דוד בן־גוריון, ראש הממשלה הראשון של ישראל, האמין שלנגב יש פוטנציאל בלתי מנוצל. הוא האמין שההתיישבות בנגב היא כלי לפיזור אוכלוסין מאוזן במדינת ישראל, הוא האמין שיישוב הנגב הוא בעל חשיבות לביטחון הלאומי, וראה בנגב חלק בלתי נפרד מהמולדת ההיסטורית היהודית ואת ההתיישבות בנגב כחלק מהשליחות הציונית.
3 צפייה בגלריה
הדמיית שכונת פסגת רמות
הדמיית שכונת פסגת רמות
שכונת פסגת רמות
(הדמייה: באדיבות עיריית באר שבע)

הסכמי הגג שנחתמו במהלך העשור האחרון בין משרד הבינוי והשיכון לעיריית באר שבע, מאפשרים את המשך הפיתוח המואץ של בירת הנגב, ומבשרים על הגשמת חזונו של בן גוריון והפיכתה של באר שבע למטרופולין מבוקש המייצר אינספור הזדמנויות למגורים, תעסוקה, והשקעות.

תוספת של עשרות אלפי דירות בשכונות החדשות והוותיקות

הסכמי הגג של עיריית באר שבע עם משרד הבינוי והשיכון העניקו לעירייה את הכלים והמקורות התקציביים לתכנון ובנייה של עשרות אלפי דירות בשכונות חדשות ולהתחדשות עירונית ותוספת של שטחי מגורים, תעסוקה ומסחר בשכונות הוותיקות. השילוב בין פיתוח השכונות החדשות לחידוש וחיזוק השכונות הוותיקות נעשה במסגרת החזון האסטרטגי של העיר, ומבטיח פיתוח מיטבי לעיר ויצירת מגוון של פתרונות מגורים לסטודנטים, עולים חדשים, זוגות צעירים, משפחות והגיל השלישי.
בימים אלה נבנות בעיר שתי שכונות חדשות: פסגת רמות, הממוקמת ברובע החדשנות ליד פארק ההייטק ואוניברסיטת בן גוריון, ותכלול כ־3,700 יחידות דיור, לרבות דיור מוגן ודיור להשכרה ארוכת טווח, ושכונת הרקפות, שכונת וילות בצביון כפרי בצפון העיר, שתכלול עם סיום הבנייה כ=4,000 יחידות דיור, מהן 2,600 יחידות צמודי קרקע, 750 יחידות בבנייה מדורגת וכ־800 יח"ד בבנייה רוויה בדופן השכונה, על שדרות רגר, השדרה המרכזית של העיר.
לצד הקמת השכונות החדשות, העירייה מקדמת עשרות תוכניות של התחדשות עירונית אינטנסיבית ומעורבת שימושים בשכונות הוותיקות במרכז העיר, באזורי התעשייה ובעיר העתיקה, וזאת מתוך מטרה ליצור מרכז עירוני תוסס ופעיל ומרחב ציבורי איכותי, שיחזיר אוכלוסייה צעירה אל המרכז.

רובע החדשנות הראשון בישראל

רובע החדשנות הראשון בישראל הוקם בבאר שבע, מדובר במודל אורבני, שבו מוסדות, חברות טכנולוגיות ומיזמי סטרטאפ שוכנים בסמיכות גיאוגרפית, והמפגש ביניהם מעורר ויוצר חדשנות מקורית ופורצת דרך. בבאר שבע הרובע משתרע על שטח של 2,700 דונם, הכולל שלושה עוגנים משמעותיים מרכזיים של ידע, טכנולוגיה וחדשנות: בית החולים סורוקה, אוניברסיטת בן גוריון ופארק ההייטק נגב.
3 צפייה בגלריה
שכונת רקפות בבאר שבע  - תכנון נעמה מליס אדריכלות ובינוי ערים
שכונת רקפות בבאר שבע  - תכנון נעמה מליס אדריכלות ובינוי ערים
שכונת רקפות בבאר שבע - תכנון נעמה מליס אדריכלות ובינוי ערים
(הדמייה: דגנס פתרונות ויזואליים מתקדמים)

