בשיתוף אתר "המקצוענים"
אחרי שהפאנלים הפולימריים הלבנים כבר הפכו לאביזר חובה בבית, הישראלים מגלים את הפרקט הפולימרי. הסיבה: מדינת ישראל המאובקת ממש לא אידיאלית לפרקט טבעי. הנטייה לספונג'ה יסודית בארץ, גורמת לבלאי מואץ לפרקטים.
מנגד, ניגוב עם סמרטוט לח, לא מספיק לניקיון יסודי בתקופות של סופות אבק. לכן, לא פלא שהפרקט הפולימרי הופך לטרנדי. מה כדאי לדעת, כמה זה עולה ולאן זה לא מתאים? בדקנו.
4 צפייה בגלריה
פרקט
פרקט
פרקט
(צילום: שאטר)

בעד: עמיד מאוד כנגד מים ושריטות

עמידות גבוהה: החומר הפולימרי עמיד יותר משאר סוגי הפרקטים (הטבעי או הלמינציה). הוא נחשב לעמיד יותר למים ואינו נוטה להישרט.
הוא אינו חומר טבעי, ולכן אינו מתנפח ומתכווץ בהתאם לעונות השנה. הוא אינו רגיש להפרשי טמפרטורה, אינו סופג מים ואינו נוטה מצריך חידוש.
עמידותו כנגד מים, מאפשרת לשטוף אותו עם כמות גדולה יותר של מים. ועדיין, לא מומלץ לעשות זאת בתדירות גבוהה, ומוטב להסתפק בניגוב הרצפה עם סמרטוט לח ביומיום.
למרות עמידותו הגבוהה למים, הוא עדיין לא מוצר שמיועד להתקנה בחדר האמבטיה, ובטח שלא באזור המקלחון עצמו.
הוא אמנם אינו יכול לאפשר חלחול של מים מתחת לאריחי הריצוף, אך מים עומדים לאורך זמן נחשבים למסוכנים יותר, בשל העובדה שהם הופכים למפגע תברואתי.
דבר נוסף הוא רגישותו של החומר לחומרי ניקוי. בחלל שירותים או אמבטיה, נהוג לעשות שימוש בחומרי ניקוי חזקים יחסית (אקונומיקה וחומרי ניקוי חומצתיים).
לעומת זאת, בחלל רטוב יחסית כמו המטבח, הוא בהחלט יעניק מענה טוב למשך שנים ארוכות.
4 צפייה בגלריה
פרקט
פרקט
פרקט
(צילום: שאטר)
אין צורך ברובה או בדבק בין האריחים: אחת המכות בהתקנת ריצוף הוא שבמשך הזמן הדבק נשחק ומחייב חידוש או שהרובה מתפוררת. חידוש רובה נחשב לפעולה מאוד מסורבלת ומלוכלכת המחייבת שימוש בדיסקיות לצורך הסרת שאריות רובה, לפני מילוי מחדש שלהם.
לכן, רבים שבחרו באריחי גרניט פורצלן המדמים פרקט, יכולים לבחור בפתרון של פרקט פולימרי, ולשכוח מתחזוקה.
בניגוד לפרקט טבעי, שיחייב אתכם להשאיר מרווחים בין חלקי הפרקט, על מנת לאפשר לו להתכווץ ולהתרחב מבלי להתרומם לצדדים, הרי שפרקט פולימרי ניתן להתקין ללא מרווחים.
בכך, מרוויחים משטח אחיד ללא צורך בחומרי מילוי כלשהם. דבר זה, הוא יתרון גם כנגד חדירת מים מתחת לאריחים. בהיעדר נקודות חיבור, יש פחות נטייה של מים להצטבר מתחת לריצוף.

נגד: יקר, רגיש לשמש ובעל תחושה סינתטית

אינו עמיד לשמש: חומר זה אינו נחשב לעמיד בפני נזקי השמש, ולכן הוא אינו מתאים להתקנה במרפסות החשופות לשמש ישירה וגם לא לחללים בתוך הבית בהם קרני השמש מכוונות ישירות לרצפה על פני משטח גדול יחסית.
זה אמנם תחליף, אך עם תחושה סינתטית: למרות יתרונותיו הרבים הוא עדיין לא מעניק תחושה של פרקט עץ כשדורכים עליו. אם הדבר חשוב לכם, הרי שתתאכזבו.
לכן, כשאתם מתלבטים לגבי סוג זה, אל תתביישו לדרוך עליו יחפים בחלל התצוגה, בכדי לראות אם אתם מתחברים למגע של החומר. זאת, בייחוד אם אתם נוהגים להתהלך יחפים בבית ביומיום.
מחיר גבוה: אם אתם במגבלת תקציב, דעו שמחירו גבוה יותר משאר הפרקטים. אם אתם מתכננים התקנת פישבון, הרי שגם היא מחייבת תוספת מחיר.
לכן, לשיקול המחיר יכול להיות משקל גבוה עבורכם. עדיין לא נמצא פתרון מלאכותי וזול יותר מפרקט למינציה בשוק.
אם אתם מעוניינים בפתרון זמני (חללים שכורים, למשל) או בפרקט שתרצו להחליף ולחדש את העיצוב בעזרתו מדי כמה שנים, לא בטוח שכדאי להשקיע בפרקט פולימרי.

