בשיתוף בנק הפועלים
איך תעשו צ'ק אפ לעסק? צפו
(צילום: ירון שרון)
דני וגלית-אפיה בריאה זכו בתחרות "עסקים הקטנים" 2020 של ידיעות אחרונות ו-ynet בשיתוף בנק הפועלים, חזרנו לביקור במאפייה באשדוד ושמענו איך צמח העסק מאז ההשתתפות בתחרות, אילו אתגרים עומדים בפני העסקים בתקופה הנוכחית– ומהם הצעדים שגם הם וגם עסקים קטנים ובינוניים נוספים יכולים להתחיל לעשות כבר מהיום.
מותג האפייה של הזוג מרשק נולד בשנת 2008. השניים החליטו לעזוב את המשרות הנוחות שלהם בתחום השיווק לטובת הרפתקה חדשה ולא נודעת – עסק לאפייה בריאה במטבח הביתי. 13 שנים אחרי, מוצרי "דני וגלית" נמצאים בעשרות נקודות מכירה בארץ וברשתות מזון כמו שופרסל וניצת הדובדבן. המותג מייצר פינוקים טבעוניים ובריאים כמו גרנולה, עוגיות ומלוחים באפייה, מדגנים מלאים ומחומרים טבעיים ללא קמח לבן, מרגרינה, חמאה, ביצים או שמנת – והשאיפה שלהם שמוצרי הבריאות שהם מפתחים יהיו נגישים לכל בית בישראל.
"אנחנו כל הזמן מחפשים איך להתפתח ולהתקדם. אנחנו מאמינים שאפייה בריאה יכולה להיות נגישה לכל אחד – וזה אחד האתגרים שלנו", מסביר דני מרשק ומוסיף: "הבנו שיש קהל חרדי שאם אין לך כשרות מסוימת הם לא יכניסו את המוצר לבית. קבלנו החלטה עסקית להשיג את הכשרות הזו כי הבנו שיש קהל שהמוצרים שלנו עדיין לא נגישים אליו".
פעולה נוספת להרחבת הקהלים של העסק היא קבלת התקן של GMP – מוצרים ללא גלוטן. "יש לנו כיום שתי מאפיות: אחת נפרדת ובה מייצרים מוצרים ללא גלוטן. בקרוב יהיה לנו את התקן וזה יפתח לנו עוד קהל שהוא קהל של צליאקים שרגישים לגלוטן, זה קהל שהמגוון שלו מאוד מצומצם", מסבירים בני הזוג.
4 צפייה בגלריה
נגד כל הסיכויים: דני וגלית מרשק, יזמי מותג האפייה הבריאה "דני וגלית".
נגד כל הסיכויים: דני וגלית מרשק, יזמי מותג האפייה הבריאה "דני וגלית".
נגד כל הסיכויים: דני וגלית מרשק, יזמי מותג האפייה הבריאה "דני וגלית".
(צילום: גדי קבלו)
למפעל באשדוד הגיעה הילה אטלס בן הרוש, מנהלת המחלקה העסקית בסניף הים-בנתניה- של בנק הפועלים כדי לעשות יחד עם דני וגלית צ'ק אפ לעסק ולבחון את המצב הפיננסי הנוכחי של העסק ואיך הם יכולים לממש את הצמיחה לאור עליית הריבית והאינפלציה.
בן הרוש מסבירה: "לפני כל צעד שאנחנו עושים בעל העסק נדרש להכין תוכנית עסקית – לבדוק נקודת איזון ומתי הוא מגיע לרווח, האם יש לו את האפשרות לממן את ההשקעות שהוא רוצה לבצע והאם הוא נדרש להגדיל את המפעל או את כוח האדם. צריך לבחון במדויק את כל הנתונים". לאחר מכן כדאי לו לבחון יחד עם הבנקאי העסקי את התזרים – לאתר "בורות" בהכנסות מול ההוצאות, לבחון את תיק האשראי של העסק כדי להתייעל פיננסית ולנהל בצורה נבונה את הגידול והצמיחה שהוא מעוניין בהם.

איך נכון להיערך לאתגרים שמזמנת התקופה?

לא רק דני וגלית מהמותג "אפייה בריאה" חווים תקופה מאתגרת: גל התייקרויות, משבר בגיוס והכשרת עובדים, עלייה מתמשכת של הריבית - ישנם שלל צעדים שבעלי העסקים הקטנים והבינוניים יכולים לבצע כדי לקחת שליטה על המצב, לצמצם את הטלטלות והספקות ולצאת מהתקופה המאתגרת בשלום. איך עושים את זה? ביקשנו מהמומחית רו"ח יוליה לוי, מייסדת פיינאלי קונטרול פיננסי, חברה המתמחה בניהול פיננסי אסטרטגי והשבחת חברות רשימת טיפים שכל עסק חייב לדעת.
