שהוגשה לוועדת הכספים מצוין כי המשק הישראלי התאושש במהירות גדולה ממשבר הקורונה, וכי ההתאוששות מלווה בשיעור צמיחה גבוה, ועל רקע כך מוצע להפחית את ההפרשה לקרן, כך שתממן את הפחתת ההכנסות הכרוכה בהפחתת מחירי הדלקים בישראל.
עוד צוין בבקשה כי מאזן הקרן הסתכם בתום שנת 2021 בכ-19 מיליארד שקל, וכי תוספת ההכנסות לשנת 2021 היו חריגות מהמצופה והסתכמו ב-3.2 מיליארד שקל.
לדברי יו"ר הוועדה קושניר, "המהלך הזה יוזיל באופן משמעותי בעשרות שקלים את ההוצאה על כל תדלוק ובמאות שקלים את הוצאה החודשית לכל משפחה, אני מקווה ומאמין שזה תהליך בקונצנזוס של כל חברי הכנסת, המהלך התאפשר בזכות הגדלת הכנסות המדינה ואנחנו כרגע מחזירים את הכסף לציבור".
באוצר ציינו כי ההפחתה היא לחודשיים בסולר ושלושה חודשים וחצי בבנזין, מתוך הנחה שהבנזין נוגע יותר לציבור הרחב. כך צוין כי התחשיב הוא שההנחה תגלם כ-550 מיליון שקל בבנזין, כ-170 מיליון שקל בסולר, פלוס מע"מ והוצאות נלוות קטנות נוספות. בנוסף צוין כי הנתונים יבחנו בהמשך, וככל שמחירי הדלקים יהיו עדיין גבוהים, ייתכן שתובא הפחתה נוספת.