החלטת נגיד בנק ישראל שלא להוריד את הריבית לא תעצור את הביקושים למגורים בשוק הנדל"ן, ואף תגביר את חלקן של עסקאות יד ראשונה (דירות חדשות) בשוק. כך מעריכים היום גורמים בענף הנדל"ן והמשכנתאות. הסיבה לכך היא ההתאוששות ברכישת דירות שנרשמה מתחילת השנה, אחרי הקיפאון במכירות בעקבות מתקפת חמאס.
נגיד בנק ישראל אמר היום כי "בחודשים האחרונים אנו רואים התעוררות מסוימת בהיקף העסקאות בשוק הדיור, תוך עליית מחירים בחודשיים האחרונים, לאחר ירידה ב-10 החודשים שקדמו להם". הוא הוסיף כי "יש לשמור על היצע בנייה גבוה לאורך זמן על מנת להבטיח את התייצבות מחירי הדיור", וציין כי חלה התמתנות בשכר הדירה.
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: shutterstock)
"ההחלטה לא תעצור את הזינוק בביקושים לדירות חדשות, משום שבשוק זה נרשמה התאוששות דרמטית בחודשים האחרונים, בעיקר בפרויקטים שמציעים למכירה דירות על הנייר שימסרו רק בעוד מספר שנים", אמר הכלכלן מאור אוחנה, מנכ"ל רשת ייעוץ המשכנתאות דרכנו מקבוצת ארי מגורים. לדבריו, "הסיבה לכך היא שלריבית הגבוהה יש פחות השפעה על הרוכשים בגלל מבצעי המימון שמציעים היזמים, שבמרבית המקרים מאפשרים לרוכשים להשתמש בהון עצמי ולא להידרש ליטול משכנתא בעת הרכישה. זאת גם הסיבה לכך שלמרות העלייה המשמעותית בביצוע עסקאות, היקפי המשכנתא שניטלו בחודשים האחרונים לא עלו".
עם זאת, הוא מציין כי "בקרב דירות יד שנייה לריבית הגבוהה יש השפעה, שבאה לידי ביטוי בירידה בעסקאות ביחס לרכישת דירות חדשות. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), בחודש פברואר כמעט מחצית מהעסקאות בשוק היו עסקאות לרכישת דירות חדשות (48%), בעוד שבשנת 2023 השיעור הממוצע של עסקאות חדשות היווה 42% מסך העסקאות ובשנת 2022 הוא עמד על 39%. ייתכן שהותרת הריבית על כנה תאיץ את המגמה של העדפת דירות חדשות, המאפשרת גם למשפרי דיור לדחות את מכירת הדירות שברשותם בסמוך למועדי האכלוס".
בהתאחדות יועצי המשכנתאות הציגו ראייה פחות אופטימית והזהירו היום כי "נוטלי המשכנתאות בישראל במצב קריטי. הנגיד נמנע מלהוריד את הריבית בשל מדיניות המענקים והוצאת הכספים הרחבה של הממשלה. עד שהמדיניות לא תשתנה, והריבית תרד באופן משמעותי, חייבים לשנות את מסלולי המשכנתא ולהתאים אותם למצב הנוכחי. כל האינדיקטורים הכלכליים לא מבשרים טובות ומשקי בית רבים עלולים לעמוד בפני קריסה כלכלית".
בהתאחדות אמרו כי תמהיל המשכנתאות שעליו הוחלט לפני כעשור תחת ריבית אפסית, המחייב את הלקוחות לקחת שליש מהמשכנתא בריבית קבועה, חייב להשתנות. "המציאות הנוכחית, לפיה הלווים חייבים לקחת משכנתאות עם קנסות עתידיים של עשרות אלפי שקלים אם הריבית תרד, היא עיוות היסטורי שנוצר בריבית אפסית. המצב שונה היום ופוגע לחינם בציבור הלווים בצורה משמעותית", הסבירו. לדברי גורמים בהתאחדות, יש לשקול מתן מסלולי משכנתא ללא עמלות פירעון מוקדם.
לדברי עדי ניניו, מנכ"ל אלדר משכנתאות, "הכרזת הריבית השנייה בשנת 2024 אינה משנה בצורה דרמטית את שוק הנדל"ן והמשכנתאות. ההצהרות השונות על הצפי לירידת ריבית צפויות להתממש בהמשך השנה. עקב המצב הנוכחי, שמירה על הקיים מהווה כרגע את הפתרון הטוב ביותר לכל הצדדים. החלטה זו גם נובעת ככל הנראה מעליית שער הדולר וקצב אינפלציה סביר של 2.5% בחודש פברואר, הנמצא בטווח היעד של בנק ישראל. בהמשך השנה אנו צפויים להורדות ריבית נוספות, אשר ישפיעו על שוק המשכנתאות בעיקר מבחינה תפיסתית. דבר זה יעניק לציבור רוכשי הדירות אורך רוח וכך גם למנהלי המכירות בשטח".
לדבריו, "במציאות, בעלי משכנתה של מיליון שקל, שליש ברכיב פריים, ירוויחו מכל הורדת רבע אחוז כ-100 שקל בחודש. שמירה על רמת הריבית נותנת לשוק הדיור חמצן למרות החשש מהמצב הפוליטי והביטחוני, ומתווה דרך להתאוששות השוק בהמשך השנה. בתקופה האחרונה אנו חווים עלייה במכירות הנדל"ן והתעצמות בבקשות משכנתה חדשות. נתוני העלייה בהלוואות קבלן, שהוצגו לאחרונה על ידי הבנקים, מצביעים על אטרקטיביות מבצעי המכירה בשוק".
ניניו הוסיף כי "המשך ההתאוששות צפוי להתממש כאשר פרויקטים שנמכרו לפני שנה בתנאי מימון של 20/80 יגיעו למימוש. אז ייבחן השוק לצד המשך הורדת הריבית, כאשר משפרי דיור יממשו נכסים קיימים ויתחילו לשלם עבור משכנתה חדשה. היערכות מתאימה של משקי הבית, בעיקר עם יועצי משכנתאות, תאפשר מעבר חלק של האירוע ללא כשלים במימון עסקאות".
דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלי דרא שיווק נדל"ן, ציין כי "החלטת נגיד בנק ישראל להשאיר את הריבית על רמה של 4.5% לא תשפיע באופן מהותי על הביקושים בשוק הנדל"ן, שנמצא ממילא בתהליך התאוששות מואץ ונהנה מביקושים גבוהים, הן מצד הרוכשים למגורים והן מצד המשקיעים אשר חזרו לאחרונה לשוק. נראה שהנגיד בחר בגישה שמרנית לנוכח המצב הביטחוני המורכב אליו נקלענו, ולשער הדולר אשר התחזק משמעותית, דבר הטומן בחובו פוטנציאל לעליית מחירים. התחזית שלנו ושל המשקיעים בשוק היא כי נחזה בהורדות ריבית נוספות בהמשך השנה, אשר יגבירו את הביקושים אל מול היצע הולך וקטן בשל ההאטה בקצב הבנייה".