כיצד הפכה אפליקציה בסלולרי לתקווה הגדולה של האיראנים לצאת ממעגל העוני? הכלכלה האיראנית נמצאת במצב קשה מאוד בעקבות הסנקציות שמטילות עליה מדינות המערב, שמשפיעות על האינפלציה הגבוהה וכן על האבטלה במדינה.
גם ההבטחות של המועמדים לנשיאות בבחירות הקרובות שייערכו ביום שישי על כך שיש בידם את הפתרונות להוציא את איראן לדרך כלכלית חדשה לא משכנעות את האזרחים הנואשים.
1 צפייה בגלריה
טהרן, איראן
טהרן, איראן
טהרן
(צילום: ATTA KENARE / AFP)
אפשר להבין אותם. משנת 2015, כשהסכם הגרעין של איראן עם מעצמות העולם קרס, שווי המטבע המקומי, ריאל, התמוטט לחלוטין. אם לפני תשע שנים 32 אלף ריאל היו שווים דולר אחד, כיום אזרחים איראנים יצטרכו לשלם 580 אלף ריאל כדי לקבל דולר אמריקני בודד. כמו כן, מחירי הבשר זינקו ב-70% מאז השנה שעברה ומחירי הפירות ב-50%. גם עלות נסיעה שיתופית במונית, שנפוצה מאוד בטהרן, כמעט והוכפלה, לצד הנסיעה במטרו של עיר הבירה, שהיא עדיין האופציה הזולה ביותר, התייקרה בכ-30%.
מנגד, ריבוי הסמארטפונים ברחבי איראן, והעלות הנמוכה של השירותים הסלולריים בהשוואה למדינות אחרות, הפכו את השימוש בטלפונים לפופולרי מאוד, ומכאן החל גם הטירוף סביב אפליקציית Hamster Kombat, שאיראנים רבים מאמינים שתהווה עבורם שער כניסה לעולם המטבעות הדיגיטליים ויציאה ממעגל העוני.
הגישה לאפליקציה נעשית דרך ה-Telegram, שלמרות ניסיונות הממשל לחסום את הגישה אליה, היא עדיין מאוד נפוצה במדינה. Hamster Kombat היא משחק בו צוברים נקודות על ידי לחיצה על אובייקטים או השלמת משימות. המשתמשים מאמינים שבעתיד הם יוכלו להמיר את הנקודות שלהם למטבע דיגיטלי, שכביכול קושר למשחק אבל עדיין לא נסחר פומבית.

משיפוצניקים ועד אקדמאיים

בסוכנות הידיעות AP פנו לאנשים שתיארו את עצמם כמפתחי המשחק, אולם אלה סירבו לענות על שאלות בנוגע לזהותם, התוכניות העסקיות שלהם והתעקשו שהם לא מציעים שום מטבע דיגיטלי במסגרת האפליקציה: "אנחנו מלמדים את המשתמשים שלנו על מטבעות דיגיטליים באמצעות המשחק".
ולמרות זאת, המשחק דומה לאפליקציה אחרת שאכן הציעה בעבר לאיראנים מטבעות דיגיטליים, ונראה שרק ההבטחה לקבל כביכול כסף בחינם דרך משחק בסלולרי הופכת אותו לכל כך פופולרית.
בממשל האיראני ממש לא אוהבים את האהדה הרבה לה זכתה האפליקציה. סגן הרמטכ"ל האיראני, חביבאללה סיירי, תיאר אותה כחלק "מהמלחמה הרכה" של המערב נגד השלטון המקומי לקראת הבחירות לנשיאות. "אחד המאפיינים של 'המלחמה הרכה' של האויב הוא האפליקציה הזאת", אמר סגן הרמטכ"ל לסוכנות הידיעות הממשלתית. לפי התיאוריה שלו, מדינות המערב מפיצות את המשחק כדי שדעתם של האזרחים תוסח "מהתוכניות של המועמדים לנשיאות".
העיתון היומי JameJam, אותו מוציא לאור השלטון, הזהיר גם הוא מהעניין ההולך וגובר במשחק: "הוא סימן לחלום להתעשר בן לילה ללא מאמץ. המשתמשים בו מגיעים מכל קצוות האוכלוסייה. מעובדי בניין, מכונאים ושיפוצניקים, ועד לאקדמאים. חברה שבמקום לעבוד ולהרוויח מכך כסף פונה למשחקים כאלה ומחפשת קיצורי דרך, מאבדת בהדרגה את תרבות המאמץ והיזמות ומתקדמת לעבר נוחות".