הנאמנים של 6 חברות בקבוצת חברת הנדל"ן פרסונל הגישו אתמול (שלישי) לבית המשפט דוח ראשוני בו ציינו כי "ניתן לומר כבר כעת, כי ממועד מינויים לתפקיד, נחשפו הנאמנים לאירוע בקנה מידה גדול ומטריד ממש, במסגרתו התגלתה בפניהם תמונה עגומה אודות התנהלותן של כ-70 חברות המוחזקות (חלקן באופן ישיר וחלקן בשרשור) באמצעות בעלי השליטה – התנהלות העונה לכאורה, להגדרת הונאת 'פונזי'".
הנאמנים, עו"ד דורית לוי טילר ורו"ח שלומי פיליבה, מציינים עוד בדוח כי "החברות, בין היתר, באמצעות חברת פרסונל אינווסט ובעזרת 'משווקים' מטעמה של פרסונל אינווסט, גייסו באמצעות הסכמי הלוואה פרטניים, כ-739 מיליון שקל ממאות מלווים פרטיים תוך הבטחה להחזר ריבית חודשית בשיעורים גבוהים מהמקובל על חשבון הקרן. התחייבויות אלו, 'גולגלו' במהלך השנים, כאשר כספי ההלוואות המאוחרות משרתות את ההלוואות הישנות - במבנה 'פירמידה' - עד אשר בחודשים שעובר למתן צו פתיחת הליכים, הודיעו בעלי השליטה למלווים, כי אין באפשרותם לשלם את תשלומי הריבית ודומה כי כבר אז היה ברור להם כי אין יכולת להחזיר את הקרן של ההלוואות".
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

הנאמנים מציינים כי "נכון לעת חתימת דוח זה ומנתונים ראשונים שנאספו על ידי הנאמנים, עולה, כי חובות הקבוצה בגין יתרת ההלוואות הבלתי מסולקות למאות המלווים הפרטיים, מסתכמים לסכום ניכר של כ-525 מיליון שקל".
פרסונל היא חברת נדל"ן שפועלת בתחום ההתחדשות העירונית. לחברה יש שתי זרועות: אחת ביצועית, בשם איתנים 148. זו החברה היזמית שבונה פרויקטים למגורים; השנייה היא זרוע פיננסית בשם פרסונל אינווסט, שמגייסת כספים ממשקיעים, שמשמשים כהלוואה לחברה היזמית, בתמורה לריבית אטרקטיבית. כך, קבוצת פרסונל מפחיתה את הצורך שלה בקבלת מימון בנקאי. המשבר בפרסונל נחשף ביולי, אז התברר כי אלון מורן, בעל השליטה יחד עם אלישי להב ומנכ"ל הקבוצה, פנה למשקיעי החברה והסביר כי בעקבות קשיי נזילות היא מתקשה לשלם את הריבית כפי שהתחייבה להם.
עוד עולה מהדוח כי בשבוע שעבר חקרו הנאמנים את בעלי השליטה לשם התחקות אחר התנהלותם של בעלי השליטה בחברות ובכלל זה, הנסיבות אשר הביאו לקריסתן הכלכלית עד לכדי חדלות פירעון. עוד נטען כי מבדיקת הנאמנים עולה כי כלל החברות נוהלו כמקשה אחת. "הכספים הועברו מחשבונות הנאמנות לחשבונות החברות ומשם נמוגו".
רו"ח שלומי פילבהרו"ח שלומי פילבהצילום: דוד פרנקל

בסיום הדוח, מציינים הנאמנים כי "בפנינו קריסת ענק של קבוצת חברות אשר נוהלו על ידי שני בעלי השליטה, ככל הנראה תוך התמקדות של בעלי השליטה בגיוסי הכספים וקבלת העמלות בגינן. אין ספק כי כעבור שבועיים מעת מינוי הנאמנים, התמונה העולה מבחינת התנהלות בעלי השליטה מטרידה ביותר ועדיין רב הנסתר על הנגלה בפרשה קשה זו, אשר רק קצה הקרחון נתגלה בה עד כה ועל הנאמנים מוטלת מלאכה רבה ומעמיקה – כדי להביא את פרטי הדברים כהווייתם, להטיל אחריות על הגורמים הרלוונטיים שהביאו את המלווים לשוקת השבורה אליה הגיעו כמו גם להתחקות אחרי מקורות אפשריים לריפוי ולו חלקי של חובות מאות נושי הקבוצה. וכך נעשה".
עו"ד מור נדריה ועו"ד דורית לוי-טילרעו"ד דורית לוי-טילרצילום: עומר מסינגר, עמית שעל

לקבוצה מאות נושים פרטיים המיוצגים בין השאר על ידי עוה"ד אוהד הראל ובת חן רחמים, עו"ד שי גליקמן, עו"ד צבי וישנגרד ועוד.
עו"ד גליקמן מסר בתגובה לדוח כי "הדוח שהוגש על ידי הנאמנים, בעקבות עבודה מקיפה שביצעו מאז מונו, משקף תמונה קשה בנוגע להתנהלות החברות ונסיבות הגעתן להליך חדלות פירעון. אנו סומכים על הנאמנים שימשיכו בביצוע עבודתם לאתר את הכספים העצומים שהושקעו ואינם, על מנת לצמצם את הנזקים הכבדים שנגרמו למשקיעים ולהשיב להם את כספם".