הסעיף בתוכנית הדיור של הממשלה לפיו יוטל איסור מוחלט על מתן לשימוש חורג בדירות מגורים במרכז הארץ, תוך מניעת שימוש בדירות מגורים כאחסון מלונאי קבוע במרכז הארץ - כלומר השבת 13 אלף דירות Airbnb לשוק בטווח הקצר, ירד מהפרק ולא יובא לחקיקה.
בממשלה החליטו לבטל את הסעיף בשל שימוש מוגבר של מאומתי קורונה בדירות אלו לצורך בידוד וכן מגבלות משפטיות לחקיקה. אמנם ההחלטה היא לא רשמית, אבל לא נעשים צעדים על מנת לקדמו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
לא תהיה בעיה עם דירות Airbnb
לא תהיה בעיה עם דירות Airbnb
לא תהיה בעיה עם דירות Airbnb
(צילום: באדיבות Airbnb)
את התוכנית יזמו שר השיכון זאב אלקין, שרת הפנים איילת שקד ושר האוצר אביגדור ליברמן. הצעד המשמעותי בה היה העלאת מס הרכישה לדירה שנייה מ-5% ל-8%. כמו כן, היו בה לא מעט צעדים נוספים, שחלקם הגדול לא קרה או לפחות עדיין לא קרה.
מהרגע הראשון היו לתוכנית הזאת בכלל ולחוק נגד דירות Airbnb בפרט היו לא מעט מתנגדים. הטענה הייתה שהבעיתיות נעוצה בהערכה כי מרבית הדירות שמושכרות על בסיס יומי לתיירים לא מדווחות, בין היתר משיקולי מס של בעלי הדירות. מכיוון שבעלי הדירות לא מבקשים היתר לשימוש חורג, לא ברור איך עיריות יוכלו למנוע מהם להשכיר אותן לתיירים.
2 צפייה בגלריה
שרי הפנים, האוצר והשיכון המסתמנים: איילת שקד, אביגדור ליברמן וזאב אלקין
שרי הפנים, האוצר והשיכון המסתמנים: איילת שקד, אביגדור ליברמן וזאב אלקין
שקד, ליברמן ואלקין. יוזמי התוכנית
(צילומים: הדר יואביאן, קובי קואנקס, כנס לשכת עורכי הדין)
על רקע התוכנית, ובעיקר העלאת מס הרכישה, בחודש נובמבר (מיד לאחר ההצהרה על התוכנית) נרשם שיא היסטורי בשוק הנדל"ן עם 6,155 דיקות שנמכרו בחודש אחד - זינוק של 52% לעומת נובמבר 2020, ו-35% לעומת אוקטובר 2021. הסיבה היא החשש של המשקיעים מהעלאת מס הרכישה והרצון שלהם לקנות דירות לפני שההחלטה יוצאת לפועל.