עליות חדות היום (ב') בפתיחת שבוע המסחר בוול סטריט: דאו ג'ונס עלה ב-1.8%, S&P 500 ב-2.6% ונאסד"ק ב-3.4%. זאת לאחר נעילה שלילית בסוף השבוע שעבר.
במקביל, הדולר נחלש מול רוב המטבעות המרכזיים, ונסחר סביב 3.519 שקלים. האירו מתחזק מול השקל ונסחר ב-3.461 שקלים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
באירופה הבורסות ננעלו בעליות, כאשר ברקע שינוי הכיוון של שר האוצר החדש בבריטניה, ג'רמי האנט, שהודיע על ביטול רוב קיצוצי המס שתוכננו על ידי ראש הממשלה ליז טראס. התוכנית שעליה הודיעה טראס רק בחודש שעבר טלטלה את השווקים הפיננסיים, הדאיגה את המשקיעים וגרמה לירידה חדה בערך הפאונד. הפאונד התחזק לאחר ההודעה של שר האוצר החדש ל-1.14 דולר ול-4.01 שקלים.
שר האוצר הבריטי אמר היום ש"אף ממשלה לא מסוגלת לשלוט בשווקים", ושבריטניה זקוקה בימים אלה ליציבות. "ביטלנו כמעט את כל צעדי המס שעליהם הודענו לפני שלושה שבועות", אמר שר האוצר החדש של טראס, שלפני שלוש שנים התמודד מול בוריס ג'ונסון על ראשות המפלגה. ההודעה מגיעה בשעה שממשלתה של טראס צונחת בסקרים, ורוב הציבור מעוניין שהיא תעזוב את דאונינג 10.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס
(צילום: AFP)

האינפלציה בארה"ב עדיין גבוהה

מדד המחירים לצרכן בארה"ב שפורסם בשבוע שעבר היה גבוה מההערכות, וחיזק את הציפיות להמשך העלאות ריבית אגרסיביות מצד הבנק המרכזי של אמריקה, הפדרל ריזרב - ובכך גם את החששות של המשקיעים ממיתון.
האינפלציה בארה"ב עלתה ב-0.4% בספטמבר, ושיעור העלייה השנתי ירד מעט מ-8.3% באוגוסט ל-8.2% בחודש שעבר. ההערכות היו שהמדד יעלה ב-0.2% בלבד. העליות הבולטות ביותר נרשמו בתחומי המזון (0.8%), גז (2.9%), תחבורה (1.9%) ושירותי בריאות (1%). ירידות נרשמו במחירי האנרגיה (4.7%-) והמכוניות המשומשות (1.1%-).
3 צפייה בגלריה
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול
(צילום: MCT)
פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב הגיע לאחר פרסום נתוני תעסוקה טובים יחסית, שהעידו על יציבות וחוזקה של השוק האמריקני - מה שחיזק גם כן את ההערכה שהפד יוכל להמשיך את העלאות הריבית.
בחודש שעבר הודיע הפד על העלאת ריבית נוספת בשיעור חד של 0.75% וכעת הריבית בארה"ב עומדת על שיעור של 3.25% - הגבוה ביותר מאז שנת 2008.
במקביל, תחזית הפד לריבית בסוף 2023 הוקפצה ל-4.6%, מול תחזית קודמת של 3.8%. בסוף השנה הנוכחית מעריכים בפד שהריבית תעמוד על 4.4% ונכון לעכשיו חברי הוועדה המוניטרית צופים שלא תהיה הורדת ריבית עד ל-2024, אך השיא יהיה בשיעור הריבית של 4.6%. אתמול פורסמו הפרוטוקולים של הבנק המרכזי האמריקני מהפגישה האחרונה של בכירי הבנק מספטמבר, לפיו הם הופתעו מקצב האינפלציה הגבוה בארה"ב.
פורסם לראשונה: 20:42, 17.10.22