מלחמת רוסיה-אוקראינה - הפן הכלכלי | גד ליאור
(צילום: אבי חי)
איקאה הודיעה בצהריים (חמישי) כי היא סוגרת את כל החנויות שלה ברוסיה ובלארוס, ועוצרת את פעילותה העסקית בשתי המדינות, בעקבות הפלישה לאוקראינה.
"למלחמה יש השפעה עצומה על האנשים, ובמקביל היא גורמת לשיבושים חמורים בשרשרת האספקה ובתנאי המסחר, ואלו הסיבות שגרמו לנו להחליט להשעות זמנית את פעילות איקאה", נמסר מטעם החברה. איקאה היא רק אחת מעשרות חברות בינלאומיות ומובילות בעולם, שהודיעו על עצירת פעילותן ברוסיה לאור המצב וכאות מחאה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במקביל, גם רשת האופנה הספרדית מנגו הודיעה כי תעצור את פעילותה במדינה. "מנגו החליטה להפסיק באופן זמני את פעילותה ברוסיה, לסגור את החנויות ואת הפלטפורמה האינטרנטית שלה ולעצור את המשלוחים של סחורה חדשה למדינה", נכתב בהודעה של הרשת אשר מעסיקה 800 עובדים ומחזיקה 120 חנויות במדינה, מתוכן 65 בזכיינות.
2 צפייה בגלריה
איקאה לונדון
איקאה לונדון
איקאה
(צילום: רויטרס)

בוריס ג'ונסון קפץ מעל הפופיק?

למרות הצהרות ראש הממשלה שלה בוריס ג'ונסון, ובכירים אחרים בממשל, בריטניה תתקשה מאוד להטיל סנקציות על רומן אברמוביץ' ואוליגרכים נוספים מרוסיה, כך על-פי דיווח בטיימס הלונדוני. לבריטים ייקח שבועות עד חודשים כי להוציא מהלך שכזה לפועל.
הסיבה לכך עפ"י הטיימס היא מאחר שהממשלה הבריטית לא מצליחה לבסס תשתית ראייתית נגד האוליגרכים בכדי להטיל עליהם סנקציות. "משרד החוץ וסוכנות הפשע הלאומית (NCA) לא הצליחו להראות כי קיים קשר בין האוליגרכים למשטר של פוטין ברוסיה", נכתב בטיימס.
כזכור, הבריטים הודיעו כי בכוונתם להקפיא בין השאר נכסים כמו בתים, מטוסים, רכבים, יאכטות וגם חשבונות בנק של אוליגרכים רוסים, אשר משתמשים בשירותים השונים של המדינה, שחלקם אף מתגוררים בה. אחד מאותם אוליגרכים הוא רומן אברמוביץ', שמחזיק גם באזרחות ישראלית. אברמוביץ', שחושש לעתידו, כבר הודיע כי הוא מוכר את מועדון הכדורגל צ'לסי, ומבקש עליו סכום של 3 מיליארד אירו.
2 צפייה בגלריה
תרומות שבועי רומן אברמוביץ'
תרומות שבועי רומן אברמוביץ'
תרומות שבועי רומן אברמוביץ'
(צילום: יח"צ)

הרובל ממשיך לקרוס

במקביל, הרובל הרוסי נמצא בשפל חסר תקדים, אחרי שחברת דירוג האשראי S&P ומוד'יס הורידו את דירוג האשראי של המדינה לסטטוס "זבל".
הבוקר (חמישי), הרובל נחלש אל מול הדולר ביותר מ-9% ונסחר סביב 116.9 לדולר, וירד ב-8% אל מול האירו – נסחר סביב 125.1 לאירו.
כמו כן, הבנק המרכזי ברוסיה הטיל עמלה של 30% ליחידים שרוצים לרכוש מטבע חוץ, מהלך שנועד לרסן את הביקוש לדולרים, אבל בפועל זה לא עבד. משרד האוצר הרוסי הודיע שהוא עוצר כרגע רכישות של מטבע חוץ וזהב, גם כן על מנת לנסות לשפר את מצבו של הרובל.
הבורסה במוסקבה נשארה ברובה עדיין סגורה, זה היום הרביעי ברציפות, על-פי הוראה של הבנק המרכזי, זאת בעקבות ירידות השערים הדרמטיות קודם לכן לאור הפלישה לאוקראינה והסנקציות שהוטלו על המדינה.
בהמשך לסנקציות נגד רוסיה, בורסת הקרפיטו, Bianace, הודיעה כי מחזיקי כרטיסים של בנקים רוסיים עליהם הוטלו סנקציות לא יוכלו להשתמש בהם בפלטפורמה של הבורסה. כמו כן, היא אישרה שהגישה של אנשים ספציפיים עליהם הוטלו סנקציות הוגבלה. לצד זה, חלק מבורסות הקריפטו עדיין לא נוטשות את רוסיה, בניגוד למה שקורה עם עולם הפיננסים המיינסטרימי, שדווקא עוזב. לדברי מומחים, ההחלטה הזאת של בורסות המטבעות הדיגיטליים מחלישה את ניסיונות המערב לבודד את מוסקבה.