כולם יודעים שאין האלווין בלי ממתקים, אבל השנה ייתכן שילדים שייצאו כבכל שנה בחג לאסוף ממתקים מדלת לדלת, ימצאו פחות שוקולד בסליהם. זאת, משום שמחירי הקקאו יותר מהכפילו את עצמם מתחילת השנה ונשארו ברמות שיא, לפי נתונים של הבנק האמריקאי וולס פארגו (Wells Fargo) שהועברו ל-CNN.
מחירי הקקאו המאמירים גרמו לכאבי ראש ליצרני הממתקים בעונות השיא של מכירות השוקולד, שכולל את חג האהבה ולנטיין ואת חג הפסחא. לקראת האלווין הקרוב, שיחול בסוף החודש, החברות נוקטות צעדים יצירתיים כדי להתמודד עם המחסור בקקאו. המשמעות היא שצרכנים עשויים לראות חטיפי שוקולד קטנים יותר בטעמים שונים, ויותר ממתקים ללא שוקולד על מדפי החנויות.
"קקאו אינו גידול חקלאי רגיל שאפשר לגדל בכל מקום כמו סחורות אחרות. הוא דורש אתר וטווח טמפרטורות ספציפיים מאוד לגידול", מסביר דיוויד בראנץ', מנהל מגזר במכון החקלאות והמזון של וולס פארגו. בשלוש השנים האחרונות, סדרה של אירועי מזג אוויר קשים פגעה באזורי גידול הקקאו במערב אפריקה, האחראים ליותר מ-70% מאספקת הקקאו העולמית.
אל ניניו העלה את הטמפרטורות והוביל לבצורת שפגעה קשות בעצי הקקאו; גשמים עזים הפיצו את "התרמיל השחור", מחלת פטריות הפוגעת בעצי קקאו ומפחיתה את היבול; וסופות אבק מנעו אור שמש מהיבולים ופגעו בהם קשות. כתוצאה מכך, ארגון הקקאו הבינלאומי העריך באוגוסט כי הייצור העולמי של קקאו בעונה זו יירד ב-14.2%.
ענקית השוקולד הרשי הייתה בין החברות שנאלצו להתמודד עם מחירי שיא. באוגוסט היא דיווחה על רווח תפעולי של 287.8 מיליון דולר – ירידה של 48.7% לעומת השנה הקודמת.
נשיאת החברה, מישל באק, אמרה בשיחה עם אנליסטים באוגוסט כי מחירי הקקאו "אינם בני קיימא", והצביעה על מחירים גבוהים יותר בעתיד. (הרשי מסרה ל-CNN בהודעה כי שינויי המחירים אינם משפיעים על מוצרי ההאלווין שלה השנה).
אך תחזית הקקאו אינה נראית כה קודרת: אנליסטים וסוחרי קקאו צופים שהגירעון הנוכחי יתהפך לעודף בזכות שיפור בתנאי מזג האוויר. "עד כה יש לנו מזג אוויר טוב למדי ליבול השנה", אומר בראנץ'. "זה יתחיל לסייע בהגדלת האספקה, ולכן אנחנו מצפים שהמחירים יירדו".
השרינקפלציה, גרסת ההאלווין
אף שיש תקווה באופק, המומחים צופים שמחירי הקקאו יישארו גבוהים לפחות עד ספטמבר 2025. בינתיים, החברות נוקטות שילוב של פתרונות. אחת הדרכים היא פשוט הקטנת גודל המוצר – שינוי שאולי בולט במיוחד באריזות הממתקים המעורבות. "יש כאן תופעה של שרינקפלציה, אומר בראנץ'. "התערובת הקבועה של ממתקים במשקל כולל של 2 פאונד כנראה תאבד ממשקלה השנה".
מהלך נפוץ נוסף שחברות עשויות לנקוט הוא שינוי במוצרים עצמם, שעשוי להתבטא בהחלפת שכבת שוקולד במילויים אחרים כמו ופלים או אגוזים. "היו מוצרים שעשויים להיות ממולאים במשהו בנוסף להיותם עטופים בשוקולד, כי אז לא צריך כל כך הרבה שוקולד כדי לייצר את המוצר הזה", אומרת סאלי ליונס וויאט, יועצת ראשית בחברת האנליזה למוצרי צריכה Circana.
ענקית הממתקים מארס, יצרנית המותגים הפופולריים סקיטלס ו-M&M's, מסרה ל-CNN בהודעה כי בעוד שוקולד עדיין שולט בהעדפות הלקוחות, החברה הרחיבה את היצע סוכריות הגומי שלה להאלווין על רקע הפופולריות הגוברת בקרב צרכנים צעירים. מארס הגיבה בהשקת סקיטלס בעיצוב האלווין והצעת שקיות מעורבות עם מוצרי שוקולד ומוצרים ללא שוקולד יחד.
אנליסטים גם ציינו צמיחה הן במכירות והן בייצור של ממתקים ללא קקאו. צמיחת המכירות בדולרים של ממתקים ללא שוקולד (12.1%) עקפה את צמיחת מכירות השוקולד (5.8%) בשנה שעברה, לפי דוח מצב הממתקים ל-2024 של התאחדות הממתקים הלאומית (NCA).
אך חובבי השוקולד לא צריכים להיבהל – מוצר הבסיס הזה לא הולך להיעלם בקרוב. הקטגוריה עדיין היוותה יותר ממחצית מסך מכירות הממתקים בשנה שעברה – 25.9 מיליארד דולר, לפי ה-NCA.
"הצרכנים קונים פחות ממה שאולי קנו בעבר, אבל שוקולד עדיין קטגוריה מובילה במכירות", אומרת ליונס וויאט. "בהאלווין עדיין יופיע שוקולד בדלתות של הצרכנים".