בשיתוף אתר "המקצוענים"
בני הזוג החליטו לעזוב את תל-אביב ולחזור אל הרצליה, עיר ילדותה של האישה. הם רכשו נכס ישן, כבן 40 שנה, מתוך כוונה להתאימו לצורכי המשפחה.
מיקום: הרצליה.
סוג המבנה: בית פרטי.
גודל: 270 מ"ר בנוי, שטח המגרש 350 מ"ר עם 3 כיווני אוויר.
סכום השיפוץ: מיליון וחצי שקלים.
משך השיפוץ: תהליך התכנון נמשך כ-3 חודשים והעבודה בפועל נמשכה כ-5 חודשים.
דיירים: זוג באמצע שנות ה-30' עם 3 ילדים בגילאי שנה וחצי, ארבע וחצי ושש.
עיצוב פנים: נורית מור יוסף.
קבלן מבצע: אלירן שיפוצים.
סוג השיפוץ: שיפוץ מאסיבי, שכלל החלפת כל התשתיות בנכס, לרבות חלונות.
שינוי המבנה קיים חלוקה מחדש של חלל הפנים, הסבת קומת המגורים העליונה לקומת הילדים ובה שלושה חדרים שינה והסבת אחד החדרים לחלל מרווח המשמש כפינת משפחה עם מרפסת לאירוח.
הבית, שבמקור נבנה באמצע שנות ה-80', כיום נחשב למיושן מאוד הן מבחינת חלוקת החדרים, חומרי הגמר וסגנון העיצוב שלו. הגבר בעל חברה לייעוץ פיננסי, האישה אקדמאית.
"בני-הזוג ביקשו עיצוב בסגנון נקי, כשהגבר העדיף סגנון מודרני מובהק עם ניגודיות של צבעים ועם שימוש בברזל", מתארת נורית מור יוסף, מעצבת הום סטיילינג.
"האישה, העדיפה סגנון יותר טבעי ורך, עם גוונים חומים ושילוב של עץ. למרות ההבדלים בהעדפותיהם, הוחלט על פשרה. בחלק מהחדרים היה שילוב של הסגנונות. למשל, מטבח כהה בשילוב של עץ במדפים ובכיסאות, וגרניט פורצלן לחיפוי משטחים בסלון, בטקסטורה המדמה אבן טבעית יותר.
"כך גם לגבי חדרי השינה וחדרי הרחצה. חלקם עוצבו בסגנון מודרני מובהק, בהתאם להעדפת הגבר ובחלקם הוכנסו אלמנטים חמימים יותר, לפי טעמה של האישה".
כלל התשתיות בדירה הוחלפה, חלוקת הפנים כללה שבירת קירות משמעותית, ולמעשה חוץ משמירה על המעטפת של החיצונית של הבית, רוב הנכס שונה.
הבית המקורי כלל מרתף, קומת כניסה שבה היה החלל הציבורי והמטבח היה סגור בחלל נפרד, קומה ראשונה ובה חדרי שינה וחדר הורים בקומה השנייה.
בעקבות התכנון החדש, קומת הכניסה שונתה, כך שקיר ההפרדה שבין המטבח לסלון נהרס, קומה זו הפכה לפתוחה ומרווחת המאפשרת קשר עין לנוכחים במטבח, בסלון ובפינת האוכל.
הדלת האחורית, המשמשת כניסה מהחנייה למטבח, הוסתרה מאחורי פריט נגרות שהותאם לחזיתות של הארונות הגבוהים במטבח. גם שירותי האורחים הורחבו מעט, על חשבון הכניסה, בכדי לייצר חלל מרווח יותר לאורחים ולבני הבית.
בקומה הראשונה, הוחלט למקם את חדרי השינה של הילדים. אחד מהם תוכנן כסוויטה שכוללת חדר רחצה צמוד, שישמש כיחידת דיור נפרדת בעתיד. המסדרון הצר שהיה בקומה זו נפתח, על חשבון אחד מקירות ההפרדה של חדרי השינה שהיו שם במקור.
הגינה הוחלפה לגמרי. היא רוצפה בריצוף הזהה לריצוף הפנים של הבית, ליצירת מראה אחיד ורציף. לא שונו פתחי המבנה למעט פתחי החלונות שהוחלפו לפרופיל אלומיניום במראה נקי ומינימליסטי.
קומת חדרי הילדים היא הקומה שבה בוצעו השינויים הגדולים ביותר. הוזזו תשתיות לצורך חלוקה מחדש של חדרי השינה ונוסף חדר רחצה קטן שהוצמד לאחד מהם, ליצירת סוויטה עתידית.
גם העמדת המטבח שונתה. נוסף אי המשמש כשטח אחסון נוסף, ארונות המטבח החדשים 'נמתחו' עד לתקרה ואפשרו חלל נוסף לאחסון ונוסף שטח מזווה שאפשר אחסון נוח שמקל מאוד על מציאת מוצרי המזון ביומיום.
בחדרי השינה, תוכנן ריהוט שנבנה על-ידי נגר בהתאמה אישית. מכונת הכביסה והמייבש הוסתרו ביחידת נגרות ומוקמו בקומת הילדים.
מה היו האתגרים העיקריים בשיפוץ?
התאמת הסגנונות השונים שהעדיפו בני הזוג: "הגבר רצה מאוד מטבח בגוון שחור ואשתו העדיפה מטבח בגוון חול", מתארת מור יוסף. "על מנת ליצור פשרה שהתוצאה שלה תהיה הרמונית, נבחרו משטחי עבודה בגוון אפור-גרפיט עם שילובי עץ במגפים, בחיפויים, בחלון צרפתי ובכיסאות. לפינת האוכל ולחלל הסלון נשמרה סקאלת צבעים בהירה ומאוד מינימליסטית. איזון זה יצר שיח נעים בחלל.
