שופרסל, שטראוס ואוסם הודיעו אחת אחר השנייה על פיטורי עשרות עובדים, במה שיכול להצטייר כ"גל פיטורים" בענף המזון. הבשורות הטובות: כרגע מדובר בפיטורים הנובעים מרצון להתייעלות והיערכות לזמנים קשים יותר, ולא בגלל פגיעה קיימת בביקושים וירידה במכירות.
למעשה, מדובר ב"טפטופי פיטורים". בשופרסל כ-250 עובדים מתוך 16,000, בשטראוס כ-100 מתוך 6,500 ובאסם כ-70 מתוך 4,300.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
שופרסל, שטראוס ואסם
שופרסל, שטראוס ואסם
שופרסל, שטראוס ואסם
(צילומים: shutterstock, עמית שעל, אסם)
נתוני הכלכלה בישראל עדיין טובים בהשוואה לחו"ל, עם צמיחה חיובית ואבטלה נמוכה עדיין (4.3%). "אני מאוד מקווה שלא נגיע למיתון שיפגע בפעילות עסקית, כי אז נראה פיטורים המוניים", אומר נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר. "נכון לעכשיו, עדיין יש בארץ ביקוש גדול לעובדים בתעשייה, בעוד בעולם יש גלי פיטורים של עשרות אלפים, ולא רק בהייטק אלא גם בחברות מסורתיות. לכן אני מברך על ההתייעלות".
צריך גם להבין שהפיטורים הנוכחיים הם הצד השני של המטבע, מכיוון שהיצרניות לא יכולות להעלות מחירים בעקבות המחאה שיש בציבור לצד המאבק עם רשתות השיווק שמסרבות לקבל את המחירונים החדשים, וזה פוגע ברווחיות שלהן, כמו שקורה עכשיו עם אסם ויוניליוור למשל.
רשתות השיווק מחרימות את יוניליוור
(צילום: אסף חן)
בהיעדר היכולת של החברות לעלות מחיר, בעקבות התנגדות הרשתות, נאלצים הספקים להתאים ולהפחית הוצאות באמצעות התייעלות וקיצוץ בשומנים, כפיצוי על הפגיעה ברווחיות. אם כי יש לציין כי מלחמת הרשתות ביצרנים – ספקים, היא כמובן לא מלחמת "בני אור" ב"בני החושך". לרשתות יש אינטרס להרוויח כמה שיותר, בדיוק כמו לספקים. הצרכנים הם סוג של כלי במאבק.

"רשתות השיווק קנו בזול ומכרו ביוקר על גב הצרכן"

שופרסל זוכה לראשונה ביחסי ציבור חיוביים כמגנת הציבור ולא עושקת הציבור, והקרב מסיט את תשומת הלב ממשכורות המיליונים של הבכירים ברשת והבונוס של יושב הראש איציק אברכהן, וכל הרשתות נהנות במסגרת "החרמות" על יצרניות כמו יוניליוור, סנו וכו', מקידום המותג הפרטי שלהן כתחליף, רק שלמרבית הצער את מחירו הם כן העלו, בו בזמן שהן נאבקות למנוע עליות מחירים של ספקים חיצונים.
2 צפייה בגלריה
איציק אברכהן
איציק אברכהן
איציק אברכהן. אפשר גם לקצץ בבנוסים לבכירים במקום לפטר או להעלות מחירים
(צילום: אביגיל עוזי)
"במשך העשור האחרון יצרני תעשיית המזון הישראלי הוזילו את מחיר התוצרת שלהם ב-7%, אלו עובדות מנתוני הלמ"ס ומרכז המחקרים של הכנסת", אומר דוד מנביץ, יו"ר איגוד תעשיות המזון. "בו בזמן הסל לצרכן התייקר ב-2% בגלל שרשתות השיווק קנו בזול ומכרו ביוקר על גב הצרכן. בדוחות הכספיים של רשתות השיווק זה בא לידי ביטוי בשורה 'שיפור תנאי הסחר מול הספקים'. זה מעציב לראות שהן מציגות עצמן כיום כרובין הוד. כשבודקים מה קרה למחירי המותגים הפרטים של הרשתות רואים שבשופרסל ואחרות חלק מהמוצרים של המותג הפרטי התייקרו בעשרות אחוזים. זה מקומם. היות וכעת היצרנים לא יכולים להעלות מחירים, הם נאלצים להתאים את רמת ההוצאות על ידי פיטורים והתייעלות".
החשש הגדול כעת הוא שאם הספקיות לא יגיעו לפתרון עם הרשתות, ובמקביל המצב הכלכלי בארץ יורע בעקבות המיתון המחריף בחו"ל, טפטופי הפיטורין יהפכו לפיטורים המונים.