המלחמה על גבול הצפון הלכה והתעצמה בחודשים האחרונים, אולם עד סוף השבוע הזה ניסו עדיין במשרד באוצר לחסוך כספים מקופת המדינה המתדלדלת ממילא, ולא רצו לפצות את אלפי העסקים שניזוקו מהמלחמה ביותר ממאה ישובים ברמת הגולן ובגליל העליון.
כל הפונים בבקשות לסיוע, חוץ מבתי המלון ובעלי הצימרים, מעבר למרחק של ארבעה קילומטרים מהגבול - נענו בשלילה.
1 צפייה בגלריה
צוותי הכיבוי פועלים לכבות את השריפות במטולה בעקבות ירי ארגון הטרור חיזבאללה
צוותי הכיבוי פועלים לכבות את השריפות במטולה בעקבות ירי ארגון הטרור חיזבאללה
כיבוי שריפות בצפון בעקבות ירי מלבנון
(צילום: כב"ה צפון)
בימים הראשונים למלחמה התהדר שר האוצר בצלאל סמוטריץ' באמירה שלניהול במלחמה ופיצוי כל הנפגעים ממנה "יש כסף ולא נחסוך בשקל בנושא הזה". אז כמו אמירות והבטחות אחרות של שר האוצר שנותרו על הנייר או צגי המחשבים והטלפונים - גם ההבטחה הזאת לא קויימה שוב ושוב.
כך עברו תחילה שבועות ואחר כך חודשים עד שמפונים זכו לסיוע המלא שהובטח להם. כך עברו חודשים ועדיין אלפי עסקים לא קיבלו שקל. כך היה גם עם פיצוי המגוייסים למילואים שרק אחרי מסע לחצים ודיונים סוערים בכנסת החל משרד האוצר לפצות כנדרש על הפסדיהם, ולתמוך במשפחות שחלקן הגיעו עד לפת לחם.

"אין כסף", אבל הכספים הקואליציוניים ממשיכים לעבור

בשבועות האחרונים הלכה וגברה הדרישה לפצות את אלפי בתי העסק והחנויות בצפון הארץ שהנזק שנגרם להם מהמלחמה המתפשטת הרחק מגבול לבנון רק הלך והתעצם. אולם, במשרד האוצר התעקשו שהניזוקים היחידים שיש לפצותם על ירי הטילים והתפוצצות הכטב"מים הם מי שעוסקים בענף התיירות גרידא, קרי: בתי המלון ובעלי הצימרים בגליל העליון ובגולן.
כאשר אין שום תיירות מחו"ל וגם הישראלים לא מגיעים לטייל ברמת הגולן ובגליל העליון - לא רק בתי המלון והצימרים נותרו ללא הכנסות, וחובותיהם של רבים מהעסקים רק הלכו וגדלו. אולם, במשרד האוצר לא רצו לשמוע. "הגירעון גדול ולא נוכל לפצות את כולם", התבטא בכיר באוצר וסתר לחלוטין את אמירתו של שר האוצר כי "יש כסף לכל מה שקשור במלחמה".
אין כסף - הבהירו בכירי האוצר, אך לא הצליחו לעצור את העברות הכספים הקואליציוניים במאות מיליוני שקלים למשרדה של השרה סטרוק ולמטרות שהמפלגות החרדיות דרשו לממן מכספי התקציב. לזה תמיד נמצא הכסף.
וזאת, כזכור בעוד שכדי לתקצב רק לחודשים יולי ואוגוסט את המשך התמיכה בעשרות אלפי המפונים, רובם מהצפון ומקצתם עדיין מעוטף עזה, נאלצה הממשלה לקצץ לכל המשרדים חצי מיליארד שקלים וליטול מההסכם עם המורים עוד חצי מיליארד שקלים.

הקיצוץ הבא בדרך

כעת כבר ברור שרוב המפונים לא יחזרו בתחילת שנת הלימודים, ב-1 בספטמבר, הביתה - אך לאוצר שוב אין כסף להמשיך ולממן את שהיית המפונים מחוץ לבתיהם, שחלקם נהרסו ורובם מצויים בישובים שגם בדצמבר לא בטוח שיהיה אפשר יהיה לחזור אליהם.
לכן כבר ברור שאזרחי ישראל יצטרכו לספוג עוד קיצוץ גדול בשירותי הממשלה בתחומי החינוך, הרווחה, הבריאות וביטחון הפנים, חרף המצב הקשה, שכן כאשר לא מעלים מיסים, כהוראת ראש הממשלה בנימין נתניהו, קיצוץ המיליארדים הבא מתקציבי המשרדים כבר קרוב מאוד, לקראת חודש ספטמבר.
ובחזרה לעסקים בצפון, שעד כה "לא היה כסף עבור כולם" - השבוע הודיע סמוטריץ' על הרחבת המתווה, שאמור לפצות את כלל העסקים בגליל העליון ובגולן, והכריז כי "אנחנו כמשרד אוצר וכממשלה עומדים מאחורי התושבים הגיבורים יחד בעזרת השם עד הניצחון".
אולם, לפי שעה גם במקרה הזה עדיין אין כלל אישור לפיצוי על החודש הנוכחי, אלא רק על מאי ויוני, ובאוצר הבהירו רק כי "ככל שלא יחול שינוי במצב הביטחוני באזורים אלו, יוארכו התקנות גם לחודשים יולי ואוגוסט 2024". אנחנו יכולים כבר לבשר למי שלא מתעדכנים בחדשות במשרד האוצר: בחודש יולי שיסתיים כבר בשבוע הקרוב לא היה שום שינוי לטובה במצב הביטחוני. להפך - השינוי הוא לרעה כשלאחרונה נשמעו אזעקות גם בראש פינה, בעכו, בנהריה וביישובים שמרוחקים הרבה מעבר ל-4 קילומטרים מגבול לבנון.