1. עדכנו את המחירונים
"אנחנו מזהים שהרבה עסקים קבעו בעבר מחירון והם רצים איתו שנים", מסבירה לוי, "אסור להתעלם מגל ההתייקרות. זה בדיוק הזמן לבדוק בכמה אנחנו מוכרים וכמה זה באמת עולה לנו – ולהתחיל לקחת בחשבון את כל השינויים, יש מוצרים שבהם כדאי לעשות הערכה מחדש של הספקים לחומרי הגלם".
2. חזקו את תשתיות העסק
דווקא בתקופה הזו, חשוב לשדרג את התשתיות של העסק שיביאו בסופו של דבר לייעול. חידוש התשתיות הטכנולוגיות, החלפת תוכנות ישנות בחדשות ואפילו דברים קטנים כמו לרכוש למנהל החשבונות מסך מחשב נוסף כך שיעבוד מול שני מסכים במקביל, סורק יעיל או רשת אינטרנט מהירה יותר – מדובר בפעולות פשוטות שעשויות לפנות לעובדים שלכם עשרות שעות של עבודה ולהביא לשירות מהיר ואיכותי יותר שיאפשר לעסק להישאר רלוונטי.
4 צפייה בגלריה
אחד הכלים החשובים לשמירת העסק מפני טלטלות חיצוניות הוא התמחור.
אחד הכלים החשובים לשמירת העסק מפני טלטלות חיצוניות הוא התמחור.
אחד הכלים החשובים לשמירת העסק מפני טלטלות חיצוניות הוא התמחור.
(צילום: shutterstock)
3. מרגישים שמשהו תקוע? עברו בצורה יסודית על הדוחות
אם יש תחושה שמשהו לא עובד, הצעד הפשוט ביותר שניתן לעשות הוא לקבוע פגישה עם רו"ח או גורם אחר כדי לעבור על הדוחות והנתונים. תשאלו , תשאלו , תשאלו – על כל הנושאים שאתם לא מבינים עד הסוף ובדקו האם זה חופף לתמונת המצב כפי שחשבתם. אחרי שתמונת המצב תשתקף בפניכם, תבינו בצורה מושכלת אילו תהליכים קטנים אפשר להתחיל לעשות מבחינת תוכנית הרכש, התקציבים, היצע המוצרים שלנו בהתאם לכוח הקנייה המעודכן. האימפקט המצטבר של הדברים הקטנים הוא עצום ואם מקדימים תרופה למכה אז העסק ידע לשרוד את התקופה.
רו"ח יוליה לוי רו"ח יוליה לוי צילום: אסף רפפורט
עצה נוספת של לוי היא לבחון הצמדה למדד: "בראייה שנתית זה יכול להצטבר לסכום משמעותי". בין אם אתם רוצים לגדול ולצמוח ובין אם אתם עסק עונתי שיש לו "עונה חמה" צריך לדעת לשמור על חמצן מימוני.
4. בחרו ייעוץ לעסק בצורה מושכלת
עסקים רבים מרגישים שהם לפני משבר פיננסי שמתקרב – וייתכן שזה הזמן להיעזר ביועץ מקצועי. איך בוחרים אחד כזה? "מניסיוני, הלקוחות בוחרים את היועץ כשהיועץ שואל את השאלות הנכונות, שאלות לעניין", מסבירה לוי, "כשבאים לבחור יועץ צריך לראות איזה שאלות ניתוח הוא שואל, האם הוא דוקר את הנקודות הכואבות. החלק החשוב ביותר זה לעבוד עם מישהו שמקשיב לך ויודע לתת לך את העצות הנכונות".
לדבריה של לוי, יועץ טוב הוא כמו רופא, אך אם לא נשתף איתו פעולה הוא לא יוכל לעזור. "היעזרות בגורם עסקי פיננסי כרוך במידת היחשפות וזה תהליך שלוקח זמן. וגם אחרי זה – אם לא מתחילים ליישם את הכלים התהליך לא יקרה. העסק נדרש להיות פנוי וערוך לזה".
4 צפייה בגלריה
דני וגלית עושים צק-אפ ליסט לעסק.
דני וגלית עושים צק-אפ ליסט לעסק.
