על פי הערכות חדשות של חברת ההשקעות פידליטי, השווי של X (לשעבר טוויטר) ירד בכמעט 80% מאז רכישתה על ידי אילון מאסק לפני כשנתיים. כך דווח ב-CNN.
מאסק רכש את טוויטר באוקטובר 2022 תמורת 44 מיליארד דולר, והפך אותה לחברה פרטית. למרות ש-X אינה נסחרת יותר בבורסה, פידליטי מפרסמת הערכות לגבי ערך מניותיה בחברה, המשמשות כמדד מקובל לבריאותה הכלכלית.
1 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
אילון מאסק
(עיבוד תמונה. צילום: Jim Watson, Samuel Corum / AP)
לפי דיווח שפורסם ביום ראשון על ידי קרן Blue Chip Growth של פידליטי, נכון לסוף אוגוסט 2024, ערך מניותיה ב-X עמד על 4.2 מיליון דולר בלבד. נתון זה מייצג ירידה של 24% בערך מאז סוף יולי, וירידה קיצונית של 79% מהערך המוערך של 19.66 מיליון דולר באוקטובר 2022, כאשר מאסק רכש את טוויטר.
ההערכה החדשה של פידליטי מרמזת כי לדעתה, X שווה כעת רק 9.4 מיליארד דולר - פחות מרבע מהסכום ששילם אחד האנשים העשירים בעולם. יש לציין כי משקיעים אחרים עשויים להעריך את שווי החברה באופן שונה.
אנליסטים מייחסים את הירידה החדה בערך X להצטמקות בהכנסות מפרסום. החברה אינה מפרסמת יותר נתונים פיננסיים רבעוניים מאז הפכה לפרטית, מה שמקשה על הערכת מצבה הכלכלי המדויק.
דן אייבס, מנהל בכיר ואנליסט בכיר בחברת Wedbush Securities, טוען כי "מאסק בבירור שילם יותר מדי עבור הנכס הזה". לדעתו, טוויטר הייתה שווה כ-30 מיליארד דולר בעת הרכישה, וכיום ערכה קרוב יותר ל-15 מיליארד דולר.
תחת בעלותו של מאסק, מפרסמים רבים הביעו חששות לגבי תוכן קיצוני ברשת החברתית, כשהם אינם רוצים שמותגיהם יקושרו אליו. סקר עולמי שנערך על ידי Kantar מצא כי 26% מהמשווקים מתכננים להפחית את הוצאות הפרסום שלהם ב-X בשנה הבאה, הירידה התלולה ביותר מבין כל פלטפורמות הפרסום הגלובליות המובילות. רק 4% מהמפרסמים אמרו כי הם חושבים שפרסומות ב-X מספקות "בטיחות מותג" (ודאות שהפרסומות שלהם לא יופיעו ליד תוכן קיצוני), לעומת 39% בגוגל.

עלייה במשתמשים, ירידה במעורבות

בנובמבר, מאסק נתקל בביקורת חריפה ממותגים רבים, שחלקם הפסיקו את ההוצאות שלהם ב-X, לאחר שאימץ תיאוריית קונספירציה אנטישמית המועדפת על ידי גזענים לבנים. מאסק התנצל מאוחר יותר על מה שהוא כינה "הפרסום הטיפשי ביותר" שלו אי פעם ברשתות החברתיות. עם זאת, במהלך ההתנצלות, מאסק גם הקניט את המפרסמים הנוטשים.
למרות הביקורת, X ממשיכה להיות שחקן מרכזי בעולם הרשתות החברתיות תחת בעלותו של מאסק. החברה דיווחה על 570 מיליון משתמשים פעילים חודשיים ברבעון השני, עלייה של 6% לעומת השנה הקודמת. עם זאת, חברת המחקר Similarweb מצאה ירידות מסוימות במעורבות של משתמשים ברשת. על פי נתוני Similarweb, ל-X היו 73.5 מיליון משתמשים פעילים חודשיים ב-iOS ו-Android יחד בארצות הברית באוגוסט, ירידה של כמעט 11% לעומת השנה שעברה וירידה של 20% מאוקטובר 2022.
ג'ין מונסטר, שותף מנהל ב-Deepwater Asset Management, טען כי הוא אינו מאמין שערכה של X ירד כמעט כפי שהערכות פידליטי מרמזות. הוא הוסיף כי לדעתו בטווח הארוך השווי של X יהיה יותר מ-44 מיליארד הדולרים ששילם עליה מאסק.
מונסטר הדגיש את הערך הייחודי של הנתונים של X, שסייעו לאמן את Grok, צ'טבוט הבינה המלאכותית שפותח על ידי xAI, סטארטאפ הבינה המלאכותית של מאסק. "כאשר מאסק קנה את טוויטר, המשקיעים לא הבינו שנתחיל להמריא בבינה מלאכותית כל כך מהר," אמר מונסטר. "הקנייה של טוויטר על ידי מאסק היא מקרה של יותר מזל משכל".