על הקשר בין פעילות גופנית לחוסן נפשי כבר נכתב רבות. ידוע כי אימון גופני סדיר משפיע על המצב הנפשי מבחינה ביולוגית, פיזיולוגית ומנטלית. אבל האם ידעתם, כי אפשר לקבל את אותו אפקט גם מהתנדבות על בסיס מתמשך?
עכשיו זה מדעי. מחקר שנערך בארה"ב לאחרונה, מצא כי אנשים המתנדבים לאורך תקופה, זוכים לבריאות טובה יותר ממי שלא, והם גם סובלים פחות ממחלות לב, יתר לחץ דם, סוכרת וכו'. לפי אותו מחקר, עבודה התנדבותית גם מפחיתה סטרס ודיכאון ומשפיעה לטובה על התחושה הכללית ועל מצבו הנפשי של המתנדב.
ויש עוד סיבה למה כדאי להתנדב. במצב הקשה שבו נמצאת כיום החברה הישראלית, על שלל ההפגנות והמחאות בעקבות הרפורמה המשפטית והמצב הכלכלי, מתברר שאילו כל אחד מאיתנו היה מקדיש שעה אחת בשבוע, או בחודש, למען אוכלוסיות מוחלשות: קשישים, ניצולי שואה, ילדים בסיכון, אנשים עם מוגבלויות ואחרים, אזי גם שירותי הרווחה בארץ היו משתפרים. ההתנדבות הייתה משחררת תקציבי רווחה וסיוע להרחבת הפעילות בנושא ולהפניית תקציבים לבריאות ולבעיות חברתיות בוערות אחרות - ומכאן להביא לחוסן הפנימי של החברה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ריכזנו עבורכם את כל הסיבות מדוע זה חיוני וכדאי לכם להתנדב וגם, והכי חשוב - איפה. הפעם עם זרקור למקומות חשובים, אבל אולי פחות ידועים ומתוקשרים.

היתרונות בהתנדבות

אדם מתנדב הוא אדם טוב יותר. מהסיבה הפשוטה: לא כל אחד מוכן לתת ולתרום מזמנו היקר עבור אחרים ועוד בחינם, ולכן מי שנרתם לכך, חייב להיות אדם בעל מצפן מוסרי גבוה, אבל אחרי שתשמעו את היתרונות שיש בהתנדבות, אתם חייבים להתאמץ ולאמץ לכם לפחות מקום אחד כזה:
1. בדרך אל האושר: מחקר שנערך ב־BMC Health, מראה, כי התנדבות קשורה בהורדת סימפטומים שונים של דיכאון ובהעלאת שביעות הרצון של אדם מחייו, המלווה בתחושת Wellbeing.
הסיבה: תחושת הסיפוק שבאה מעשיית הטוב לאחר, מביאה איתה רגיעה גדולה.
2. נפש בריאה בגוף בריא: שימו לב: מחקר שנערך על ידי Carnegie Mellon, מצא, כי 200 שעות התנדבות בכל שנה עומדות ביחס ישיר עם רמת לחץ דם נמוכה יותר שנמדדה בקרב מתנדבים.
הסיבה: בהתנדבות יש פוטנציאל להגביר את הפעילות הפיזית של האנשים ולהניע אותם לפעולה ולאינטראקציה, והדבר מוביל לזרימת דם טובה יותר ולתנועה ולכן גם ללחץ דם נמוך יותר.
3 משפרת סיכוי להתקבל לעבודה: סקר שנערך מטעם Time Bank UK בקרב עסקים מובילים, הראה, כי 73% מהם יעדיפו להעסיק אדם שהתנדב בעבר, לעומת אדם שלא התנדב בכלל.
הסיבה: הניסיון שנצבר במהלך תקופת ההתנדבות יכול להעניק הזדמנות לנסות משהו חדש, או לצבור ניסיון בתחום חדש. עובד מתנדב הוא עובד שיכול לתרום למקום העבודה שלו יותר.
4 חוסכת בכסף: מתנדבים מסייעים לארגונים, שבמסגרתם הם פועלים, להפחית עלויות ולחסוך בתקציב הכללי.
הסיבה: המתנדב לא מקבל משכורת, אבל נותן שעות עבודה כמו כל עובד בשכר.
5 אנשים טובים יותר בעלי נתינה: מבוגרים שה תחילו להתנדב בגיל צעיר, צפויים פי שניים להתנדב, לעומת מי שלא התנדב בגיל צעיר בכלל.
