אסתר קסטרו, אמנית, תובעת את שופרסל ב-300 אלף שקל על הפרת זכויות יוצרים, בטענה שהעתיקה עיצוב מקורי שלה. לטענתה, הרשת העתיקה ללא רשות כדים בצורת בלון שהיא מייצרת. שופרסל מוכרת את ההעתקים, לכאורה, זה מספר חודשים בסניפיה ובאתר שלה. קסטרו מבקשת פיצוי של 300 אלף שקל והפסקת המכירה בכל הפלטפורמות.
קסטרו טענה באמצעות בא כוחה עו"ד זיו אנג'ל, כי היא נפגעת מהעתקה וכן ממכירת העתקים של יצירתה בכמה עשרות שקלים לצד מלפפונים ועגבניות - מה שפוגע במוניטין שלה ובאמנות שלה. בכתב התביעה נכתב כי היא מוכרת את היצירות לעשירון והמאיון העליון. הכדים נמכרים ב-600-400 שקל ב-3 גדלים.
2 צפייה בגלריה
האמנית אסתר קסטרו עם כדי הבלון שעיצבה
האמנית אסתר קסטרו עם כדי הבלון שעיצבה
האמנית אסתר קסטרו עם כדי הבלון שעיצבה
(צילום: מנחם עוז)
קסטרו, בעלת סטודיו לפיסול בדרום תל אביב, היא אמנית מוכרת שהציגה בתערוכות יחיד, תערוכות קבוצתיות ובתצוגות מסחריות ברשתות כמו אי.די דיזיין ופדני. היא שכלה לפני מספר שנים את בנה הצעיר שנפטר ממחלת הסרטן, והגתה בעקבות מותו את סדרת כדי הבלון, שנראים כמו בלונים חבוטים שהחל לצאת מהם האוויר.
בכתב התביעה נכתב כי כדי הבלון נוצרו "כתוצאה מהכאב והיגון העצומים אשר התובעת חוותה בשל פטירת בנה הצעיר בטרם עת, ומבטאים, בין היתר, את שבריריות החיים ומורכבותם ומדגישים את הייחודיות שבחוויית החיים של כל אחד ואחת ואי מושלמותם".
לטענת קסטרו, היא גילתה בערב חג הפסח האחרון שהעיצוב שלה "נגזל ונוצל בידי חברת שופרסל", כך לפי כתב התביעה. עוד נטען כי כמו אמנים רבים, סבלה מפגיעה כלכלית בעקבות מגפת הקורונה. בפסח האחרון, אחרי הסגרים, הכינה מגוון מיצירותיה למכירה ובפרט מלאי כדי בלון בתקווה לצמצם את נזקיה. ימים ספורים טרם המכירה גילתה, לטענתה, ששופרסל משווקת "העתקים זולים של עדי הבלון", תחת מותג הבית שלה GALA.

"מעשה עושק"

לטענת קסטרו, אחרי דין ודברים עם שופרסל אמרו לה ברשת שמדובר בעיצוב גנרי, בעוד שהיא טוענת כי המוצר הוא העתק הדומה להפליא לכדי הבלון ובעל מאפיינים ייחודיים. לטענתה, יש לה עדות של בני זוג, לפיה קניינית בכירה בתחום כלי בית וחפצי הנוי של שופרסל ביקרה בביתם והבחינה בכד שרכשו מהאמנית. לכאורה כך החלה ההעתקה, כך שלא מדובר רק במקרה אחד אלא "בהעתקה מכוונת ומזלזלת בה כאמנית".
למרות מו"מ בין הצדדים, שופרסל לא הסירה את המוצרים המפרים ממדפיה ומפרסומיה באינטרנט. "היא אף הוסיפה חטא על פשע והחלה מציעה את המוצרים המפרים במבצעים ובהנחות, תוך העמקה והנצחת הפגיעה בתובעת וביצירתה כדי הבלון", נטען בתביעה.
2 צפייה בגלריה
כד בלון של האמנית אסתר קסטרו
כד בלון של האמנית אסתר קסטרו
כד בלון של האמנית אסתר קסטרו
(צילום: מנחם עוז)
עוד נטען כי קסטרו לא הצליחה למכור את היצירות בעקבות ההעתקה, כך שנגרם לה נזק כלכלי. כמו כן, היא קיבלה תלונות מגופים מסחריים שהייתה עמם בשיתופי פעולה. כך למשל, רשת איי די דיזיין "התרעמה על הפצת עותקי כדי הבלון בשופרסל, מאחר שלטענתם יש בכך פגיעה גם במוניטין שלהם כמציגים של אמנות ויצירה מקורית", לשון התביעה.
בכתב התביעה נכתב כי "פניות של קסטרו לרשת שופרסל ומו"מ שניהלה עמה בניסיון להביא אותה לחדול מההפרה של זכויותיה ולפצות אותה על הפגיעה בזכויותיה, זכו לכתף קרירה". לטענת קסטרו, לא נותר לה אלא להגיש תביעה נגד חברת שופרסל: "מדובר במעשה עושק, אגב ניצול מעמדה וכוחה של שופרסל. שופרסל פעלה בגזל ובהפרה בוטה ומכוונת".
משופרסל לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הידיעה.