"זו סיסמה טובה להגיד מה שטוב לאירופה טוב לישראל, אבל בפועל זה לא המצב". כך אמר היום (א') יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), בישיבת הוועדה שהתכנסה להכין לקריאה שנייה ושלישית את חוק התקנים, כדי שניתן יהיה להחיל את הרפורמה שאמורה להקל על הרגולציה והבירוקרטיה ולאפשר לייבא לישראל כל מוצר שנמכר באירופה מבלי לעבור במכון בדיקה כלשהו במטרה לפתוח את השוק לתחרות אמיתית שתוזיל מחירים.
בדיון עלתה אכזבה של הנוכחים מהרפורמה, שמקדם שר הכלכלה ניר ברקת, לנוכח הגילוי כפי שהוצג על ידי לובי 99 - שההצעה לא תחול בשלב הראשון על 300 מתוך יותר מ-500 תקנים שהוחרגו מהרפורמה. בנוסף, מתוך 200 התקנים שנותרו יש עוד 100 שיש לגביהם תנאים מגבילים אחרים או רגולטור אחר במשרד ממשלתי אחר. מתוך ה-100 שנשארו יש עוד 20 תקנים ייחודיים לישראל כמו לקונדומים וטמפונים, שלא ייכללו ברפורמה.
1 צפייה בגלריה
טמפונים
טמפונים
20 תקנים ייחודיים לישראל כמו לקונדומים וטמפונים, לא ייכללו ברפורמה
(צילום: AP)

מוצרים רבים נדרשו על ידי הרגולטור האחראי עליהם להחרגה מהרפורמה. לדוגמה: רשות המים ביקשה להחריג אבקות כביסה ותכשירי ניקוי למדיח, בטענה כי באירופה, בניגוד לישראל, לא משתמשים במי קולחין מושבים לחקלאות ועל כן מוצרי הניקיון האירופיים מכילים חומרים שיזיקו לחקלאים ויפגעו באיכות המים.
מה שכן כלול ברפורמה הם, בין השאר, עגלות ילדים, מיטות תינוקות, מקררים, אופניים ועוד. בנוסף עולה מדברי הממונה על התקינה במשרד הכלכלה, איגור דוסקלוביץ, כי אין למשרד את כוח האדם הנחוץ והנדרש לפקח ולבדוק שמוצרים שהגיעו לישראל אכן עומדים בתקן האירופי ובהצהרת היבואן.
נזכיר, כי הרפורמה "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" הייתה אמורה להתיר יבוא לארץ, על סמך הצהרת היצרן בלבד, של כל מוצר שעומד בתקן האירופי וזאת ללא צורך בעמידה בתקן הישראלי.
ח"כ ביטן נזף בוועדה בנציג משרד הכלכלה ואמר: "יש הבדל בין יחסי הציבור של החוק לבין הצעת החוק בפועל. המשמעות היא שמה שהסברתם לציבור זה לא נכון. הרפורמה תיתן פתרון חלקי, אבל ביחסי הציבור היא תיתן פתרון מלא. זה לא יוריד את המחיר". גם סמנכ"לית לובי 99, עו"ד רחל גור, אמרה כי "במתכונת הנוכחית אין פה בשורה".
נציג משרד הכלכלה ינון אלרועי ניסה להסביר כי מדובר בנושא סבוך ומורכב. "החלטנו לשים את הפוקוס על מוצרי הצריכה והרפורמה תחול על 80% מערך היבוא של מוצרי הצריכה. אנחנו עובדים להוסיף עוד ועוד תקנים והחיסכון בעלות היבוא יהיה משמעותי". אבל ח"כ משה פסל (הליכוד) העלה חשש כי "יש פה ישראבלוף. אם מאמצים רק 17 תקנים אירופיים, אז זה לא מה שטוב לאירופה טוב לישראל".

"אין יכולת לאכוף"

דוסקלוביץ ממשרד הכלכלה טען כי "אם רוצים לאפשר לכל מה שנמכר באירופה להימכר בישראל, צריך שיהיה גם מי שיוכל לאכוף את זה, ולפקח שהמוצרים שהגיעו לארץ אכן עומדים בתקינה האירופית וכרגע אין לנו יכולת כזו".
בעקבות הדברים ביקש היו"ר ביטן לדעת כמה זמן צריך משרד הכלכלה כדי להחיל את הרפורמה על כל התקנים אבל לא קיבל תשובה ברורה. דוסקלוביץ אמר: "אם מתכוונים לאפשר את הרפורמה במלואה אז אתם חברי הכנסת תיקחו אחריות על בטיחות הציבור".
ביטן הזהיר כי "אם במקום לעמוד בתקינה ישראלית היבואנים יצטרכו להוכיח שהם עומדים בתקינה אירופאית – זה לא רציני".
לנוכח הדברים הודיע ביטן כי בכוונתו לקיים ישיבה עם נציגי הממשלה בניסיון למצוא את הדרך להרחיבה עד כמה שאפשר.