בשיתוף אתר "המקצוענים"
מדוע כדאי לשאוב באלכסון? מה עושים כשהשטיח נרטב במהלך הניקיונות לחג? האם שאיבת יתר הורסת את השטיח? כל כמה זמן כדי להפוך ולסובב אותו?
השריקה שמתחילה את הניקיונות לפסח מתחילה מיד אחרי חגיגות פורים. מה כדאי לעשות וממה להימנע? לפניכם המדריך.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מה ההבדל בין ניקוי שטיח טבעי לשטיח סינתטי?

ניקוי שטיח סינתטי: אלו השטיחים הפופולריים ביותר כיום ומעבר להיותם זולים יותר, הם גם קלים יותר לתחזוקה. הסיבה: סיבי השטיחים מצופים בחומרים סינתטיים שפחות סופגים נוזלים, ויותר מרחיקים לחות ולכלוך.
ניקוי שטיח טבעי: שטיחים טבעיים מצריכים ניקוי בצורה עדינה יותר, על מנת שלא להרוס את הסיבים הטבעיים (העשויים בד"כ מצמר, כותנה, ויסקוזה, משי או שילוב שלהם).
מה ההבדל בין ניקוי שטיח בבית לבין ניקוי במפעל?
שלבי הניקוי דומים, אך התוצאה שמגיעים אליה יכולה להיות שונה, שכן בבית אין מכונות ניעור גדולות ויכולת הקרצוף של השטיח גם היא נמוכה יותר בבית.
השלבים הם: הראשון, הסרת חול ואבק מבין סיבי השטיח באמצעות שואב אבק בבית או מכונות שאיבה ייעודיות הקיימות במפעלים לניקוי שטיחים.
השני, הוא השלב הרטוב שכולל הזרקת מים וחומרי ניקוי בלחץ גבוה.
השלישי, קרצוף השטיח עם מברשת (אם מנקים את השטיח בביתכם) או עם מברשות מסתובבות. על שלב זה מדלגים כשמדובר בשטיחים עדינים במיוחד, בכדי שהקרצוף לא יהרוס את הסיבים.
הרביעי, שאיבה של השטיח בבית או סחיטה של השטיח וייבושו בחדר ייבוש (אם מדובר במפעל).
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

שואבים שטחיים בבית? עשו ואל תעשו

יש חשיבות לכיוון השאיבה: מסתבר, שאם שואבים בצורת האות V, השאיבה יסודית יותר וגורמת לפחות נזק לסיבי השטיח.
לנער ולחבוט: אם יש לכם סבלנות, העדיפו לתלות אותו ולהכות בו עם מחבט שטיחים למשך כדקה, מה שיגרום ללכלוך ולאבק לצאת מבלי להרוס את השטיח. הימנעו מהשארת השטיח תחת שמש חזקה וישירה, ואם ניתן, השאירו אותו לאוורור בחוץ במקום מקורה למשך כמה שעות.
התאמת גובה המברשת לסוג השטיח: אם סיבי השטיח גבוהים, יש לוודא שיחידת השאיבה גבוה יותר ומתאימה לגובה הסיבים. אחרת הם יסתבכו וייתלשו תוך כדי שאיבה. לעומת זאת, שטיח שטוח עם סיבים קצרים, מצריך הגדרות גובה שונות.
דגשים לשטיחי צמר טבעי: אם יש לכם שטיח צמר, סביר להניח שהסיבים שלו גבוהים יחסית. במקרה זה, הלכלוך יסתתר בכיסי אוויר קטנים.
לכן, גם אם הוא נראה לכם נקי, עדיין צריך להקפיד לשאוב אותו לעתים קרובות. ואולם, יש להימנע משאיבת יתר לעתים קרובות מדי.
אין טעם לשאוב אותו יותר מפעמיים בשבוע, ומוטב להימנע משימוש במברשת חובטת לשטיחים מצמר טבעי, בכדי לשמור על הסיבים שלא יימשכו החוצה.
מנקים בית? הימנעו משימוש באבקה יבשה או בקיטור: אבקה יבשה, תיכנס לכיסוי האוויר שבשטיח ורק תגרום ליותר נזק מתועלת לסיבי השטיח. שיטה זו מתאימה לחברות לניקוי מקצועי של שטיחים שמצוידות בציוד הנדרש להסרת האבקה בסיום.
כך גם לגבי שימוש במכונת קיטור לניקוי שטיחים.
ראשית, אם תרטיבו את כל השטיח בבית, יהיה קשה מאוד לייבש אותו במהירות לפני שמתפתח עובש.
שנית, אם יש לכם שטיח צמר, הקיטור יהיה חם מדי לסיבים והשילוב של קיטור ולכלוך יצרו בוץ בין סיבי השטיח, אשר יהיה קשה להיפטר ממנו. הנזק שייגרם לסיבים גדול.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהי התחזוקה שכדאי להקפיד עליה על מנת לשמור על השטיח לאורך זמן?