גובה התקרה: הנכס המקורי כלל חלל ציבורי עם תקרה נמוכה יחסית. מור יוסף: "על מנת להטמיע את כלל המערכות, לא רצינו להנמיך עוד יותר את התקרה הנמוכה ממילא, והחלטנו להנמיך רק את חלל הכניסה, ובו למקם את מערכת המיזוג, ולשלוח ממנו צנרת עד לפתחי האוורור במטבח ובסלון".
אתגר לוח-הזמנים: התשתיות בנכס היו מאוד ישנות, דבר זה גרר חריגות במשך העבודות. זאת, משום שהיה צורך לטפל תחילה באיטום מחדש של המרפסות, של גג הרעפים ושל מעטפת הבית.
מור יוסף: "הקבלן המבצע התעקש לא להתפשר על דברים שיכולים לגרור נזקים משמעותיים לאורך השנים, גם במחיר של חריגה מהלו"ז המקורי".
המטבח המקורי היה חלל קטן וסגור ונפרד משאר החלל הציבורי באותה הקומה. הוחלט לפתוח אותו תוך שבירת הקירות שתחמו אותו.
הצורה שנבחרה למטבח החדש היא של האות ריש, והיא כללה קיר ארונות גבוהים שבתוכו הוסתרה דלת היצירה לחנייה של בעלי הנכס.
הצלע השנייה של המטבח כוללת את משטח העבודה, בו מוקם הכיור. במרכז המטבח מוקם אי גדול, ובו כיריים ומשטחי עבודה ושטחי אחסון מרובים. סביב האי תוכננו 6 מקומות ישיבה לכל בני הבית.
מאחר שלא ניתן היה לייצר מספיק משטחי עבודה לצד הכיריים, הוחלט להוסיף משטח עבודה גדול באי במרכז המטבח. מדובר במטבח פעיל יחסית, בעיקר בסופי שבוע.
הוחלט לשנות את אופן העמדת הריהוט ומיקום הטלוויזיה, על מנת לאפשר צפייה אל החצר תוך כדי ישיבה בסלון, דבר שלא היה אפשרי בתכנון המקורי של הבית.
בחלל הציבורי אין קיר 'כוח', אלא מעין פינת ישיבה על אדן החלון, שמפרידה את פינת האוכל מחלל המטבח.
בעלת הנכס חובבת קריאה, וביקשה לתכנן ספריה מודלרית בפינת המשפחה.
חדרי הרחצה הישנים פורקו לחלוטין, ומיקומם שונה בהתאמה לתוכנית החדשה. הדבר גרר החלפה של כלל התשתיות בנכס: אינסטלציה, חשמל, מיזוג ותקשורת.
מור יוסף: "אם כל הליך של שיפוץ מרגיש כמו תהליך של היריון ולידה, כאן הדבר היה הרבה יותר ממטאפורה. כשהתחלנו את השיפוץ, בעלת הנכס הייתה בהיריון, ועם קבלת המפתח נולד הבן השלישי".
כאמור, הקומה שבה חדרי הילדים חולקה מחדש. מור יוסף: "בשלב זה, הילדים יחלקו חדר ביחד, והסוויטה תשמש בעיקר לאירוח. בהמשך, לכשיגדלו, היא תשמש את אחת הילדים".
לדבריה, "המשפחה עברה מדירה קטנה בתל-אביב לבית פרטי ומרווח יחסית, בשכונה צעירה בהרצליה. אחד הדברים שהיו מאוד חשובים הם יצירת מספיק שטחי אחסון, שיקלו על ההתנהלות בבית.
"לכן, בכל חלל יצרנו פריטי נגרות בהתאמה אישית. כמו כן, העובדה שכעת נוספה "פינת משפחה" בקומת חדרי הילדים, מאפשר להם לשבת יחד ולצפות בטלוויזיה, לקרוא ספר או לשחק לפני שהם הולכים לישון בחדר שלהם".
למרות שהילדים עדיין קטנים, הוחלט לתכנן מראש פינת מחשב לשימוש עתידי, וכך גם פינת המשפחה תוכננה כך שבהמשך היא תוכל להיסגר ולשמש כחדר נוסף.
מור יוסף: "בהתחלה, בעלת הנכס לא הצליחה לדמיין את עצמה ישנה בקומה נפרדת מקומת הילדים. כיום, תשעה חודשים לאחר המגורים בנכס המשופץ, היא מאוד אוהבת את העובדה שיחידת ההורים ממוקמת בקומה העליונה במעין סוויטה מפנקת".
הוחלט להשאיר את הפתחים של הבית ללא וילונות בשלב זה, על מנת ליהנות מחדירת קרני השמש, ולא להחשיך את הבית, אשר התקרה שלו נמוכה יחסית.
"מאחר שפרופילי האלומיניום שנבחרו הם עדינים ומאוד מינימליסטיים, לא התעקשתי על תוספת של וילונות", היא אומרת.
"בחדרי השינה, ישנו שימוש בפלטת גוונים רכה וחמימה יותר, ואילו במטבח, הוסכם לשלב גוון כהה יותר, שעבור בעלת הנכס הרגיש כהה מדי, אך בסופו של דבר יצא מאוזן והרמוני עם שאר הגוונים והחומרים שנוספו אליו".