מחסור של כ-40% בעגבניות בשוק המקומי, בגלל סגירת היבוא מירדן ומטורקיה. היבוא מטורקיה נעצר כבר לפני מספר חודשים בצל המלחמה והחרם של ארדואן, ומירדן נעצרה האספקה בסוף השבוע האחרון בשל חשש מהתפרצות כולרה.
אילן שפע, מבעלי חברת "ביכורי שדה", ספקית הירקות והפירות הגדולה של צה"ל, מתאר את המצב כחסר תקדים. "אני ואחי ששי כבר 50 שנה בתחום, ומאז קום המדינה לא היה מצב כזה", סיפר שפע. המחסור הוביל לעלייה דרמטית במחירים, כאשר מחירי קילוגרם של עגבניות מסוג א' בשוק הסיטונאי הגיעו לשיא של 15 שקלים - אולם אלה לא גולגלו במלואם לפי שעה לצרכנים.
1 צפייה בגלריה
עגבניות בסופר
עגבניות בסופר
עגבניות בסופר
המצב מעמיד בפני אתגר מיוחד את מערכת הביטחון, שנדרשת לספק מזון טרי לחיילי צה"ל. בעקבות המחסור, "ביכורי שדה" הגישה בקשה מיוחדת למנהל הרכש של משרד הביטחון לאישור יבוא עגבניות מהולנד. זאת למרות הוראה קודמת של משרד הביטחון, שניתנה בעקבות סערה ציבורית, להשתמש רק בעגבניות תוצרת הארץ בצה"ל.
הפתרון ההולנדי, אם יאושר, יהיה יקר במיוחד. "נצטרך לייבא אותן בהטסה, שעוד יותר מייקר אותן, כי להביא באונייה ייקח שבועיים ויש לעגבניות חיי מדף קצרים", הסביר שפע. הוא הוסיף כי המצב מסתבך עוד יותר בשל ביטול טיסות מטען על ידי חברות תעופה זרות.
בינתיים, השוק הישראלי מנסה להתמודד עם המחסור בדרכים שונות. עגבניות תמר, שבדרך כלל מיועדות לתעשייה ומגודלות בשטח פתוח, מופנות כעת לשוק המקומי. אולם, כפי שמציין שפע, "הבעיה עם תמר לתעשייה, שאורך חיי המדף שלהן קצרים כי קוטפים אותן בקומביין רק כשהן אדומות ובשלות".

ברשתות המחיר עדיין נמוך יחסית

רשתות השיווק הגדולות מנסות גם הן למצוא פתרונות. רמי לוי אמר כי הוא בודק אפשרות לייבא עגבניות בין השאר מקפריסין, אך הזהיר כי מחירן יהיה גבוה יותר. למרות זאת, ברשתות המזון מחיר העגבניות עלה, אך עדיין נמוך יחסית - בין 6.9 ל-9.9 שקלים לקילוגרם. זאת בניגוד לירקנים עצמאיים, שם המחירים מגיעים עד 17.9 שקלים לקילוגרם.
גורמים בענף טוענים כי הסופרים מסבסדים את מחיר העגבניות כך שאינם מרוויחים עליהן כדי למשוך לקוחות. ההיגיון מאחורי זה הוא שבסופרמרקט, הצרכן רוכש סל של מוצרים, ולכן הרשת יכולה לבצע סבסוד צולב ביניהם, כאשר מוצר במחיר יקר מכסה על מוצר ללא רווח.
במקביל, משרדי החקלאות והבריאות עוקבים מקרוב אחר המצב בירדן ועצירת היבוא משם בשל חשש לכולרה בעקבות דגימות לא תקינות שנמצאו במי הירמוך. הם מקווים למצוא דרך לפתוח מחדש את היבוא מירדן, או לפחות להבטיח שהירקות מיובאים משטחים שלא הושקו ממי הירמוך.
בינתיים, שפע מציע לציבור פתרון זמני: "אני אומר לציבור שאפשר לתקופה מוגבלת לאכול יותר ירקות אחרים". הוא מציין כי למרות המצב הקשה, יש גם נקודת אור: "למזלנו המגדלים המקומיים בעוטף החלו להתאושש מהמלחמה ומגדילים מעט את השטחים, אחרת החוסר היה גדול יותר".
פורסם לראשונה: 07:05, 13.08.24