רק לפני חודש הודיע שר האוצר על בשורה טובה למאות אלפי המבודדים: הן השכירים והן העצמאים יקבלו תשלום עבור יום בידוד אחד נוסף (היום הראשון למעשה) בשל התפשטותו הרחבה של זן האומיקרון. הערב (רביעי) ל-ynet נודע שהבשורה הגיעה לסיומה כבר שלשום, ואין יותר פיצוי על יום בידוד נוסף.
מאומתים שמצויים בבידוד דיווחו הערב כי קיבלו תשובה שהפיצוי המיוחד הסתיים. במשרד האוצר טענו כי יש כוונה להאריך את דמי הבידוד בשבועיים נוספים, עד ל-28 בפברואר, אולם יהיה צורך לחוקק הוראת שעה חדשה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
שר האוצר אביגדור ליברמן בכנס הכלכלי של לשכת רואי חשבון באילת
שר האוצר אביגדור ליברמן בכנס הכלכלי של לשכת רואי חשבון באילת
ליברמן
(צילום: ניב קנטור)
על פי חוק, ועדת העבודה תצטרך לאשר את ההארכה ואישור בשלוש קריאות יידרש גם במליאת הכנסת. אם יוכרו ימי הבידוד, התשלום יינתן רק לאחר פרסום החוק החדש ברשומות.
יש מי שטענו כי אי ההארכה מראש, שהרי היה ידוע מתי מסתיים חוק התשלום על יום הבידוד הנוסף, נובעת מהרצון של הממשלה לבטל לחלוטין את כל הגבלות הקורונה כבר ב-1 במרץ, ויתכן שהכוונה הייתה לבטל כבר עכשיו את תשלום יום הבידוד הנוסף. גורם במשרד האוצר אמר: "יש נסיגה גדולה מאוד בהתפשטות הקורונה ומספר הבידודים ממילא ירד מאוד".
משרד האוצר הודיע באמצע החודש שעבר על הארכת ימי הבידוד שישולמו לשכירים ביום אחד, כאשר גם על היום הראשון שכיר יקבל תשלום והיום הזה לא יהיה על חשבונו, ועל תיקון לחוק דמי הבידוד לעצמאים שיזוכו בארבעה ימי בידוד במקום שלושה בהצעת החוק המקורית בתקופת התפשטות זן האומיקרון.
תחילה הוחלט על התשלום של יום נוסף על ידי הממשלה לכל חודש ינואר, אולם התשלום הוארך בשבועיים עד ל-14 בפברואר וכעת מתברר שלמרות הבטחות בממשלה שכל זמן שזן האומיקרון יחייב בידוד של אלפי עובדים ביום, הוא יימשך - הפיצוי הנוסף הופסק כבר.
העלאת קבלת התשלום על ארבעה ימי בידוד עלה לתקציב המדינה עד כה כ-150 מיליון שקל. האוצר הודיע תחילה כי עצמאי יקבל על כל יום בידוד 430 שקל, אולם ועדת העבודה בכנסת העלתה את התשלום ל-570 שקל.
מהלך נוסף שהופעל לטובת השכירים עד שלשום: על פי החוק מאוגוסט 2020, שכירים שצריכים לשהות בבידוד, נושאים בעלות של יום הבידוד הראשון ולאחר מכן מתחלקים הממשלה והמעסיקים בעלות הבידוד. מינואר 2022 ועד ל-14 בפברואר, המעסיקים קיבלו מהממשלה פיצוי גם על היום הראשון של השכירים והם לא יישאו נוכח התפשטות האומיקרון בשום עלות. עלות המהלך הזה היא עוד 150 מיליון שקל.
העלות של כל המהלך לתקציב המדינה הסתכמה בכ-300 מיליון שקל. הארכה בשבועיים תעלה כנראה רק עוד כמה עשרות מיליוני שקלים, שכן מספר הבידודים כעת נמוך יותר.