דני וגלית עושים צק-אפ ליסט לעסק.
(צילום: ירון שרון)
בן הרוש: "מומלץ להזמין פגישה בבית העסק עם היועץ העסקי שלך מהבנק, ולעיתים אף גורם מומחה נוסף עם כל צורך פיננסי עסקי. בפגישה עצמה, מכירים, נחשפים, מציפים צורך ומאתרים פתרונות עסקיים עבור העסק".
5. תשקיעו. אבל בתבונה
"צריך לשחק חכם. זה כמו משחק שחמט. חשוב לראות איפה הכי נכון להשקיע כספים בצורה כזו: איפה ההשקעה תהיה הכי מניבה ותעניק בוסט לעסק. הצרכים מחושבים יותר וכך גם אנחנו צריכים להיות – אולי להשקיע בשיווק או בתשתיות. השלב הראשון הוא להסתכל פנימה ולהבין איך אנחנו יכולים להתנהל בצורה טובה יותר, לעשות בדק בית ולזהות מהן נקודות החולשה שלכם ואז לצאת למסע גם מול הספקים וגם מול הלקוחות ולהבין איך מתנהלים בצורה מדויקת יותר בהתאם למצב".
6. פיתוח הון אנושי
"יש נטייה כשמדברים על התייעלות לחשוב שמדובר בקיצוץ כוח האדם. אני ממליצה לבחון תחילה מה הפונקציות שהעובד מבצע, האם הוא יעיל והאם יש לעובד את סל הכלים המתאים לביצוע המשימות. בתקופה כזו, שווה לפעמים לקחת עובד קיים ולהשקיע בו בהשתלמויות כך שיוכל לבצע עוד משימות שכיום נמצאות במיקור חוץ".
בנוסף, בעלי העסקים צריכים לחשוב על מנגנוני תגמול שהם לא רק כסף ישיר. "צריך להיות יצירתיים ועם גמישות מחשבתית", אומרת לוי, "אולי בקרן השתלמות או בונוסים, או לגייס עובד לתקופת ניסיון של שלושה חודשים כדי לבחון שזה מתאים לשני הצדדים. אנחנו צריכים עובדים שיהיו איתנו בתקופה הזו באש ובמים".
לסיכום:
"העסקים הדינמיים ישרדו", אומרת לוי. "העסקים שידעו להתאים את השירות, את המוצרים ולהבין שתנאי המשחק משתנים. אם רוצים להישאר רלוונטיים צריך לדאוג ולעשות בדק בית ולוודא שאתם לא צועדים על הצוק. לעשות תמהיל חכם בין התשומות לבין הערך שאני יכולה לתת ללקוחות כדי לוודא שאני יכולה לתת יותר עם אותם המשאבים. לייצר היום את כל המנגנונים שיאפשרו לעסק המשכיות – הפיננסי זו השורה הסופית. היא מושפעת מהשיווק, המכירות, הרווחיות, האם תהליכי הגבייה נעשים בצורה טובה והאם הלקוחות חוזרים".
4 צפייה בגלריה
אם רוצים להישאר רלוונטיים צריך לדאוג ולעשות בדק בית
אם רוצים להישאר רלוונטיים צריך לדאוג ולעשות בדק בית
אם רוצים להישאר רלוונטיים צריך לדאוג ולעשות בדק בית
(צילום: shutterstock)
בן הרוש: "זיהיתם שהעסק לפני משבר פיננסי ואתם רוצים לדון בפתרונות, בניתם תכנית עסקית להתרחבות או יציאה מהמשבר ואתם מעוניינים ביעוץ פיננסי, או שאתם אתם עסק חדש ואתם רוצים להיחשף לבנק ולחשוף את העסק, מומלץ להזמין פגישה בבית העסק עם היועץ העסקי שלך מהבנק, ולעיתים אף גורם מומחה נוסף עם כל צורך פיננסי עסקי. זה בהחלט עשוי להגדיל את הסיכויים לעבור את התקופה הזו בשלום".
שירות צ'ק אפ לעסק של בנק הפועלים מיועד ללקוחות הבנק ללא עלות, בכפוף לתנאי הבנק המופיעים באתר הבנק ומיועד לתאגידים ו/או עוסקים מורשים בעלי מחזור שנתי של 2 מ' ₪ ומעלה. הבנק רשאי לשנות ו/או להפסיק את השירות בכל עת ובכפוף לכל דין.
בשיתוף בנק הפועלים

פורסם לראשונה: 08:20, 13.06.23