ראשית, חשוב להקפיד על שאיבת השטיח לעתים קרובות. אחת לשבועיים-שלושה במקרה הרגיל, או אחת לשבוע בבית עם חיות מחמד וילדים קטנים.
מדי כמה חודשים כדאי לתלות את השטיח, לנער אותו ולאוורר אותו בחוץ. ניתן גם להפוך אותו למשך יומיים שלושה ולדרוך עליו כשהוא הפוך.
בשיטה זו, החול והאבק שלכודים בעומק שבין הסיבים, ייפלו לרצפה וכל שתצטרכו לעשות הוא לנקות את הרצפה מהם ולשאוב את השטיח משני צדדיו בסיום.
נצלו את ההזדמנות לסובב את השטיח, בכדי למנוע מצב שדורכים עליו רק באזור אחד, מה שיגרום לשינוי צבע הסיבים ולבלאי גדול יותר של השטיח.

השטיח נרטב תוך כדי ספונג'ה? יבשו אותו היטב

אחת הסיבות לריחות לא נעימים משטיחים היא רטיבות. מעבר לכך ששטיח רטוב שלא מאוורר היטב יפתח עובש ובקטריות ויסריח, הוא גם י כול להרוס את הסיבים שלו.
לכן, אם נשפכה כמות גדולה של מים (במהלך ניקיונות, למשל) או בעקבות הצפת מים עקב פיצוץ צנרת או חדירת מי גשמים לבית – אל תשאירו את השטיח להתייבש על הרצפה.
חשוב מאוד לתלות אותו על משטח יציב ומאוזן (על חבל כביסה הוא יקבל זווית מעוגלת בשל המשקל שלו, ויתעוות לגמרי).

כמה אמור לעלות ניקוי מקצועי וכיצד ניתן להוזיל מחירים?

ישנו הבדל בין מחיר ניקוי שטיחים בבית הלקוח לבין שליחתו למפעל לניקוי. הסיבה: בעל המקצוע נדרש להגיע אליכם פעמיים (לקחת ולהחזיר את השטיח).
דרך להוזיל את המחיר היא להזמין ניקוי של מספר שטיחים בבת-אחת. תוספת המחיר עבור ניקוי במפעל נעה סביב 20 אחוז יותר מהמחיר של ניקוי השטיח בבית. ואולם, ככל שכמות השטיחים גדולה יותר, וככל שהם גדולים יותר, המחיר למ"ר יהיה נמוך יותר ותינתן לכם הנחה גלובאלית.
ככלל, ניקוי שטיח סינתטי עולה 70-90 שקל למ"ר, כשהגודל המינימאלי למחיר זה הוא לשטיח בגודל של 2/3 מטר. ניקוי שטיח בעבודה יד, עולה 90-110 שקל למ"ר. אם השטיח קטן יחסית (עד 2 מ"ר) המחיר המינימלי הוא של 350 שקל לניקוי השטיח. ניקוי שטיח שאגי עולה 50-80 שקל למ"ר.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
טיפול בשטיח נגד ריחות של בעלי-חיים (ריחות חריפים וכתמי שמן או צואה) יעלה 250-350 שקל.
הניקוי נעשה תוך פעולת חיטוי החודרת את כל שכבת השערות של השטיח ומעלימה את הריח לחלוטין, מבלי לפגוע באיכות השטיח. חשוב לציין, ברגע שהכלבים ישובו לרבוץ על השטיח הריח יחזור, אך בהדרגה ולפחות לא בהתחלה.
אם השטיח שלכם הוצף, עלות השאיבה שלו לאחר הצפה היא 30-60 שקל למ"ר. אם יש לכם עדיין שטיח מקיר לקיר (תופעה שהולכת ונעלמת) מחיר הניקוי יהיה זול יחסית ויעלה 15-25 שקל למ"ר.