הקופות יבדילו בעצמן בין פטרוזיליה לכוסברה? צרכנים גילו פיצ'ר חדש בקופות בשירות עצמי ברשת שופרסל: הן מזהות בעצמן פירות וירקות, בלי שהצרכן מתבקש לבחור פרי או ירק מרשימה או תפריט של הרשת או להקליד את שמו ובלי שהצרכן צריך לסרוק ברקוד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר בטכנולוגיה שמזכירה את האפליקציה שאזאם, כי הקופות מזהות פירות וירקות בלי שהצרכן נוקט בפעולת חיפוש מייגעת כלשהי אלא רק מניח את הפריט על הקופה. זה מזרז את חווית הקנייה ומצמצם את ההתעסקות של הלקוחות עם הקופות בשירות עצמי.
2 צפייה בגלריה
קופה מזהה פירות וירקות ב שופרסל
קופה מזהה פירות וירקות ב שופרסל
הזיהוי נעשה באמצעות תוכנת מחשב ומצלמות USB פשוטות
(צילום: עידו ארז)
הזיהוי נעשה באמצעות תוכנת מחשב ומצלמות USB פשוטות של לוג'יטק שמתחברות לקופות ולמשקלים. יש פה בינה מלאכותית ולמידת מכונה: הצרכן מזין את התוכנה במידע, ברגע שהוא מאשר שזה אכן הפריט. הפריט לא נוסף לסל לפני שהצרכן אישר שהקופה אכן זיהתה אותו נכון.
מדובר בפיילוט שהחל לפני מספר שבועות בסניפי שופרסל גלילות, ראשון לציון סניף ראשי, איינשטיין ת"א, סביונים, דיל מודיעין, גזית כפ"ס, שבירו כפ"ס נווה הדרים, יכין ויהוד. בקרוב הטכנולוגיה תוטמע בסניפים נוספים.
@matan_skaytel

חחחחח אכלתי שריטותת

♬ original sound - matan skaytel

הקופה מבדילה בין פינק ליידי ליונתן, אבל לא בין אשכולית לאשכולית אדומה

החידוש הזה הוא פיתוח של הסטארט-אפ הישראלי Edgify (אדג'יפיי) שמתמקד בלמידת מכונה מבוזרת על מכשירי קצה. החברה, שמעסיקה 20 עובדים, הוקמה לפני שבע שנים. המטה שלה נמצא בלונדון והפיתוח בישראל. בסבב הגיוס האחרון שלה בינואר 2020, היא גייסה 6.5 מיליון דולר, בהובלת קרן mangrove הלוקסמבורגית, קרן אוקטופוס וחברת סוני, בין היתר.
Edgify פיתחה פלטפורמה לאימון מודלים של בינה מלאכותית במכשירי קצה כמו קופות, המבטלת את הצורך בשליחת נתונים לענן. החברה מתגאה בקיצור זמן הקופה בעד 75% ובהגעה לדיוק של 99.8% בזיהוי המוצרים.
נטען כי הטכנולוגיה הזאת מפחיתה טעויות בזיהוי שמעכבות תורים או גורמות להפסדים לסופר. כך למשל צרכן לא יוכל "לעבוד" על הקופה בבחירת תפוח יונתן שעולה עשרות אחוזים פחות מתפוח פינק ליידי מיובא ויוקרתי, שזה סוג התפוחים שהוא באמת קנה. לעומת זאת, המערכת תתקשה להבדיל בין אשכולית לאשכולית אדומה, אם הן נראות אותו הדבר מבחוץ.
הטכנולוגיה של זיהוי מוצרים (product recognition) ואלגוריתמים של למידת מחשב (deep learning), כבר נמצאת בשימוש ברשתות סופרמרקטים בחו"ל ורק כעת מגיעה לראשונה גם לישראל. היא מופעלת בעולם גם באמצעות חברות כמו Tiliter Vision, Vispera ו-SAP, אך הן עובדות בשיטות טכנולוגיות אחרות.
בישראל יש ל-Edgify שיתוף פעולה בלעדי עם שופרסל והיא עובדת עם חברת הקופות NCR וחברת המשקלים בולט. בעולם, החברה פועלת כבר בסניף אחד בסיינסברי'ס בבריטניה, בברזיל, ארה"ב, מרכז אירופה מזרח אירופה ואוסטרליה. היא בעיקר חתומה על שת"פים עם קמעונאים ויצרניות קופות ומשקלים. בין היתר יצרניות הקופות דאטה לוג'יק וסטרום פוינט הנורדית וחברות משקלים כמו: אייברי ברקל, הובארט ו-DG ועובדים על אינטגרציה עם טושיבה ועם חברת תוכנת הקופות פלואיד האמריקנית.
2 צפייה בגלריה
קופה מזהה פירות וירקות ב שופרסל
קופה מזהה פירות וירקות ב שופרסל
מזרז את חווית הקנייה ומצמצם את ההתעסקות של הלקוחות עם הקופות בשירות עצמי
(צילום: עידו ארז)