סוגי פרקט פולימרי

ישנם שני סוגי פרקט פולימרי.
LVT: הוא עשוי מ-PVC (סוג של פלסטיק), ונחשב לסוג הזול יותר מבין השניים. ואולם, בשל היותו דק במיוחד וקשיח, ומורכב יותר להתקנה.
SPC: זוהי תרכובת של אבקת אבן עם חלקיקי פלסטיק. שני חומרים אלו למעשה מעורבבים עם דבק שמחבר ביניהם, והשילוב בין החומרים יוצר חומר עמיד במיוחד כנגד מים וכנגד שריטות.
4 צפייה בגלריה
פרקט
פרקט
פרקט
(צילום: שאטר)

מה מייקר את הפרקט?

אחוז האבן: שימו לב, שככל שאחוז האבן בתרכובת גבוה יותר, כך הפרקט יהיה עמיד יותר לשימוש ופחות רגיש לשריטות.
לכן, בבתים עם חיות מחמד, ילדים קטנים או בחלל ציבורי שמשמש למעבר של כמות גדולה יחסית של אנשים ביומיום, מוטב להשקיע בסוג עם אחוז אבן גבוה יותר.
עובי הפרקט: ככל שעובי הפרקט גדול יותר, כך מחירו עולה בהתאם. הטווח הקיים בשוק הוא בעובי של החל מ-3 מ"מ ועד ל-8 מ"מ.
בסיס הפרקט: עוד רכיב שמשפיע על המחיר הוא הבסיס של הפרקט.
תוספת של ספוג אנטי בקטריאלי, יסייע במניעת עובש לאורך זמן, ולכן הוא מומלץ לשימוש בייחוד אם אתם מתגוררים בחלל עם בידוד פחות טוב.
הפרשי טמפרטורה בין הפנים לחוץ, מגבירים את ההסתברות לעובש. כך גם אם אתם חולי ניקיון שאוהבים לשטוף את הרצפה עם כמות גדולה יחסית למים.
סוג ההדפס שעל הפרקט: אמנם פרקט פולימרי בבסיסו נועד לשמש כתחליף לפרקט עץ טבעי, הרי שכיום הוא בשימוש גם כחומר המדמה אריחי אבן.
קיים בשוק מגוון גדול של דגמים עם הדפס עץ, אך כיום ניתן כבר למצוא פרקטים פולימריים שההדפס העליון שלהם הוא דמוי אבן.
זאת, למי שמעדיף במראה של אריח אבן, אך אינו מעוניין בהתקנת אריחי גרניט פורצלן. כמו במוצרים רבים אחרים, גם כאן יהיו הפרשי מחיר בהתאם לסוג ההדפס, איכות ההדפס ולגוון שלו. זאת, בהתאם להיצע הקיים במלאי.
4 צפייה בגלריה
פרקט
פרקט
פרקט
(צילום: שאטר)
אופן ההתקנה: ממש כמו בתחום הריצוף, שבו נהוג לגבות יותר עבור התקנה של אריחי פסיפס או אריחי ענק, כך גם בתחום זה.
התקנת פרקט פולימרי בצורת פישבון (המכונה כך בשל הצורה הגיאומטרית הייחודית שהוא יוצר, המדמה מראה המזכיר שדרת דג), תעלה יותר.
זוהי התקנת זיג-זג, שמצריכה תכנון מורכב יותר, עבודה מדויקת וחיתוכים שלוקחים זמן רב יותר. כאן, אמנם עלות החומר תהיה זהה, אך עלות ההתקנה תהיה גבוהה יותר.
מדובר בפרקט הנחשב למאוד מעוצב, טרנדי וכזה המשדרג כמעט כל חלל גם ללא צורך בהחלפת ריצוף ובכניסה לשיפוץ מיותר.
לכן, בחישוב כולל, למרות היותו יקר יחסית, רבים מעדיפים להשקיע בו ולהימנע משבירת אריחים.
הוסיפו לכך את העובדה שמדובר בפרקט דק יחסית, שאינו מחייב לרוב חיתוך של דלתות קיימות ברחבי הבית, והרי לכם פתרון שבחישוב כולל נחשב לאטרקטיבי יותר מהחלפת ריצוף.

מהם שלבי ההתקנה?

בשונה מפרקט למינציה, הרי שסוג זה אינו מחייב תוספת של תשתית ספוג לצורך ההתקנה. ניתן להתקין אותו ישירות על משטח בטון, או על גבי ריצוף שכבר קיים בחדר.
חשוב מאוד לוודא שהרצפה מפולסת, שכן בשל העובדה שפרקט זה דק במיוחד, הוא מחייב תשתית ישרה המאפשרת חיבור של חלקי הפרקט זה לזה.
אם הרצפה אינו מפולסת, או אם חלק מהאריחים הישנים כבר מתנדנדים, הרי שתצטרכו להשקיע בהכנת השטח להתקנה.
פתרון אפשרי הוא לשפוך שכבה של מדה מתפלסת (חומר צמנטי שמגיע בצורה נוזלית ומתקשה לאחר הייבוש שלו.
באילו מקרים יש צורך בקיצור דלתות קיימות לצורך התקנת הדלתות?
אם מדובר בדלתות ישנות, ייתכן שאכן יהיה צורך לקצר אותם. ואולם, דלתות מודרניות, מאפשרות הגבהה של הצירים ומונעות את הצורך בחיתוך של החלק התחתון של הדלתות.
במעבר בין חדרים, נהוג להתקין סף מתכת בקצה הפרקט, בחיבור שלו עם שאר סוגי הריצוף הקיימים. סף זה מונע פגיעה בשולי הפרקט, ולרוב ממוקם בקו המשקופים של חדרי השינה.