הסיבה: חשיפת ילדים לחשיבות שיש במתן סיוע לאחרים, תעניק להם בסיס איתן של נתינה, שיישמר ויוביל אותם גם בבגרותם.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

היכן למצוא את האור

1. מגדל אור - עמותת יעדים לצפון
אודות: מדובר במרכז רב־שירותי בפריסה ארצית, העוסק בקידום תפקודי, תעסוקתי, חברתי ורגשי של אנשים עם לקויות ראייה או עיוורון. זאת מתוך הכוונה לאפשר לכל אדם לממש את מלוא הפוטנציאל הגלום בו.
המרכז, שהוקם בשנת 1957 (ומופעל משנת 2011 באמצעות עמותת "יעדים לצפון" מייסודה של קרן רש"י), משמש, בין היתר, כזכיין של המוסד לביטוח לאומי, משרד הרווחה והשירותים החברתיים. השירותים ניתנים בארבעה סניפים ראשיים: תל אביב, חיפה, ירושלים ובאר שבע וכן בביתם של האנשים ובסביבתם היומיומית.
משרות ההתנדבות: המתנדבים עוזרים בתחומי הדרכה, תרגום ואיתור חומרים מקצועיים, תפעול, העברת פעילויות פנאי והעשרה ועוד.
יצירת קשר: לאיתור משרת התנדבות משמעותית ומעניינת בצפון, בדרום או במרכז, צרו קשר עם סמדר אביטל, מנהלת התנדבות ותחום חברתי,
במייל: smadara@migdalor.org.il

2. עמותת חלי"ל האור
אודות: עמותת חלי"ל (חולי לימפומה ולוקמיה) נחשבת לבית של חולי סרטן הדם בישראל. מטרת העמותה היא לספק מידע ותמיכה לכל סוגי הלוקמיות הכרוניות והחריפות (סרטן הדם), כל סוגי הלימפומות ו־MPN. זאת כדי לאפשר לחולים חיים טובים וארוכים יותר. בנוסף העמותה תורמת תרופות מצילות חיים, שאינן זמינות בישראל, במסגרת תוכניות "חמלה". העמותה הוקמה ב־2014 על ידי גיורא שרף, תושב נתניה, לשעבר מנהל מלון חוף התמרים בעכו, לאחר שעבר בעצמו נס רפואי וניצל מהמחלה. כמי שלא נתנו לו סיכוי לחיות, היום הוא בעל, אב וסב גאה לשבעה נכדים.
משרות ההתנדבות: הפעלת קו חם, ארגון מפגשים וכנסים במחלקות המטולוגיות לחולים ולבני משפחותיהם, קבוצת פייסבוק לקהילות החולים השונות, צוות מתנדבים ומנטורים שעברו את המחלה בעצמם ומשמשים מדריכים.
יצירת קשר: info@halil.org.il, טלפון: 054-6060422
4 צפייה בגלריה
גיורא שרף, מנכ"ל עמותת חליל האור עם נכדיו
גיורא שרף, מנכ"ל עמותת חליל האור עם נכדיו
גיורא שרף, מנכ"ל עמותת חלי"ל האור עם נכדיו
(צילום: גל דה לנגה)
3. בית חולים לחיות בר
אודות: בית החולים לחיות בר של רשות הטבע והגנים והספארי ברמת גן הוא בית החולים היחיד מסוגו בארץ. המקום נוסד בשנת 1990 ביוזמת ד"ר יגאל הורביץ ובשיתוף הספארי (המרכז הזיאולוגי תל אביב־רמת גן), רשות הטבע והגנים והעמותה לשיקום חיות הבר בישראל. עד היום למעלה מ־20,000 חיות בר.
משרות ההתנדבות: בית החולים מקבל מתנדבים האוהבים את הטבע ורוצים לעזור לחיות הבר.
הפעילות מתקיימת בבית החולים לחיות בר שבספארי ברמת גן במשך כל ימות השבוע (כולל שישי-שבת). מתנדבי בית החולים לחיות בר - מגיל 18 ומעלה, מסייעים בטיפול השוטף לחיות הבר הפגועות, שהובאו מהטבע ונמצאות בשלבי אשפוז ואקלום עד לשחרורן. מינימום התנדבות: חמש שעות בשבוע.
יצירת קשר: Hospital@safari.co.il, ת.ד. 984 רמת גן 52109
4. עמותת תפוח
אודות: עמותת "תפוח" משנה חיים באמצעות טכנולוגיה. היא הוקמה במטרה לסייע לאנשים מהפריפריה הגיאוגרפית והחברתית בישראל להצטרף לעולם הדיגיטלי־טכנולוגי החדשני, ובכך ולשנות את מציאות החיים שלהם מהקצה לקצה. העמותה הוקמה בשנת 2000 מתוך שאיפה להוות גשר בין אומת הסטארט־אפ הצומחת בקצב ובין אוכלוסיות הפריפריה. מאז היווסדה, זכו למעלה ממיליון אנשים בכל הגילאים ומכל רובדי האוכלוסייה לצרוך את שירותיה.
