שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שוקל מחדש את נושא יבוא החלב לישראל. כך עולה מהתייחסותו לנושא היום בדבריו בישיבת הסיעה של הציונות הדתית. השר אמר כי "לפני מספר ימים פרסמתי להערות הציבור צו להורדה זמנית של המכס על החלב. ישבתי בימים האחרונים עם גורמים מענף החלב ובקרוב מאוד אפרסם את החלטתי בנושא" - מה שמלמד שהחלטתו של השר לייבא אינה סופית.
כזכור, הצו שחולל סערה בענף כשיצא בשבוע שעבר להערות הציבור, כלל ביטול של המכס לייבוא חלב ניגר למשך שלושה חודשים כדי להתמודד עם המחסור בקרטוני חלב מפוקח. ל-ynet נודע כי משרד החקלאות, האחראי על משק החלב, שסמוטריץ' פרסם את דבר הצו והתרת היבוא ללא התייעצות עמו, מסר לראשונה במסגרת הערות הציבור את עמדתו שמתנגדת לצו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
(צילום: עמית שאבי, יריב כץ, יואב דודקביץ')
בנוסף, מועצת החלב המתנגדת גם היא הודיעה כי היא שוקלת לפנות לבג"ץ נגד המדינה על הפרת ההסכם שחתמה רק לאחרונה עם הרפתנים, ובמסגרתו הוגדר מה הם מוצרי חלב שניתן לייבא ולהפחית עליהם מכס - כאשר החלב לא ביניהם.
הנימוק המרכזי של מועצת החלב ומשרד החקלאות הוא שהחוסר בקרטוני חלב בפיקוח לא נובע ממחסור בחלב גולמי, נהפוך הוא - יש עודפי חלב לרפתנים. לטענתם, המחסור נובע מצמצום ייצור על ידי המחלבות, ולכן אין צורך לייבא חלב - אלא לדאוג לתמרץ את המחלבות לייצר יותר חלב מפוקח.
עוד נודע כי בתגובת משרד החקלאות, החתומה על ידי היועץ המשפטי של המשרד ובאישורו של שר החלקאות, אבי דיכטר, נאמר שהצו שפרסם סמוטריץ' לא הגביל את מחיר החלב המיובא, כך שאין ערובה כי יוצע לצרכן במחיר זהה למפוקח, ומכאן שהיבוא לא יפתור את בעיית החוסר בחלב מפוקח. עוד נאמר כי חלב שאינו מפוקח קיים בשפע על המדפים בסופר, ואין צורך לייבאו.
לטענת המשרד, החוסר הוא במנגנון שיבטיח ייצור של המחלבות וימנע את חוסר הוודאות שלהן בנושא עדכון מחירי המפוקח, שגורם להן להעדיף ייצור מוצרים לא מפוקחים. המשרד הזהיר מפני "תופעת החמאה" שפתחו לייבוא במקביל להוצאתה מפיקוח, מה שייקר את מחירה לצרכן והעשיר את היבואנים.
כמו כן, טען המשרד כי למרות שהחלב בתחום סמכותו, סמוטריץ' לא טרח להיוועץ עם גורמים במשרד לפני שפרסם את דבר הצו. מועצת החלב טענה כי יש כעת הקלה בכושר הייצור מאחר שמחלבת רמת הגולן הגבירה את ייצור החלב המפוקח תחת המותג שלה, ומהשבוע מייצרת 500 אלף ליטר חלב נוספים בקרטון תחת המותג.