על אף המלחמה בצפון, מיזמי התחדשות עירונית ממשיכים להתקדם בקריות. מדובר בתחום חשוב שמקבל משנה תוקף בעקבות הצורך במיגון הדירות הישנות.
הפרויקט הראשון הוא מיזם פינוי בינוי של חברת הכשרת הישוב התחדשות עירונית שקיבל היתר בנייה. הוועדה המקומית לתכנון ובניה קריות אישרה היתר בתנאים לשלבים א' ו-ב' בהיקף של 487 יחידות דיור חדשות שיחליפו 72 דירות ישנות שייהרסו. הפרויקט ממוקם בשיכון צבא קבע בקריית ים.
הפרויקט כולו, שייבנה במספר שלבים, יכלול בסופו של דבר 1,450 יחידות דיור ושטחי מסחר בהיקף של למעלה מ-13 אלף מ"ר. הפרויקט מתפרש על כ-48 דונם בלב העיר. נכון להיום קיימים במתחם 6 בנייני רכבת ישנים שהוקמו בשנות ה-60 ובמקומם עתידים להיבנות 12 בנייני מגורים חדשים בני 9 עד 32 קומות. על התכנון האדריכלי אחראי משרד בר לוי אדריכלים.
2 צפייה בגלריה
הדמיית מיזם פינוי בינוי בקרית ים שיכון צבא קבע
הדמיית מיזם פינוי בינוי בקרית ים שיכון צבא קבע
הדמיית מיזם פינוי בינוי בקרית ים שיכון צבא קבע
(הדמיה: בר לוי אדריכלים)
אלכס מריאש, מנכ"ל הכשרת הישוב התחדשות עירונית: "אנו נערכים לתחילת השיווק וההקמה של הפרויקט שעתיד לשנות את פני השכונה כולה. קריית ים מצויה בתנופת פיתוח והשכונה ממוקמת בסמוך לצירי תנועה מרכזים, למוסדות תרבות וחינוך ולים. ההיתר בתנאים שהתקבל כעת מצטרף להיתר בתנאים נוסף שקיבלה החברה בחודש יולי לשלב א׳ בפרויקט בשכונת בן גוריון ברמלה. ברקע הימים המאתגרים העוברים על המדינה, אנו רואים חשיבות עליונה בהמשך הגשמת החזון של 'הכשרת הישוב' לבנות את הארץ".

"תנופה של התחדשות עירונית"

במקביל, מיזם התחדשות עירונית אחר, גם הוא בקריית ים, עבר עוד שלב בדרך למימוש. מדובר במתחם לפינוי בינוי בשדרות ירושלים בו ערכו בעלי הדירות מכרז יזמים ובחרו בקבוצת רם-מוגרבי-ארדיטי. זה המקום לציין כי אומנם מדובר בשלב שמקדם את המיזם עוד צעד קדימה, אולם מדובר בשלב מקדמי מאוד בתהליך כולו וישנם עוד לא מעט שלבים שעל המיזם לעבור.
הקבוצה, באמצעות חברת הבת RMA, מקדמת את הפרויקט שעל פי התוכנית שתקודם יכלול הריסת שבעה בניינים ישנים וחמישה בתים פרטיים ברחוב קק״ל הסמוך ובניית חמישה מגדלים במקומם. מדובר בפוטנציאל בינוי של כ-500 דירות חדשות במקום 128 דירות ישנות.
2 צפייה בגלריה
שדרות ירושלים בקרית ים מתחם המיועד לפינוי בינוי
שדרות ירושלים בקרית ים מתחם המיועד לפינוי בינוי
מתחם המיועד לפינוי בינוי בשדרות ירושלים בקרית ים
(צילום: יוסי בן דוד)
מהחברה היזמית נמסר כי הפרויקט יצא לדרך ביולי 2023 כיוזמה של חברת ״בונה עתיד״ מול בעלי הדירות, לצורך ארגונם למכרז יזמים. "הפרויקט יקודם על ידי חברת RMA במסלול מיסוי", נמסר מהחברה, "תכנון ופיתוח מתחם המגורים החדש בשדרות ירושלים בקריית ים, יתבצע על-פי עקרונות תוכנית האב להתחדשות עירונית בשדרה, שמקודמת על ידי העירייה והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית". מתכנן הפרויקט הינו משרד גיורא גור ושות׳ אדריכלים, מהמשרדים המובילים בצפון הארץ.
היזם קובי ארדיטי, מנכ"ל החברה, אמר: "אנו מברכים על הזכייה ומודים לבעלי הדירות על האמון שנתנו בנו. לקריית ים פוטנציאל עצום ויש תנופה אדירה של התחדשות עירונית בכל רחבי העיר".
עו"ד אליאור וקנין, המייצג את הדיירים, מסר: "אני משוכנע כי יחד עם היזם שנבחר נממש את הפרויקט על הצד הטוב ביותר. זו זכות גדולה לייצג את הבעלים בפרויקט שעתיד לשנות את פני שדרות ירושלים ואת חייהם של משפחות רבות, לרבות מתן מענה לצורך בחדרי מיגון אל מול אתגרי התקופה והשנים הבאות".