פירות וירקות קודם כי זה הכי קשה, אחר-כך מאפים ופיצוחים ואז כל הסופר

מנכ"ל חברת Edgify, עופרי בן פורת, מסביר כי "התחלנו עם פירות וירקות כי הם אף פעם לא נראים בדיוק אותו דבר. לכן זה הזיהוי הקשה מכל. בננה ביום א' לא נראית אותו דבר ביום ד'. יכולת הזיהוי יותר קשה בפירות ובירקות, התחלנו עם הכי קשה ואז כבר לא תהיה בעיה עם הקל יותר. בשלב הבא נפרוס את כל המוצרים ללא ברקוד כמו: מאפים, פיצוחים, סוכריות ובהמשך גם נייתר את הברקוד ונפרוס את כל המוצרים ברשת. זה יקרה תוך קצת יותר משנה".
הטכנולוגיה מבחינה בין כוסברה לפטרוזיליה? "הטכנולוגיה באה להקל על התהליך. ככל שיותר אנשים יאשרו את הבחירה של הקופה, ככה המערכת שלומדת בעצמה, תלמד ותשתפר והזיהוי יהפוך מדויק יותר. כלומר, בהתחלה ייתכן שהיא תזהה שהתפוח אדום, אבל לא בהכרח תדע את סוגו לכן תיתן כמה אופציות. ברגע שתבחרי בסוג הנכון זה יגביר את הדיוק שלה. היום היא יודעת לסנן החוצה תפוחים אדומים שהיא יודעת שלא מתאימים לתפוח שהנחת לפניה, אבל יש לה גם את היכולת להציג כמה אופציות במקביל. ככה לגבי כוסברה ופטרוזיליה. בהתחלה היא תיתן לך את שתי האופציות. זה כבר מקל על החיפוש, כי את לא צריכה לחפש לפי א"ב ולבחור, אלא רק לבחור אם מה שקנית זה כוסברה או פטרוזיליה ולאט לאט היא גם תדע להבדיל בעצמה.
"אנחנו אומרים תמיד שמה שעין האדם יודעת לראות - המכונה תדע לראות ואפילו יותר טוב. זאת מערכת לומדת. היא יכולה להסתכל על דברים שאולי אנחנו לא רואים במוצר ולמצוא את ההבדלים. פשוט ייקח לה טיפה יותר זמן למצוא הבדלים למשל בין אפרסק, שזיף ונקטרינה. באשכולית אנחנו מציגים שתי אופציות: אדומה ורגילה. וזה בסדר, כי המטרה היא בעיקר לקצר הזמן מול הקופה וגם הצגת שתי אופציות זה כבר מקצר ב-80% את זמן הקופה".
תוכלו לזהות גם בשרים גבינות? "כן, בהחלט. אגב מוצרים עם ברקוד הם בדרך כלל קלים יותר כי הם מגיעים עם עטיפה והם תמיד נראים אותו דבר. בפירות וירקות יש שוני רב מאוד".
ואם המצלמה של הקופה פתאום לא עובדת? "התחביב שלי זה להסתובב בסניפים ולראות איך אנשים מגיבים לזה. צרכנים כבר התרגלו ואם המצלמה מתנתקת, פתאום אנשים מתלוננים: 'למה זה לא מזהה לי'?"
איך זה משתלב עם טרנד החנות האוטונומית כמו אמזון גו והחנות ששופרסל מתכוונת להשיק? "נהיה בחנות האוטונומית של שופרסל. המערכת שלנו מאמנת ראייה ממוחשבת ולכן עושה יופי של התממשקות עם חנויות כאלה. אני חושב שהעולם בהחלט הולך לשם, אנחנו רואים פריסה של חנויות אוטונומיות עם מצלמות תקרה, אבל זה לא נפרס בקצב מהיר מספיק. העולם כנראה נמצא שלב טכנולוגי אחד או שלושה לפני כן.
"לטסקו למשל יש סניף אחד אוטונומי ליד המשרדים שלנו בלונדון. אתה מרים את הראש ואתה רואה 380 מצלמות תלת ממד בחנות קטנה של אלף מוצרים ואנשים קונים פחית קולה וסניקרס ב-1.2 ליש"ט. איזו עלות מטורפת יש לחנות כזאת וכמה תחזוקה היא מצריכה - לעומת גודל הסל. היא גם לא מאפשרת הרבה קנייה בתפזורת של פירות וירקות, כי יש משקלים על המדפים וזאת חתיכת אופרציה. בנוסף, היא מחייבת הורדת מיוחדת וכרטיס אשראי בריטי. אנחנו לעומת זאת, לא צריכים אופרציה כבדה כזאת. אנחנו יכולים לפרוס 30 סניפים בחודש ונפרוס אף יותר מכך".
עופר בלוך, מנכ"ל קבוצת שופרסל מסר ל-ynet: "לצד מרכזי אוטומציה, עגלות חכמות וקופות בשירות עצמי, הטכנולוגיה של Edgify תקל על תהליך השירות העצמי ותקצר את משך זמן הקנייה עבור הלקוחות". עוד מסר כי בשנה הקרובה הרשת תפתח את החנות האוטונומית הראשונה שלה בת"א, בה לקוחות לא יצטרכו לעבור בקופה.