משרות ההתנדבות: קהילת המתנדבים של תפוח מורכבת ממתנדבות ומתנדבים מהתעשייה, שתרומתם מאפשרת לה לחתור למצוינות בכלל פעילותה – נוער, תעסוקה וקהילה. ניתן ורצוי להתנדב בהרצאות, להעביר סימולציות המדמות ריאיונות עבודה, ללוות כמנטורים, לארח קבוצות לסיורים או האקתונים ועוד.
יצירת קשר: office@appleseeds.org.il, טלפון: 08-6852146
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
5. עמותת רקפת
אודות: מדובר בבית מכיל ומקבל, ובד בבד מצמיח ומקדם – עבור מתמודדים עם הימנעות, בדידות וחרדה חברתית, על כל גווניה. בעמותה פועלים למגר את הבדידות וההימנעות, באמצעות פיתוח מיומנויות וכישורים, חיזוק, העצמה ושילוב מיטיב ומצמיח.
העמותה פועלת מאז 2013 בפריסה ארצית, והיא מהווה ארגון גג ארצי ורב־גילאי להתמודדות עם קשיים חברתיים, הימנעות ובדידות, על רקע של מופנמות וחרדה חברתית על כל גווניה.
משרות ההתנדבות: עבודת הנחייה עם מתבגרים, הורים, סדנאות בית ספר ועוד, ולא רק: מי שרוצה להתנדב אבל לא בהנחייה, או חושב להשתלב בהתנדבות בעמותה, יכול ליצור קשר ויתקבל בשמחה.
יצירת קשר: ניתן למלא טופס בלינק: https://rakefet-group.org.il, או באמצעות הדואר: עמותת רקפת, המסגר 54, ת.ד. 20153 תל אביב 6120101
6. עמותת ידידים
אודות: ארגון שחרט על דגלו להתנדב בדרכים ולהעניק עזרה ראשונית שאינה רפואית, שאינה מצריכה ידע מקצועי בדרכים ובבתים, 24 שעות ביממה, למעט שבת וחג.
הארגון הוקם ב־2006, ומסייע מאז לרבבות אנשים מכל רחבי הארץ שנתקעו בדרכים, ללא הבדל דת, גזע, או מין. תחת הגדרה זו מספק הארגון סיוע בשלל תחומים: תיקון פנצ'ר, התנעת רכבים, מילוי מים/שמן/דלק בכבישים מהירים ואף בפתיחת רכבים נעולים, באמצעות ציוד מקצועי וללא כל נזק. בנוסף מתנדבי ידידים מבצעים חילוצי שטח לרכבים שהתחפרו, מסייעים בפתיחת דלתות בתים שנטרקו, עוברים הכשרות מקצועיות לחילוץ אנשים ממעליות תקועות, ומסייעים למשטרת ישראל באיתור נעדרים.
משרות ההתנדבות: כל אחד יכול להתנדב. התהליך מתחיל במוקד הארצי, המופעל אף הוא על ידי למעלה מ־200 מוקדנים מתנדבים, שבאמצעות מרכזייה משוכללת מקבלים את השיחה לטלפון האישי שלהם ומשם האירועים מנותבים אל הצוותים הרלוונטיים ואל הכוננים הזמינים בשטח, עד למתן המענה המהיר ביותר לאזרח שנתקע. החזון של הארגון הוא להגיע למצב שבו יהיה לפחות מתנדב אחד בכל בניין, כך נוכל להגיע למצב שבו לא ייתקע אף אדם למעלה ממספר דקות בכל מקום ברחבי הארץ.
יצירת קשר: office@yedidim.org.il, רחוב מעלה זאב 4, ירושלים, 9359404. טלפון: 02-6429636, פקס: 02-6429635
7. החברה לחקלאות עירונית
אודות: החברה לחקלאות עירונית היא מוסד ללא כוונות רווח (חל"צ), שמטרתו לקדם את תחום החקלאות העירונית. המטרה היא לספק לציבור תוצרת חקלאית ממזון טרי, בריא ובמחיר השווה לכל כיס. החברה משתפת פעולה עם משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, ארגוני החברה האזרחית וחברות פרטיות, ובמקביל מקדמת את מטרותיה גם בזירה הבינלאומית בהתאם לאמנת המזון העולמית. הפעילות של חבריה נעשית בתחום החינוך, העלאת מודעות הציבור, פיתוח קהילות יצרניות, קידום מדיניות תומכת, הנגשת שירותים ומוצרים תומכים, מחקר ופיתוח.
