"מערכת המשפט הישראלית תמשיך להיות חזקה. מהמידע שלנו ומפעילות של זרים, אין פה דרמה גדולה". כך אמר היום (ג') מנכ"ל הבורסה לניירות ערך בתל אביב, איתי בן זאב, בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
דבריו של בן זאב באים בניגוד לטענתם של מאות כלכלנים, בכירים במשק, בנקאים ואנשי ציבור בכירים בעבר ובהווה שהזהירו בשבועות האחרונים שוב ושוב מפני ההשלכות הכלכליות החמורות שהמהפכה המשפטית עלולה להוביל אליהם. יחד עם זאת, ייתכן כי דבריו של בן זאב מגיעים בין היתר מתוך רצונו להרגיע את הרוחות אשר הסעירו את השווקים המקומיים בימים האחרונים.
2 צפייה בגלריה
רה"מ בנימין נתניהו, מנכ"ל הבורסה לני"ע בת"א איתי בן זאב, שר המשפטים יריב לוין
רה"מ בנימין נתניהו, מנכ"ל הבורסה לני"ע בת"א איתי בן זאב, שר המשפטים יריב לוין
רה"מ בנימין נתניהו, מנכ"ל הבורסה לני"ע בת"א איתי בן זאב, שר המשפטים יריב לוין
(צילום: נמרוד גליקמן, סיון פרג', נמרוד גליקמן)
כאמור, רק השבוע הצטרפו עשרות מנכ"לי משרדי ממשלה כלכליים לשעבר לקריאות האזהרה נגד התוכנית, וזאת ימים ספורים בלבד לאחר מכתבם של 310 כלכלנים בכירים בארץ ובעולם, אשר פורסם לראשונה ב-ynet, וברקע ההחלטה של מספר חברות למשוך את כספיהן מישראל ואזהרות חמורות מפי נגיד בנק ישראל וכמה מבכירי המשק הישראלי.
בהקשר זה, טען בן זאב כי "בשבוע האחרון השיח התקשורתי הער בנושא ההשפעה של הרפורמה, לצד הרבה מאוד אמירות מצד הרבה מאוד אנשים - לא רק בזירה הפוליטית, אלא גם בזירה הכלכלית - גרמו לאי-ודאות ולהרבה שאלות. שוק ההון והבורסה, אשר משקפים את הכלכלה, הם מקומות שאוהבים ודאות. כשמרגישים אי-ודאות, מתחילות תנודות, ולכן זה השפיע על שער החליפין ועל ירידות שהיו בבורסה.
"אנחנו ביום האחרון של חודש ינואר: הסתכלנו על הנתונים וראינו שבניגוד לחלק מהפרסומים שהיו בנושא, הפעילות של הזרים נשארת באותו מקום. הזרים מאמינים בכלכלה ובכל מה שקורה פה. חשוב לזכור שבמהלך 2022 ו-2023 המדדים המובילים שלנו היו מהטובים בעולם", טען בן זאב והוסיף: "דווקא בימים האחרונים, אנחנו רואים הסטה של כספי המוסדיים הישראלים - כלומר אלו שמנהלים את חסכונות הציבור - שהקטינו חשיפה למדדים שלנו בבורסה והגדילו את החשיפה למדדי חו"ל".
משמעות דבריו של בן זאב, היא שלפחות לפי נקודת המבט של הבורסה לני"ע, הכספים ש"יוצאים" מהכלכלה הישראלית החוצה בימים האחרונים היו דווקא אלו של הישראלים ולא כספים של משקיעים זרים. "יש לי שיח עם הרבה משקיעים ואני יודע איך בשנים האחרונות הזרים מסתכלים עלינו כעל עם עם מאוד אמוציונלי. אנחנו רואים הרבה פעמים בכנסת דעות ואמירות ודברים מאוד אמוציונליים ובאיזשהו מקום השיחה הזה נכנס גם לכלכלה", הוא טען.

"ההפחדות הללו לא מביאות למצב טוב"

עוד אמר מנכ"ל הבורסה, כי "אני בתפקיד שש שנים ואני שומע ממשקיעים מכל העולם כמה הם נדהמים בכל פעם מחדש מהחדשנות ומהיוזמה הישראלית. המון אנשים בעולם רוצים להיחשף ולהשקיע בכלכלה הישראלית. אסור לנו להיות במקומות של ההפחדות הללו שהן בכל מקום לא מביאות למצב טוב. פסיכולוגיה זה גם דבר חשוב בשווקים.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם אנשי עסקים בכירים בישראל
ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם אנשי עסקים בכירים בישראל
בן זאב: "אני משוכנע שאין שום פרמטר לגבי הכלכלה שלנו שצריכים להיות מודאגים ממנו". רה"מ נתניהו במפגש עם אנשי עסקים בכירים בישראל
"אני חושב שיש אמירות שאם לא נדע לעצור אותן ולהרגיע, וצריך להרגיע, הן בהחלט יכולות להוביל למקומות שאין סיבה שנהיה בהם. זה טבעי שאנשים בודקים אופציות ואני חושב שרב הנסתר על הגלוי בכל הנושא המשפטי עבור האזרח הממוצע, כי אתה שומע כל כך הרבה אנשים בעלי שם מתווכחים אחד עם השני ואז אנשים שואלים את עצמם 'מה באמת נכון?'. אני חושב שטוב תעשה הממשלה אם תייצר ודאות כדי להרגיע את השיח", הוא הוסיף.
באשר לטענה שהשמיע מנכ"ל בנק הפועלים, דב קוטלר, בפגישת בכירי המשק עם נתניהו, לפיה באחד משני הבנקים הגדולים בישראלים מזהים בימים האחרונים משיכה של פיקדונות, טען בן זאב כי "הבנקים הישראלים נמצאים במצב טוב. יש להם הרבה פקדונות ועודפי נזילות, זה דבר שהוא ידוע בכל מקום. אני משוכנע שאין שום פרמטר לגבי הכלכלה שלנו שצריכים להיות מודאגים ממנו".
אתה חושב שהמהפכה המשפטית מסוכנת לכלכלה הישראלית? "אני חושב שהמילה מסוכנת היא מרחיקה לכת. אנחנו יודעים שטבע האדם הוא לא לאהוב שינויים. אין ספק שצריך לעשות שינויים בהידברות ולנתח אותם, וברור שקורים פה דברים שצריך לתת עליהם את הדעת, אבל אני חושב שללכת למקומות של הרס הכלכלה ודברים כאלה זה בפירוש מרחיק לכת. אין לי מושג איך הנושא המשפטי יסתיים, אך אני בטוח שהכלכלה שלנו תמשיך להיות חזקה ואני מקווה שכולם יסתכלו על המטרה המשותפת וינסו לשמור על שיח ענייני, כי אני מרגיש שבהרבה מקומות השיח הולך למקומות לא ענייניים - וחבל שכך".