המונדיאל בקטאר, שייערך בחורף הקרוב, זכה ללא מעט ביקורות עוד מהרגע שהוכרז כי הנסיכות מהמפרץ תארח את אחד האירועים היוקרתיים ביותר בספורט העולמי. הביקורות היו בעיקר על הפרת זכויות האדם שנקטו הקטארים כלפי העובדים הזרים שבנו את אצטדיוני הכדורגל, כאשר אלפים קיפחו את חייהם בזמן העבודה.
במקביל, קטאר מנסה למצוא פתרונות יצירתיים לעובדה שבעוד מספר חודשים יציפו את המדינה לא פחות מ-1.2 מיליון תיירים שיגיעו לצפות במשחקי המונדיאל, ואין לה מספיק מקומות לינה עבורם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
קטאר דוחא אצטדיון מונדיאל
קטאר דוחא אצטדיון מונדיאל
אחד האצטדיונים בו ישחקו במונדיאל בקטאר
(צילום: AP)
בתי מלון רבים נאלצו להוציא אנשים שהתגוררו אצלם לטווח ארוך על מנת לפנות מקום לנבחרות המשתתפות ונציגים רשמיים של פיפ"א (התאחדות הכדורגל העולמית). מי שמנצלים את המצב החדש בשוק הנדל"ן המקומי הם בעלי הדירות, שלטענת חלק מהשוכרים העלו בלא פחות מ-40% את השכירות בחלק מהשכונות הפופולריות, ואף כפו על השוכרים חוזים של לפחות שנתיים.
המונדיאל למעשה גרם לכך שלראשונה מזה שבע שנים שוק הנדל"ן הקטארי, שסבל מביקושים נמוכים, נמצא בעלייה משמעותית. שכר הדירה ברבעון הראשון של שנת 2022 עלה ב-3.3%. המחיר הממוצע בפרל, שכונת אי מלאכותית פופולרית בקרב בעלי הון, זינק ב-19%. מחירי הדיור הגבוהים היו אחד הגורמים המרכזיים לעלייה באינפלציה בקטאר, שכבר הגיעה ביוני ל-5.4%, גבוה יותר מכל מדינה ערבית אחרת במפרץ.
כאמור, בעלי הדירות להוטים להרוויח מהמונדיאל. חיפוש ב-Airbnb מראה כי רוב הדירות עם חדר שינה אחד בשכונת פרל הגיעו כבר ל-2,580 דולר לחודש, עלייה של 1,000 דולר לעומת הרבעון האחרון של שנת 2021.
2 צפייה בגלריה
מונדיאל קטאר
מונדיאל קטאר
חדר במלון בקטאר
(צילום: AP)
"זו קפיצה זמנית שנגרמה בעקבות המונדיאל וההשפעות שקשורות אליו", אמר מנכ"ל הבנק המסחרי של קטאר, ג'וזף אברהם, בראיון לבלומברג. "לאחר המונדיאל נראה שהביקוש יירד כי ההיצע יהיה גדול יותר, וזה ישנה גם את האינפלציה".
יחד עם זאת, על פי בלומברג, גם עם הזינוק האחרון, מדד מחירי הנדל"ן של קטאר נמוך ב-30% מזה שהיה ב-2015.
הממשלה הקטארית צופה שאוכלוסיית העובדים בעלי ההכנסה הנמוכה, שמורכבת ברובה מאותם עובדים שבנו את האצטדיונים והכבישים עבור הגביע העולמי, תצטמצם לאחר השלמת פרויקט המונדיאל. לצד זה, בממשלה חוששים כי גם תושבים עשירים יעזבו כשהטורניר יסתיים.
הקטארים נמצאים גם בהליך הרחבת צינור הגז LNG, ומנסים למשוך עובדים איכותיים. אבל מנכ"ל קטאר אנרג'י, סעד שרידה אל-כעבי, העריך שמספר העובדים החדשים שדורשים לפרויקט יסתכם בכמה עשרות אלפים, ולא מאות אלפים כפי שעבדו על פרויקט המונדיאל.