מה קרה השנה בשוק הסלולר? קנינו יקר ועם יותר נפח, והשחקנים הקטנים כמעט נמחקו. סמסונג, אפל ושיאומי (רדמי ופוקו) שולטות בשוק הסלולרי בישראל. לפי נתונים שמחזיקות רשתות החשמל והסלולר, יש דומיננטיות מוחלטת של שלושת השחקנים הגדולים והם מחזיקים 98.7% מהמכירות. מותגים אחרים כמו רילמי, נוקיה, נאת'ינג, הונור, וואן פלוס ,אופו, ו-Vivo מתכווצים.
מבחינת כמות מכשירים שנמכרו, סמסונג שולטת ומחזיקה ב-42% מהשוק, אפל ב-28% ושיאומי ב-26.7%. סמסונג עלתה משמעותית השנה ומציגה עלייה של כ-10% בנתח השוק. שיאומי עלתה ב-7% ואפל עלתה ב-3%. מבחינת היקפי המכירות אפל מחזיקה 43% מהשוק, סמסונג ב-41% ושיאומי ב-13%.
5 צפייה בגלריה
אייפון 14
אייפון 14
אייפון 14. "אנשים גילו פתאום שגם אייפון מדגם ישן יותר יכול לעבוד ב-2025"
(צילום: Jeff Chiu / AP)
לפי תמיר אודיז מבעלי פיקס מובייל, רשת של דוכני סלולר שגם עוסקת בתיקוני סלולר, "הירידה במכירות של החברות הקטנות היא כי אין לנו חלקי חילוף שלהן. יחד עם זאת, השינוי הכי גדול בסלולר בשנים האחרונות הוא הירידה בתיקוני מכשירים שהם בשלב הביניים. כיוון שהכל מאוחסן בענן, אם מדובר במכשיר זול אתה פשוט קונה חדש, אין צורך לתקן קורוזיה. זה מביא לעלייה במכירות וגם המלחמה הביאה לעלייה במכירות הסלולר – כולם רוצים שיהיה לילדים שלהם סלולרי בזמן אזעקה".

אפל הפסיקה האטה מכוונת, סמסונג עם השקת העשור שלה

לפי לירון כץ סמנכ"ל במחסני חשמל: "אפל עלתה במכירות הכמותיות וירדה במכירות הכספיות, כי היא השאירה השנה את כל הסדרות הישנות שלה למכירה. אם בעבר היינו מוכרים סדרת דגל של אייפון וכמעט ולא היה מלאי של הסדרות הישנות, אז השנה אפל החליטה אסטרטגית להחזיק את כל הסדרות הישנות שלה בחיים. כלומר החליטו שם שלא לאבד את השוק הזול, אבל לא להשיק דגמים זולים כמו סמסונג.
"מאז שאפל הפסיקה עם ההאטה המכוונת של מכשירים אנשים גילו פתאום שגם אייפון 11 יכול לעבוד ב-2025 בצורה לא רעה בכלל לשימושים בסיסיים. אז זה מה שהוביל לעלייה בנתח השוק הכמותי של אפל בישראל ולירידה בנתח השוק הכספי. כי פר מוצר הם זולים יותר".
5 צפייה בגלריה
גלקסי S24
גלקסי S24
גלקסי S24
(צילום: Framesira / Shutterstock)
את החדשנות השנה הובילה דווקא סמסונג. לדבריו, "גלקסי s24 היה ההשקה הכי מוצלחת בעשור האחרון של סמסונג. הם הצליחו מאוד. זאת השקה מטורפת בעיקר בזכות ה-AI. זה כמובן אחד ממכשירי האנדרואיד הכי טובים שקיימים, אבל ביכולת ה-AI הם הקדימו את כולם.
"גלקסי מציע עריכת תמונות מתקדמת כמו הוספה או השמטה של דמויות מצילום, עוזר תמלולים שמסכם פגישות ופתקים, תרגום חי בלייב של שיחות (שמיעת הצד השני באנגלית גם אם הוא לא דובר אנגלית מ.ק), וחיפוש מיידי של אובייקטים מצולמים באינטרנט - כשאפל עוד לא השיקה שום יכולות AI במכשיריה".

