למרות ההתנגדויות: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז הודיעה אתמול (א') כי אישרה סופית את תוכנית המתאר הכוללנית ליישוב גני תקווה ואת התוכנית המפורטת מכוחה המאפשרת שילוב של מגורים ומסחר. היישוב גני תקווה משתרע על שטח של כ-2,100 דונם וממוקם בתחום שבין דרך 471 (מכבית) והעיר פתח תקווה מצפון, קריית אונו ממערב, סביון מדרום והמושבים גת רימון וכפר מעש במזרח.
תוכנית המתאר, שקודמה על ידי האגף לתכנון מקומי במינהל התכנון ונערכה על ידי משרד איזן אדריכלים ובוני ערים, כוללת תוספת של 1,700 יחידות דיור, שייתנו מענה להיקף אוכלוסייה של כ-32 אלף תושבים. כיום מתגוררים בגני תקווה 21,400 תושבים. עם האישור הסופי, ניתן יהיה כעת לקדם תוכניות מפורטות נוספות מכוח תוכנית המתאר.
1 צפייה בגלריה
גני תקווה
גני תקווה
גני תקווה
(צילום: דוברות המועצה המקומית גני תקווה)
תוכנית המתאר כוללת תוספת של כ-281 אלף מ"ר לטובת שטחי מסחר ותעסוקה, כולל הקמת מתחם תעסוקה חדש בצפון היישוב, שיתחבר עם אזור תעסוקה המקודם בצפון קריית אונו. בנוסף, היא מציעה לשמר את מערך השטחים הפתוחים הקיים ביישוב וחיזוקו על ידי פיתוח גנים נוספים בתחום השכונות החדשות שיוקמו בעיר.
בתוך כך, החליטה הוועדה, כאמור, לאשר סופית גם תוכנית מפורטת מכוח תוכנית המתאר, שתשלב מגורים, תעסוקה, מבני ציבור ושטחים פתוחים בצפון היישוב בשטח כולל של 271 דונם. תוכנית זו, שנערכה על ידי משרד נעמה מליס אדריכלות ובינוי ערים, כוללת 1,204 דירות מגורים ו-500 יחידות דיור מיוחד (דיור מוגן ומעונות סטודנטים). אופי הבינוי יכלול מגדלי מגורים בני 8-24 קומות ומגדלי תעסוקה בני 8-30 קומות.
בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת 250 אלף מ"ר עבור שטחי תעסוקה; כ-45 דונם של מבני ציבור, מתוכם כ-40 דונם יוקצו עבור קריית חינוך חדשה; וכ-52 דונם של שטחים פתוחים. בהיבט התחבורתי יוקמו נתיבים ייעודיים (נת''צ), מסוף תחבורה ציבורית שממוקם בסמוך לכביש 471 (מכבית), רשת צירים ירוקים ושבילי אופניים. כעת ניתן יהיה להנפיק היתרי בנייה מכוח התוכנית.

המתנגדים: יותר מדי אזורי תעסוקה

כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, בעלי קרקע ביישוב הגישו התנגדות לתוכנית הכוללנית ולתוכנית המפורטת שאושרו, בטענה כי תוכניות אלה מאפשרות פחות מדי יחידות דיור ויותר מדי אזורי תעסוקה ומסחר. למרות זאת, כאמור, הוועדה המחוזית החליטה לאשר את התוכניות למתן תוקף לאחר דיון בהתנגדויות ודחייתן.
יו"ר הוועדה, שירה ברנד, ציינה כי "התוכנית מהווה תשתית תכנונית להמשך התפתחותה הטבעי של גני תקווה. היא כוללת פתרונות דיור למגוון אוכלוסיות ביישוב, מערך של שטחי ציבור בדגש על חיבור לשטחים הפתוחים הגובלים, וזאת תוך השענות על מערכת תחבורה ציבורית איכותית".
ראש מועצת גני תקווה, ליזי דלריצ'ה, הוסיפה: "תוכנית המתאר שאושרה ממשיכה את קו הפיתוח והחדשנות האורבנית בגני תקווה, תוך שמירה מאוזנת על מרקם החיים הקהילתי והאופי הכפרי, ועל שירותים עירוניים לתושבים".
עוה"ד שמואל שוב ונעמה שיף ממשרד שוב ושות', המייצגים את בעלי הקרקע שהתנגדו לתוכניות, ציינו כי "הייתה התייחסות לחלק מהטענות של המתנגדים. כך לדוגמה, הוחלט לבטל את התניית הבנייה למגורים בבניית התעסוקה, מה שיאפשר לבעלי הקרקע מימוש מיידי של זכויותיהם למגורים (לאחר אישור תוכנית נוספת שתכלול טבלאות איזון וחלוקה). כמו כן, הוועדה קיבלה בחלקה את הטענה כי יש להפחית את שטחי הבנייה הסחירים המותרים בייעוד בנייני ציבור ונקבע כי זכויות הבנייה לשימוש מסחרי לא יעלה על 3,000 מ"ר בבנייני הציבור והם יתוכננו כחזית מסחרית".
עם זאת, הוסיפו כי למרות שהתוכנית שאושרה שיפרה במקצת את המצב, "עדיין לא ברור אם אישורם של שטחי תעסוקה ומסחר כל כך נרחבים אכן נדרשים ביחס לצרכי המגורים ולא ברור מדוע לא הגדילו את היקף יחידות הדיור למגורים. אנו עדים למצוקה ולמחסור בדירות למגורים באזור המרכז, והתוכנית שאושרה מייצרת שטחי תעסוקה ומסחר שעלולים להיוותר ריקים, בזמן שאושרו במסגרת התוכנית היקף נמוך של דירות למגורים ומחירי הדירות ימשיכו רק לעלות".