כולם יודעים שאין האלווין בלי ממתקים, אבל השנה ייתכן שילדים שייצאו כבכל שנה בחג לאסוף ממתקים מדלת לדלת, ‏ימצאו פחות שוקולד בסליהם. זאת, משום שמחירי הקקאו יותר מהכפילו את עצמם מתחילת השנה ונשארו ברמות שיא, לפי נתונים של ‏הבנק האמריקאי וולס פארגו (‏Wells Fargo‏) שהועברו ל-‏CNN‏.‏
מחירי הקקאו המאמירים גרמו לכאבי ראש ליצרני הממתקים בעונות השיא של מכירות השוקולד, שכולל את חג האהבה ‏ולנטיין ואת חג הפסחא. לקראת האלווין הקרוב, שיחול בסוף החודש, החברות נוקטות צעדים יצירתיים כדי ‏להתמודד עם המחסור בקקאו. המשמעות היא שצרכנים עשויים לראות חטיפי שוקולד קטנים יותר בטעמים ‏שונים, ויותר ממתקים ללא שוקולד על מדפי החנויות.‏
3 צפייה בגלריה
סלסילת ממתקים להאלווין
סלסילת ממתקים להאלווין
סלסילת ממתקים להאלווין. פחות שוקולד, יותר סוכריות בטעמים
(צילום: AP Photo/Nick Ingram)
"קקאו אינו גידול חקלאי רגיל שאפשר לגדל בכל מקום כמו סחורות אחרות. הוא דורש אתר וטווח ‏טמפרטורות ספציפיים מאוד לגידול", מסביר דיוויד בראנץ', מנהל מגזר במכון החקלאות והמזון של וולס פארגו. בשלוש השנים האחרונות, סדרה של אירועי מזג אוויר קשים פגעה באזורי גידול הקקאו במערב ‏אפריקה, האחראים ליותר מ-70% מאספקת הקקאו העולמית.‏
אל ניניו העלה את הטמפרטורות והוביל לבצורת שפגעה קשות בעצי הקקאו; גשמים עזים הפיצו את "התרמיל ‏השחור", מחלת פטריות הפוגעת בעצי קקאו ומפחיתה את היבול; וסופות אבק מנעו אור שמש מהיבולים ופגעו בהם קשות. כתוצאה מכך, ארגון הקקאו הבינלאומי העריך באוגוסט כי הייצור העולמי של קקאו בעונה זו יירד ב-‏‏14.2%.‏
ענקית השוקולד הרשי הייתה בין החברות שנאלצו להתמודד עם מחירי שיא. באוגוסט היא דיווחה על רווח ‏תפעולי של 287.8 מיליון דולר – ירידה של 48.7% לעומת השנה הקודמת.‏
נשיאת החברה, מישל באק, אמרה בשיחה עם אנליסטים באוגוסט כי מחירי הקקאו "אינם בני קיימא", ‏והצביעה על מחירים גבוהים יותר בעתיד. (הרשי מסרה ל-‏CNN‏ בהודעה כי שינויי המחירים אינם ‏משפיעים על מוצרי ההאלווין שלה השנה).‏
אך תחזית הקקאו אינה נראית כה קודרת: אנליסטים וסוחרי קקאו צופים שהגירעון הנוכחי יתהפך ‏לעודף בזכות שיפור בתנאי מזג האוויר.‏ ‏"עד כה יש לנו מזג אוויר טוב למדי ליבול השנה", אומר בראנץ'. "זה יתחיל לסייע בהגדלת האספקה, ולכן ‏אנחנו מצפים שהמחירים יירדו".
3 צפייה בגלריה
פולי קקאו בחוף השנהב
פולי קקאו בחוף השנהב
פולי קקאו בחוף השנהב
(צילום: AP Photo/Sophie Garcia)

‏השרינקפלציה, גרסת ההאלווין

אף שיש תקווה באופק, המומחים צופים שמחירי הקקאו יישארו גבוהים לפחות עד ספטמבר 2025. ‏בינתיים, החברות נוקטות שילוב של פתרונות.‏ אחת הדרכים היא פשוט הקטנת גודל המוצר – שינוי שאולי בולט במיוחד באריזות הממתקים המעורבות.‏ ‏"יש כאן תופעה של שרינקפלציה, אומר בראנץ'. "התערובת הקבועה של ממתקים במשקל כולל של 2 פאונד כנראה תאבד ממשקלה השנה".‏
מהלך נפוץ נוסף שחברות עשויות לנקוט הוא שינוי במוצרים עצמם, שעשוי להתבטא ‏בהחלפת שכבת שוקולד במילויים אחרים כמו ופלים או אגוזים.‏ ‏"היו מוצרים שעשויים להיות ממולאים במשהו בנוסף להיותם עטופים בשוקולד, כי אז לא צריך כל כך הרבה ‏שוקולד כדי לייצר את המוצר הזה", אומרת סאלי ליונס וויאט, יועצת ראשית בחברת האנליזה למוצרי ‏צריכה‎ Circana‏.‏
ענקית הממתקים מארס, יצרנית המותגים הפופולריים סקיטלס ו-‏M&M's‏, מסרה ל-‏CNN‏ בהודעה כי ‏בעוד שוקולד עדיין שולט בהעדפות הלקוחות, החברה הרחיבה את היצע סוכריות הגומי שלה להאלווין על ‏רקע הפופולריות הגוברת בקרב צרכנים צעירים. מארס הגיבה בהשקת סקיטלס בעיצוב האלווין והצעת ‏שקיות מעורבות עם מוצרי שוקולד ומוצרים ללא שוקולד יחד.‏
אנליסטים גם ציינו צמיחה הן במכירות והן בייצור של ממתקים ללא קקאו. צמיחת המכירות בדולרים של ‏ממתקים ללא שוקולד (12.1%) עקפה את צמיחת מכירות השוקולד (5.8%) בשנה שעברה, לפי דוח מצב ‏הממתקים ל-2024 של התאחדות הממתקים הלאומית (‏NCA‏).‏
3 צפייה בגלריה
לקוחה עושה קניות להאלווין
לקוחה עושה קניות להאלווין
לקוחה עושה קניות להאלווין. "שוקולד עדיין מוביל במכירות"
(צילום: AP Photo/Brynn Anderson)
אך חובבי השוקולד לא צריכים להיבהל – מוצר הבסיס הזה לא הולך להיעלם בקרוב. הקטגוריה עדיין ‏היוותה יותר ממחצית מסך מכירות הממתקים בשנה שעברה – 25.9 מיליארד דולר, לפי ה-‏NCA‏.‏
‏"הצרכנים קונים פחות ממה שאולי קנו בעבר, אבל שוקולד עדיין קטגוריה מובילה במכירות", אומרת ליונס ‏וויאט. "בהאלווין עדיין יופיע שוקולד בדלתות של הצרכנים".