הכנסת אישרה אמש (ג') בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לעידוד תעשייה עתירת ידע, המכונה גם "חוק האנג'לים". החוק, שגובש כבר לפני כשלוש שנים והוגש רק בספטמבר 2022, מעניק הטבות מס למשקיעים בחברות הייטק ישראליות וכן הטבות לחברות בגין רכישת חברות אחרות או מיזוג עם חברות אחרות שהקניין הרוחני שלהן רשום בישראל ומרכז פעילותן בארץ.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
מטרת ההטבות הללו, אשר כבר חלו בעבר כהוראת שעה אך תוקפן פג ב-2019 וכעת יחולו עד תום שנת 2026, היא לעודד את ההשקעה בחברות הנמצאות בשלבי המחקר והפיתוח הראשוניים, בפרט על ידי משקיעים אסטרטגיים עם ניסיון בשוק הטכנולוגי. ההצעה אושרה בקריאה ראשונה כבר בכנסת הקודמת, ולאחר שנידונה בחודשים האחרונים בוועדת הכספים אושרה כעת באופן סופי.
1 צפייה בגלריה
עובדי היי-טק
עובדי היי-טק
הייטק. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בין ההטבות הכלולות בחוק: זיכוי במס למשקיעים פרטיים אשר מבצעים השקעות בחברות הזנק (סטארטאפים) הנמצאות בשלבים התחלתיים של פעילותן (שלבי ה-seed וה-pre-seed), בגובה של סכום ההשקעה המוכפל בשיעור מס רווח ההון שחל על המשקיע.
הטבה נוספת בחוק מעניקה דחייה של תשלום המס בגין רווח הון שמופק ממכירה של חברה טכנולוגית, לבעלי מניות המשתמשים בחלק מהתמורה ממכירת החברה לצורך השקעה בסטארטאפ.
הטבה שלישית הכלולה בחוק קובעת כי חברה טכנולוגית גדולה שרוכשת את השליטה בחברת טכנולוגיה אחרת, תוכל לנכות את ההוצאה על רכישת המניות מחבות המס שלה, בשיעורים שנתיים שווים במשך חמש שנים מיום הרכישה. כלומר, ההשקעה תותר כהוצאה לצורכי מס, בניגוד למצב כיום לפיו ההוצאה מותרת בניכוי רק בעת מכירת המניות.
כמו כן, מעניק החוק למוסדות פיננסיים זרים פטור ממס על הכנסותיהם מריבית, דמי ניכיון או הפרשי הצמדה בגין הלוואות שניתנו לחברות טכנולוגיה ישראליות. מטרת הפטור היא להוריד את העלויות המושתות על חברות טכנולוגיה ישראליות בגיוס אשראי ממוסדות פיננסיים זרים, המתמחים במתן אשראי לחברות טכנולוגיות.
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "ברקע המשבר העולמי, כבר היום ניתן לראות התאוששות בהשקעות בהייטק וממשלת ישראל עושה צעד חשוב ומשמעותי להמשך חיזוק ופיתוח ההייטק הישראלי. אמשיך לעמוד לימין חברות הסטארטאפ הישראליות וההייטק הישראלי".
מנהל רשות המיסים, ערן יעקב, הוסיף: "התיקונים החדשים שמקדם החוק חשובים במיוחד לאור המיקוד שלהם בצרכים של חברות הזנק הנמצאות בראשית דרכן, ובעידוד ההשקעה בחברות שהקניין הרוחני שלהן רשום בישראל. מיקוד זה הוא שמבטיח שתעשיית ההייטק הישראלית תמשיך לצמוח ושהחברה הישראלית תמשיך להפיק את המרב מצמיחה זו".
שר החדשנות המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס: "זו בשורה ענקית להייטק הישראלי המצוי בהאטה מתמשכת ממחצית 2022. מטרת החוק היא להסיר חסמים ולעודד הקמה וצמיחה של חברות הייטק ישראליות. אני מאמין שחוק זה יכול לבשר על תחילתו של מפנה בהייטק הישראלי".
שרת החדשנות לשעבר, ח"כ אורית פרקש הכהן: "מדובר בחוק חשוב מאין כמותו לתעשיית ההייטק הישראלית שכולל מענה מקצועי לסוגיות רבות שהעלתה התעשייה ונבחנו על-ידי גורמי המקצוע בממשלה".