ההחלטה החדשה על מינויו של אבי כהן סקלי כפרויקטור לשיקום חבל גבול הצפון, שפורסמה לראשונה ב-ynet, מהווה עוד בזבוז משווע של הממשלה, כמו גם הקמת גוף חדש שעשוי לשמש למינוי מקורבים.
ההחלטה למנות פרויקטור וגוף מיוחד לשיקום הצפון שניזוק קשה מהמלחמה עם החיזבאללה במקום לנצל את מינהלת התקומה הקיימת לשיקום הדרום ולהוסיף לה אגף לשיקום הצפון צפויה לעלות לפחות 10 מיליון שקלים בשנה. כך אמרו גורמים כלכליים ממשלתיים, שמתחו ביקורת קשה על החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו למנות - באיחור רב של 8 חודשים - פרויקטור לשיקום הצפון, בנוסף לקיומה של מינהלת מסודרת הפועלת בהצלחה לשיקום חבל עוטף עזה, בראשות תא"ל במילואים משה אדרי, ראש הוועדה לאנרגיה אטומית.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו אבי כהן סקלי
בנימין נתניהו אבי כהן סקלי
ראש הממשלה בנימין נתניהו ופרויקטור הצפון החדש אבי כהן סקלי
(צילום: חיים גולדברג/פלאש90)

כך צריך לשלם שכר כפול לפרויקטור נוסף, למנהלים, לתקציבאים, לדובר, להקמת משרדים, לציוד משרדי ועוד הוצאות רבות.
גורם ממשלתי ציין כי מדובר בהחלטה בזבזנית שעלולה להביא גם למינוי מקורבים שונים לחברי ממשלה לעבודה במסגרת הגוף החדש. עם זאת הפרויקטור עצמו, אבי כהן סקלי, מנכ"ל משרד התפוצות, שעל מינויו החליט ראש הממשלה, לא יקבל משכורת כפולה.
לדברי הגורם, מדובר בדיוק באותם צרכים לשיקום הצפון כמו הדרום: ישובים שלמים נהרסו, שטחים חקלאיים ניזוקו, תשתיות רבות נהרסו, תושבים זקוקים לסיוע גורמי רווחה וסיוע רפואי לנפגעים בנפש. ניתן בין השאר לפרסם מכרזים זהים ומאוחדים לשיקום הצפון והדרום ולחסוך גם בכך בירוקרטיה וכסף גדול.
לפי החלטות הממשלה, תקציב מינהלת התקומה יהיה 19 מיליארד שקל לחמש שנים מהם 5 מיליארד כבר השנה. רק לאחרונה אישרה הממשלה תקציב ראשוני של שיקום ישובי גבול הצפון, התשתיות והשטחים החקלאיים שנהרסו בסכום של 6.5 מיליארד שקל.
נשיא המגזר העסקי, דובי אמיתי, תושב מטולה בעצמו, מתח ביקורת חריפה על ההחלטה ואמר ל-ynet כי לא יעלה על הדעת שהפיצוי והשיקום לפי מספר התושבים יהיה לפי חישוב לתושב כחמישית בצפון לעומת הסכומים שעליהם הוחלט לשיקום עוטף עזה, כאשר הנזקים בצפון רק הולכים וגדלים מדי יום.
בשיחה ל-ynet אמר לפני ימים אחדים אדרי כי החלטתו לפרוש בקרוב מראשות מינהלת התקומה היא סופית וכי אין בכוונתו לנהל גם את שיקום גבול הצפון. אדרי יחזור למשרה מלאה כיו"ר הוועדה לאנרגיה אטומית.