פארק ההייטק גב ים נגב, שנחנך לפני כעשור, מאכלס למעלה מ־80 חברות הייטק וסייבר, חממות וסטרטאפים מובילים, לצד בית הספר למקצועות המחשב וההגנה בסייבר של צה"ל, שנפתח לפני כשנתיים. בין החברות שפעילות היום בפארק ניתן למנות את מיקרוסופט, אורקל, אי.בי.אם, אינטל, דל, טאבולה, ועוד. בחברות השונות מועסקים כ־3,000 עובדים, 82% מהם תושבי הנגב. עם סיום הקמתו, הפארק צפוי לכלול כ־200,000 מ"ר, שבהם יועסקו כ־10,000 עובדים בחברות ההייטק המובילות בארץ ובעולם.

צה"ל יורד לנגב

המעבר של צה"ל לנגב קורם עור וגידים. בפארק ההייטק הוקם, כאמור, המרכז הטכנולוגי החדש של אגף התקשוב בצה״ל, ומשרתים בו אלפי חיילים, נגדים וקצינים. במקביל עבודות ההקמה של קריית המודיעין בסמוך לצומת שוקת מתקדמות מאוד. הקריה החדשה תיבנה כקמפוס חכם עם תשתיות טכנולוגיות מתקדמות, ותשתרע על שטח של למעלה מ־2,500 דונם, עם יותר מ־400,000 מ"ר בנוי. לקריית התקשוב יעברו כל יחידות העילית הטכנולוגיות של אגף המודיעין, עם עשרות אלפי חיילים, נגדים ואנשי קבע, והיא תהווה בסיס לפיזור אוכלוסין נכון יותר ולהפיכת הנגב ומטרופולין באר שבע לאזור הביקוש החדש.

מרכז אזורי של התעשיות הביטחוניות המובילות

במקביל לביסוסה של באר שבע כבירת הסייבר של ישראל והאזור, היא הולכת והופכת גם למרכז אזורי של התעשיות הביטחוניות הישראליות. התעשיות הביטחוניות, שהן עוגן כלכלי וטכנולוגי בינלאומי, הבינו שהנוכחות שלהן בבאר שבע, ליד בסיס התקשוב וקריית המודיעין, היא חשובה. חברת רפאל הקימה שלוחת מחקר ופיתוח בבאר שבע כבר לפני כחמש שנים, והיא מתכננת להרחיב את השלוחה בעיר. התעשייה האווירית תקים בעיר מפעל חדש בהשקעה של יותר מ־100 מיליון שקל, והוא צפוי להעסיק 500 עובדים. חברת אלביט מערכות נמצאת בשלבים מתקדמים לקראת אכלוס עתידי של המפעל המתקדם ברמת בקע. המפעל, אשר יהווה תחליף למפעל הקיים ברמת השרון, צפוי להעסיק עוד מאות עובדים.
3 צפייה בגלריה
פארק ההייטק בלב רובע החדשנות של באר שבע
פארק ההייטק בלב רובע החדשנות של באר שבע
פארק ההייטק בלב רובע החדשנות של באר שבע
(צילום: באדיבות עיריית באר שבע)

בית החולים החדש

כיאה למטרופולין של אזור הדרום, ממשלת ישראל אישרה לאחרונה הקמת בית חולים ציבורי בעיר - "המרכז הרפואי ע"ש פרס". ‌‎בית החולים החדש, שאמור להיפתח עד שנת 2028, יכלול כ־600 מיטות. מדובר במהלך חשוב לנגב, שיוביל להגדלה של המענה הרפואי בכל התחומים, ישפר את חייהם ובריאותם של התושבים, ויהיה מקור תעסוקה ומחקר משמעותי.

הזדמנויות ליזמים ולמשקיעים

בחודשים הקרובים משרד הבינוי והשיכון, בשיתוף עם רשות מקרקעי ישראל ועיריית באר שבע, יוציאו מכרזים חדשים לבנייה בשכונות החדשות. המכרזים מהווים הזדמנות ליזמים ולמשקיעים להצטרף לתנופת הפיתוח של המטרופולין ולהיות חלק מהגשמת חזונו של בן גוריון.