תמונה הזויה מדיון כלכלי. סביב שולחן ריק בלשכת ראש הממשלה, בלי כוס מים ואפילו נייר אחד או טבלה כלשהי, אפילו לא טאבלט קטן, התנהל לו הערב (שלישי) דיון סרק במשרד ראש הממשלה על תקציב ענק של 600 מיליארד שקלים. התמוה מכל הוא מה בדיוק עושה בכינוס ההזוי הזה, שאפילו ראש אגף התקציבים והכלכלן הראשי לא הוזמנו להשתתף בו, איש כלכלה רציני אחד, נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון.
ימים אחדים לאחר שהונחתה "הוראה מגבוה" להפסיק כליל את הדיונים החשובים לגיבוש תקציב המדינה לשנת 2025, החל לפתע החשש לקנן אצל האדונים נתניהו וסמוטריץ', שמא האבסורד הזה שאין דנים בצעדים הכרחיים לטיפול בגירעון הענק בתקציב, לפני שתאבד השליטה עליו, מחלחל לחברות דירוג האשראי.
1 צפייה בגלריה
הפגישה הכלכלית "החשובה"
הפגישה הכלכלית "החשובה"
הפגישה הכלכלית "החשובה"
(צילום: דוברות רה"מ)
הסכנה: החברות הבינלאומיות יפנימו שהיתלו בהן כאשר הבטיחו לגבש תכנית לקיצוץ תקציבים והעלאות מיסים בהיקף של 30 מיליארד שקלים - והתוצאה תהיה הורדת דירוג אשראי שנייה למשק הישראלי.
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהוא פוליטיקאי בכל רמ"ח איבריו, וחד חושים, הבין שבלימת דיוני התקציב עלולה לעלות לו ביוקר, כאשר במשמרתו יופחת שוב דירוג האשראי של ישראל, שלא ירד מעולם עד לחודשים האחרונים, ובמהירות זימן אצלו דיון כלכלי דחוף.
אולם, מהצילום שפרסמה לשכת ראש הממשלה עולה הסיפור כולו: הדיון היה קצר, אך בוודאי לא רציני מאוד. לא רק שמלך הטבלאות והשרטוטים, מר נתניהו, לא הביא עמו הפעם אפילו טבלה או תרשים אחד, אלא שלדיון "החשוב" לא הוזמנו דווקא בעלי התפקידים החשובים ביותר לגיבוש תקציב המדינה.
ראש אגף התקציבים לא הגיע כדי להסביר עד כמה מצב הוצאות הממשלה חמור, מנהל רשות המיסים לא הוזמן לסקור את ההצעות להעלאות מיסים, החשב הכללי לא נכח בדיון למרות שאף שקל במדינה לא זז ללא אישורו, והכלכלן הראשי לא הוזמן להציג את התחזיות למצבו העגום של המשק בעת המלחמה המתמשכת, 70 אלף העקורים מבתיהם ותחזית עלות המלחמה המתמשכת.
לדיון כלכלי רציני בעת מלחמה היה מקום לזמן גם את היועץ הכספי לרמטכ"ל, שיבהיר עד כמה ההוצאות הביטחוניות יעיקו על תקציב השנה הבאה. ואם מדובר בדיון רציני באמת גם שר הכלכלה והתעשייה היה אמור להיות מוזמן להשתתף בו.
אין זה סוד שראש הממשלה ממש לא רוצה לשמוע עצות להעלות מיסים ולבצע קיצוצים כואבים בתקציבי משרדי הממשלה, כאשר האדונים בן גביר, סמוטריץ' וגפני כבר מזמרים על פירוק הקואליציה והקדמת הבחירות.
וכך מוזמן צלם ממשלתי להנציח ישיבה סתמית שברור שלא תוליד שום תכנית כלכלית.
הבעיה: בחברות דירוג האשראי, בקרן המטבע הבינלאומית, בארגון ה-OECD ובחברות הגדולות בעולם שמשקיעות בישראל, לא מכהנים כלכלנים טיפשים. הם ראו הערב את הצילום מלשכת ראש הממשלה והבינו שתוכנית כלכלית להצלת המשק הישראלי מקטסטרופות לא גובשה שם.
ומה אומרים לנו בלשכת ראש הממשלה: זה היה רק דיון ראשון. יהיו עוד דיונים. מועדיהם ייקבעו בהמשך. הפעם נשמעה סקירת נגיד בנק ישראל. יהיה לזה המשך.
ימים יגידו.