לאחר מעל 50 שנות פעילות מפעל "טכנולוגיית להבים" לייצור להבי מנועי סילון בנהריה צפוי להיסגר וכ- 900 מעובדיו צפויים להיות מפוטרים. הבוקר (ראשון) קיבלו העובדים לראשונה את הבשורה על סגירת המפעל הצפויה להתרחש במהלך שנת 2025. הוסבר להם כי המפעל ייסגר מ"שיקולים עסקיים בעקבות הפסדים הולכים וגדלים". העובדים סיימו בצהריים ישיבת חירום במפעל, וכעת כולם מתכנסים במפעל השני של החברה באיזור התעשייה תפן.
3 צפייה בגלריה
מפעל טכנולוגיית להבים, נהריה
מפעל טכנולוגיית להבים, נהריה
העובדים בכינוס מחוץ למפעל בתפן
(צילום: שמיר אלבז)
"אנחנו המומים מההחלטה, ושמענו עליה לראשונה רק הבוקר", סיפר לנו אשר שמואלי, יו"ר מרחב הגליל המערבי בהסתדרות. לדבריו, "זו מכה אנושה ואנחנו הולכים להילחם על העסק הזה. אנחנו דורשים שהמפעל יימכר כעסק חי למתחרים ולא ייסגר ומאות העובדים בו יפוטרו ויישארו ללא פרנסה". מההסתדרות נמסר כי תכריז על סכסוך עבודה.
3 צפייה בגלריה
המכתב שעובדי BTL קיבלו מהמנכ"ל
המכתב שעובדי BTL קיבלו מהמנכ"ל
המכתב שעובדי BTL קיבלו מהמנכ"ל
(צילום מסך)
מפעלי טכנולוגיית להבים נוסדה בשנת 1968, לאחר מלחמת ששת הימים, בידי סטף ורטהיימר וקבוצת השקעות דיסקונט. החברה נמכרה במאי 2014 לתאגיד פראט אנד ויטני Pratt & Whitney. מועסקים בה כ-1,400 עובדים ומרביתם צפויים להיות מפוטרים עם סגירת קווי הייצור של להבי הקומפרסור. בהודעת החברה נמסר כי "לצד הפסקת פעילות ייצור להבי הקומפרסור, BTL תמשיך את פעילות ייצור הלהבים האינטגרליים (IBR) ואילו TJL, חברה-בת נוספת של RTX היושבת בתפן, תמשיך לייצר להבי טורבינה החיוניים לפעילויות מפתח של התאגיד".
בפראט אנד ויטני אומרים כי תהליך הסגירה יחל בשנת 2024 ויושלם בשנת 2025 והיא תנהל עם נציגות העובדים וההסתדרות משא ומתן לגבי תנאי העובדים המפוטרים. בתאגיד מסבירים כי "ברקע ההפסדים של חברת BTL ירידה בביקוש ללהבי קומפרסור, מגמה שהולכת ומתעצמת. בנוסף, הטכנולוגיה ויכולת התהליך הנוכחיות לא מאפשרות לעמוד בפריון באופן שתהיה לו היתכנות כלכלית".
בחברת טכנולוגיית להבים מייצרים את להבי הקומפרסור שמהווים חלק משמעותי בפעילות מנועי המטוסים, והם נמצאים בחלק ניכר ממטוסי איירבאס, אמברייר וmrg . בעקבות כוונת חברת Pratt & Whitney לעבור לטכנולוגיה חדשה שבה אין צורך בלהבים אלו, היא לא רואה יותר היתכנות כלכלית לקיומו של המפעל.
3 צפייה בגלריה
מפעל טכנולוגיית להבים, נהריה
מפעל טכנולוגיית להבים, נהריה
מפעל טכנולוגיית להבים, נהריה
(צילום: שמיר אלבז)
מנוע המטוס מורכב מכמה סוגי להבים: להבים שקולטים את האוויר, להבים שמייצרים דחף בתוך המנוע ומפעילים את הטורבינה שדוחפת את המנוע קדימה. הטכנולוגיה המסורתית השתמשה בלהבי הקומפרסור לפעילות המנוע, וכעת המנועים החדשים מיוצרים כמקשה אחת עם להבים רבים שמחליפים את המערכות המיושנות. המפעל בנהריה מותאם רק לייצור להבים מעין אלו ולא ניתן להסב אותו, כנראה לתחום אחר ומשתלם יותר.
במכתב ששלח מנכ"ל המפעל איגור גרפובינסקי למאות העובדים העומדים בפני פיטורים הסביר כי "אנו מבינים את משמעות ההודעה לעובדים ואת החשש העולה בנוגע לעתיד התעסוקתי- צוות ההנהלה יעמוד לרשותכם לאורך כל הדרך ויסייע ככל הניתן".

ההסכם הקיבוצי האחרון בחברה נחתם לפני כשנה וחצי

רק לפני קצת יותר משנה וחצי חתמו הנהלת המפעל וההסתדרות על הסכם קיבוצי חדש עבור העובדים, שיהיה בתוקף עד סוף 2022. במסגרת ההסכם, כל מי שהחל עבודתו בחברה עד סוף שנת 2020, קיבל תוספת שכר של 2% רטרואקטיבית מינואר 2021. כמו כן, כל עובד עם ותק של חצי שנה בינואר 2022 - קיבל תוספת שכר של 3%.
עוד נקבע כי החברה מתחייבת לאפשר לעובדים במשמרת לילה לבצע לפחות עשר שעות נוספות במשמרת הבוקר בכל חודש. שכר השעתיים הראשונות של משמרת הלילה יעמוד על 214% משכר הבסיס, ויתר שעות משמרת הלילה יהיו בשווי 142% משכר הבסיס.
מייל אדום המייל האדום
השתתפה בהכנת הכתבה: נווית זומר