אחרי שמניית נייקי העולמית צללה בסוף השבוע ב-20% במסחר בוול סטריט, מניית ריטיילורס, שהיא הזרוע המאגדת את עסקי הספורט של קבוצת פוקס שבשליטת הראל ויזל, ומפעילה חנויות של נייקי בישראל ובעולם, צנחה היום (ראשון) בכ-9.6% במסחר בבורסה בתל אביב.
הירידה בסוף השבוע בוול סטריט, שהייתה הגדולה ביותר של מניית נייקי מאז 2001, קרתה לאחר שהחברה העולמית הציגה דוחות מאכזבים עם ירידה בהכנסות ועדכון תחזית ההכנסות שלה, לפיו היא צופה ירידה של 10% גם בהכנסות לשנה הקרובה. מניית פוקס, שחלק משמעותי מהכנסותיה הגיע מריטיילורס, ירדה גם היא ב-7%.
1 צפייה בגלריה
הראל ויזל
הראל ויזל
הראל ויזל
(צילומים: דימה טליאנסקי, רויטרס)
מכירות נייקי היוו בשנת 2023 כ-60% מסך ההכנסות של ריטיילורס, והמשקיעים בישראל חוששים שהטרנד השלילי של נייקי בעולם ישתקף גם במכירותיה בישראל.
נייקי העולמית, שבשנים האחרונות נחשבה כמובילה בתחום אופנת נעלי הספורט עם הכי הרבה מכירות ברוב ארצות המערב, וזכתה לפופולריות גדולה בקרב צעירים, סובלת בשנה האחרונה מאובדן נתחי שוק לטובת יריבות חדשות כדוגמת יצרניות נעלי הספורט הוקה וואן, שנחשבות חדשניות יותר, וגם לטובת היריבה הוותיקה אדידס, שזוכה שוב לעדנה. פועל יוצא של הירידה במכירות נייקי בעולם הוא המלאים הגדולים שנצברו בחברה ומהווים נטל על דוחותיה הכספיים.
כאמור, המגמה העולמית לא פסחה על ישראל. לפי דוחות שפרסמה רייטילורס לרבעון הראשון של 2024, המכירות בחנויות זהות של נייקי בארץ (כאלו שפעלו גם בשנה שעברה) ירדו בכ-16.5% לעומת התקופה המקבילה. הרווח התפעולי ממותג נייקי ירד ב-15% .
יש לציין כי לצד חנויות נייקי בישראל - 26 במספר, קיבל ויזל את הזיכיון לפתוח חנויות גם באירופה, ניו זילנד וקנדה, ועדיין מוקדם לומר מה תוצאותיהן כי חלק מהפעילויות חדשות.
ריטיילורס נחשבה הפרה החולבת של ויזל, שחזה לפני כולם שאופנת הספורט תכבוש את הקהל, ופיתח פעילות בתחום באמצעות זיכיונות, בעיקר מנייקי ופוט לוקר. את ההצלחה הזאת תירגם להנפקת ריטיילורס בשווי שיא של 1.8 מיליארד שקל.
פורסם לראשונה: 15:21, 30.06.24