משרות ההתנדבות: אין צורך בידע מקדים. השאירו פרטים, וכבר יבנו עבורכם את התוכנית המתאימה ביותר ויצרו איתכם קשר לתיאום תחילת ההתנדבות. הפעילות מתקיימת באחד מאתרי החקלאות של החברה לחקלאות עירונית, ומתאימה לכל מי שרוצה להגיע באופן קבוע או חד פעמי, ולעזור בהקמה ותפעול המרכזים החקלאיים. לדוגמה: עזרה בהקמה של מתחם חקלאי בבית ספר לילדים עם צרכים מיוחדים, גידול תוצרת חקלאית באחד ממרכזי החקלאות בתל אביב לטובת מיעוטי יכול ובישול ארוחות בריאות מהתוצרת שגדלה לטובת קשישים ניצולי שואה.
יצירת קשר: info@urbanfarming.org.il, וואטסאפ: 050-9367866
8. עמותת דובוני החלמה
אודות: העמותה הוקמה כדי להקל על כאבים פיזיים, או נפשיים של אנשים שחלו במחלה קשה או שעברו טראומה פיזית או נפשית קשה, כמו: נפגעי טרור, נכי צה"ל, ניצולי שואה או נפגעי טראומות אחרות.
העמותה שמה לעצמה למטרה להגיע לכל אותם אנשים ולהעניק חיבוק אוהב שתמיד יישאר שם. ויש קבלות: מחקרים מדעיים הוכיחו את כוחו של החיבוק בשיפור תהליכי ההחלמה. במסגרת פעילות העמותה 80% מדובוני ההחלמה הפרוותיים Teddy Bear מוענקים למבוגרים שמאמצים אותם לחיקם.
משרות ההתנדבות: מתנדבי קומנדו (כך הם נקראים) רגישים, עם לב רחב ורגישות מופתית לסביבה, שמלווים, מנהיגים, מדריכים ומנחים. כל איש קומנדו עובר הדרכה על שיטת דובוני החלמה, הסיפור שמתלווה והערך המוסף של דובוני החלמה. בנוסף המתנדבים עוברים הכשרה ייעודית בשטח אצל צוות העמותה, ועם השלמת ההכשרה מוזנקים לפעילות בשטח.
יצירת קשר: contact@healingteddies.org.il, רחוב קריניצי 13, רמת גן, טלפון: 072-2611702
9. עמותת סלעית
אודות: מדובר בפרויקט סיוע לנשים במעגל הזנות, שהוקם כחלק מפרויקט לאומי למיגור הזנות. את המשאבים מקבלת העמותה מהממשלה, באמצעות משרד הרווחה ועיריית תל אביב־יפו ודרך מינהל השירותים החברתיים, ולכן העמותה לקחה על עצמה להפעיל את התוכנית בתל אביב. המתנדבות במקום מעניקות מזמנן ומכישרונן למען נשים במעגל הזנות, נשים המגיעות מהזנחה ומרקע של פגיעות מיניות, ניצול מיני וגילוי עריות במטרה להעניק להן חוויה מתקנת של בית מיטיב.
משרות ההתנדבות: בסלעית יש כמה מסלולי התנדבות: ליווי, סיוע ותמיכה לנשים בדירת החירום ובקו הסיוע; העברת קורסים/סדנאות מעשירים; ליווי וחניכה אישית ועוד. בעמותה מחפשים נשים מגיל 25, שאכפת להן, בעלות אוריינטציה חברתית ותודעה פמיניסטית מפותחת, בעלות יכולת הקשבה, הכלה ואמפתיה גבוהות, במטרה להתנדב פעם בשבוע ביום קבוע. כמובן, אפשר גם לתרום בגדים וכדומה.
יצירת קשר: https://saleet.org.il/volunteering, משרדי סלעית: 03-6855458
10. עמותת הנני
אודות: בקריית גת פועל כפר ביתא ישראל מטעם עמותת "הנני", המשמש כמרכז שימור והנחלת מורשת יהדות אתיופיה. בכפר יש מיזם חקלאות שנותן תעסוקה לכ־60 מבוגרים יוצאי העדה ומסייע בהחזרת כבודם העצמי ובשיפור מעמדם בקהילה ובמשפחה.
משרות ההתנדבות: לכפר דרושים מתנדבים לעבודות תחזוקה, שיפוץ, סידור וניקוי. ההתנדבות כוללת: סיוע לפעילות הכפר ולאנשים המשתתפים בהרצתו, על ידי עידור, צביעת קירות, גיזום, סידור וכדומה. ישמחו לקבוצות יצירתיות בעלות רעיונות לשיפור המרחב, שייקחו חלק בהגשמת הרעיונות והבאתם לידי ביצוע.
יצירת קשר: beta-israel@hinneni.org.il,
053-7119909 - עדן פרדה