הממשלה אישרה היום (א') החלטה משמעותית להסרת חסמים לתעסוקת עולים חדשים, כחלק מהניסיונות להקל על קליטת עולים חדשים בארץ ולשפר את פריון העבודה בישראל. ההחלטה מתייחסת להסרת חסמי רישוי ועידוד העסקת עולים במטרה לעודד העסקת עולים וכך גם לעודד עלייה לישראל, בין השאר על רקע גילויי האנטישמיות בעולם עם פרוץ המלחמה - שצפויים להגדיל את מספר העולים.
לישראל עולים מידי שנה כ-10,000 עולים העובדים בתחומים שדורשים רישוי, וחרף העובדה שרבים מעולים אלו מגיעים ממדינות מתקדמות ובעלי עיסוק מקצועיים ביותר, הם נדרשים להליכי רישוי מסובכים שלוקחים זמן רב. החלטת הממשלה צפויה לקצר דרמטית את משכי זמן הרישוי ולפתח את המשק הישראלי.
1 צפייה בגלריה
משפחות יורדות מהמטוס
משפחות יורדות מהמטוס
עולים מאוקראינה לישראל ב-2022
(צילום: יריב כץ)
עיקרי החלטת הממשלה:
1. הליך רישוי מוקדם: כלל משרדי הממשלה יאפשרו לפותחי תיקי עלייה להגיש בקשות לרישוי מקצועות כבר בחו”ל ולקבל אישור עקרוני המותנה בעלייתם לישראל. הליך זה ייכנס לתוקף החל מ-1 באוקטובר 2024.
2. תיקוני חקיקה: קבינט העלייה והקליטה, בראשות שר העלייה, יקדם תיקוני חקיקה בשיתוף עם שר המשפטים, כדי להקל על קבלת רישיונות במקצועות הדורשים רישוי.
3. קיצור זמן ההכרה בהשכלה: משרד העלייה והקליטה יוסמך להכיר בהשכלה האקדמית של עולים, מה שיקצר את ההליך משמעותית. הליך זה ייכנס לתוקף ב-1 בינואר 2025.
4. מרכז רישוי אחוד: יוקם מרכז ממשלתי שירכז את כל המידע על הליכי הרישוי והדרישות לקבלת רישיונות במקצועות השונים, כולל פורטל ואפליקציה בשפות שונות. המרכז יוקם עד ה-1 בינואר 2025.
לפי הממשלה, ההחלטות התקבלו נוכח גילויי האנטישמיות בעולם בפרט עם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", הצפי לעלייה משמעותית ממדינות המערב אשר תכלול עולים משכילים רבים וכן בעלי מקצועות הדורשים הכרה ברישוי. אלה מגבירים את הצורך בייעול הליכי רישוי בכדי לאפשר את השתלבותם המהירה של העולים בשוק העבודה. עוד ברקע להחלטה, העובדה שלקליטה יעילה של גלי עלייה משמעותיים ישנו קשר חיובי לפריון העבודה במשק.
נזכיר כי בשבוע שעבר אישרה ועדת הכספים הטבות מס מפליגות לעולים חדשים בעת קניית דירה - כאשר מס הרכישה שאלה יידרשו לשלם על הסכום שבין כשני מיליון שקל לכשישה מיליון שקל יעמוד על חצי אחוז בלבד.
הרווח לקופת המדינה כתוצאה מקיצור הליכי הבירוקרטיה, על פי הערכות הממשלה, צפוי להגיע לפחות ל-1.5 מיליארד שקל במשך עשור, כאשר ההחלטה נועדה גם לעודד יותר עולים ממדינות מתקדמות לעלות לישראל.
שר העלייה והקליטה, אופיר סופר הודה לראש הממשלה ולשרים על הסיוע בהעברת ההחלטה: "מדובר בהחלטה מהפכנית וחשובה מאוד לעולים החדשים. שילוב העולים בתעסוקה ובמקצועות הרישוי בפרט יסייע לעולים להשתלב בקלות רבה יותר ואף יתרום רבות לחיזוק הכלכלה הישראלית והגדלת מנועי הצמיחה. אנחנו ממשיכים לפעול במרץ לעידוד יהודים לישראל ופועלים לסיוע נרחב בכל התחומים. אני קורא לציבור הישראלי לקבל אותם בזרועות פתוחות. הם עולים דווקא עכשיו ורוצים להרגיש חלק מהציבור הישראלי".
"על פי נתוני משרד העלייה והקליטה והלמ"ס, כ-25% מהעולים לישראל ממדינות המערב, מחזיקים במקצועות הדורשים רישוי, ומביאים עמם יכולות וכישורים המעשירים את כלל החברה הישראלית", אמר אביחי כהנא, מנכ"ל משרד העלייה והקליטה. "מחקרים מצביעים על כך כי קיים קשר חיובי מובהק סטטיסטית בין גלי עלייה משמעותיים, כמו גל העלייה הנוכחי בישראל, לבין שיפור של 1% בפריון העבודה במדינה הקולטת. בנוסף לתרומתם הכלכלית, לעלייה של עולים המחזיקים במקצועות רישוי כגון רפואה, רוקחות ופיזיותרפיה, תיתכן השפעה חיובית על רווחת הציבור בשל צמצום המחסור הקיים במגזר הציבורי בבעלי רישיון במקצועות אלו".
כהנא הוסיף: "המחקר שערכנו במשרד הצביע על כך שהחסמים הרגולטוריים והבירוקרטיים שעומדים בפני העולים הם מהגבוהים בעולם, בעלי מקצוע רבים יכולים כיום לעבור לעבוד ללא בעיה מצרפת לאנגליה, או מגרמניה להולנד, אך כשהם עולים לישראל הם צריכים לפעמים לעבור שלל שלבים שלא באמת מוצדקים. משך קבלת הרישיון לוקח בממוצע בין שנה וחצי לשנתיים. זה מקשה מאוד על העולים לישראל להתפרנס בכבוד ויותר מכך זה הפסד אדיר לקופת המדינה וקורה גם במקצועות שחסרים מאוד במשק".