מה קרה למכירות טונה סטארקיסט בעקבות המחאה נגד חברת דיפלומט שמייבאת את המוצר לארץ מתאילנד? לא הרבה. נראה שהמגמה מעורבת: בחלק מהרשתות יש ירידה במכירות בחלקן לא היה שינוי במכירות ובחלק יש אפילו עלייה במכירות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"יש אצלנו ירידה כמותית במכירות סטארקיסט של 10%-15%", אמרו לנו באחת הרשתות. לעומת זאת, ברשת ויקטורי מסרו כי אצלם חלה דווקא עלייה של 40% במכירות, בעקבות מבצע ארבע ב-20 שקל. בשתי רשתות נוספות טוענים שאין שינוי במכירות: "לקוחות לא יודעים אלו מותגים הם של דיפלומט", כך נטען. באחת מהן טוענים שהביקוש לטונה ויליפוד וטעמן עלה בעקבות המחאה ובעקבות מבצעים. ברמי לוי, אגב, הורידו את טונה סטארקיסט מהמדף ליותר מחודשיים והמותג חזר רק לאחרונה למדפים.
1 צפייה בגלריה
טונה סטארקיסט
טונה סטארקיסט
טונה סטארקיסט
(צילום: מירב קריסטל)
קובי כהן, הבעלים של מפעל פילטונה, טוען שיש יותר ביקוש לטונה שלו, אך הוא לא יכול לקשור זאת בוודאות למחאה: "יש לנו יותר ביקושים, המחירים בחו"ל עלו אבל החלטנו שלא נעלה מחירים".
באחת הרשתות הסבירו את הביקוש: "הביקוש לכל מותגי הטונה היה גבוה בשבוע החולף, בגלל הסמיכות לשבוע הראשון של חודש אב (לקראת ט' באב נוהגים לאכול דגים במקום בשר בקר או עוף מ-ב' באב עד צאת י' באב - מ.ק.)".

המבחן האמיתי: כשייגמרו המבצעים ואם יעלו המחירים

מה יקרה השבוע? "ה'מאני טיים' של סטארקיסט יתחיל מהיום, כי היום נגמרו המבצעים ברשתות", אמרו לנו באחת הרשתות. "מהיום נראה אם מחאת הצרכנים עובדת".
ברשת אחרת אמרו לנו: "אין שינוי במכירות בשוק מסיבה פשוטה מאוד: המחירים של סטארקיסט עדיין לא עלו ויש מבצעים. אין כרגע עליית מחירים בסטארקיסט בשום רשת. אנחנו בדיונים עם דיפלומט, וכל הסחר שלנו ממוקד מחיר צרכן. חשוב להבין שהמחיר ברשתות הגדולות לא עולה כל כך מהר. בחנויות הקטנות המחיר אולי עלה. אצלנו יש מלאי, נשאר מלאי לעוד חודש, יש זמן. זה לא לחיצת כפתור - ב-1 באוגוסט עולה המחיר.
"אז כרגע לא העלו לנו את המחיר על סטארקיסט. אם נמשיך לסרב לעליית המחירים שדיפלומט מבקשת, היא תפסיק לספק לנו סחורה ונהיה בבעיה. כי אין סופר בלי מותגים. מה אני יצרן של קוקה קולה? של פפסי? של קוטג' תנובה? המחסן שלנו מלא יבוא מקביל, יש לי שני מותגים של משחות שיניים שאני מייבא אבל יש עוד 10 מותגים, אני לא יצרן ויבואן. מה, אריב עם כל הספקים?"
למרות שיש 11 יבואני טונה בישראל, סטארקיסט נחשב למותג המוביל עם קרוב ל-40% נתח שוק, בשוק שמגלגל כ-629 מיליון שקל בשנה. למרות שדיפלומט מוכרת מותגים רבים נוספים כמו הד אנד שולדרס ואוריאו, וגם הם הוזכרו במסגרת המחאה, הייתה התמקדות רבה בסטארקיסט.
רוב הרשתות מוכרות רביעיית טונה סטארקיסט 160 גרם (יש גם 140 גרם, מוצר פחות נפוץ). מחיר רביעייה נע בין 22.90 שקל ל-29.90 שקל. מעטות מוכרות פחית טונה בודדת שמחירה נע בין 6.20 שקלים ל-8.20 שקלים - לא זול.