יותר שעונים חכמים

עומר הראל סמנכ"ל השיווק של דינמיקה מספר על עלייה במכירות השעונים החכמים. "זאת קטגוריה שצמחה בדינמיקה ב-28%. סמסונג נכנסה עם דגם אולטרה שמתחרה באולטרה של אפל והקטגוריה התפוצצה. לאורך השנה ראינו מכירות מדהימות".
לפני 3 שנים, אפל השיקה דגם שנקרא אפל ווטש אולטרה וכך נכנסה למגרש של שעוני גארמין, עם מוצר שכמובן נמכר במחירים גבוהים. שעונים חכמים נמכרים ב-3,500-1,000 שקל, בעוד ששעוני גארמין שנחשבים מקצועיים יותר, נמכרים ב-3,000 שקל ומעלה.
"אפל השיקה אז דגם עמיד יותר, עם חיישני ספורט, חזק יותר עם סוללה שיכולה להחזיק גם 4 ימים בלי הטענה. לפני שנתיים היא השיקה את האולטרה 2 ושיפרה את הסוללה שלו ואת עמידות המסך. והשנה היא השיקה צבע שחור לאולטרה. זה גרם לעליית הביקוש", מסביר הראל.
5 צפייה בגלריה
אפל ווטש
אפל ווטש
אפל ווטש
(צילום: shutterstock)
"השנה, סמסונג עשתה את אותו הדבר. כשהיא השיקה לצד ה-24 את השעונים החדשים שלה, היא השיקה גם גלקסי ווטש אולטרה. מה שהקפיץ את הקטגוריה פי שלושה. כי עכשיו גם לסמסונג יש שעון עמיד חזק שמשחק בקטגוריית השעונים הבכירים. במקביל השעונים החכמים הפכו להיות מוצר מאס מרקט, אתה רואה היום על כל בן אדם שני ברחוב שעון חכם".
עוד תופעה ששמו לב אליה בדינמיקה היא עלייה במכירות טלפונים עם נפח אחסון גבוה. ברור שתמיד היה ביקוש לנפח אחסון – אבל המחיר של טלפונים כאלה גבוה, לכן רוב המכירות עד השנה, היו של נפח קטן או נפח הביניים. השנה המגמה הזאת מתחילה להתהפך.
"בדגמי הבסיס של אייפונים למשל, אנשים בוחרים ב-256GB", מספר הראל. "באיייפון פרו יש עלייה במכירות של מכשירים עם נפחי 256GB ו-512GB. בפרו מקס, שמחזיק יותר מ-60% ממכירות האייפון יש נתח הרבה יותר משמעותי ל-512GB.
"וגם בסמסונג הנפחים הגדולים שולטים. לפני שנתיים בגלקסי S23, הנפח הקטן תפס 60% מהמכירות וה-256BG היה 40%, בשנה החולפת רואים כבר 65% מהרכישות הן של הנפח הגדול ורק 35% הנפח הקטן. אנחנו צופים שהשנה זה ימשיך ל-70%-75% מהנפח הגדול. המצלמות נעשות יותר טובות ויש יותר תמונות באיכות גבוהה ווידיאו אז אנשים רוצים יותר נפח".

באביזרים: מגן מסך ששומר על פרטיות ותחנות עגינה

בקטגוריית אביזרי הסלולר – האוזניות, בעיקר איירפודס ודומיהן, נמצאות כבר כמה שנים בנסיקה. "זה מוצר שאנחנו מוכרים ממנו יותר ממיליון יחידות בשנה", מספר לירון ממחסני חשמל. "אנשים לא יכולים בלעדיו. אם זה לריצה, טיסה, ספורט, ישיבה במשרד, קניות בסופר, זהאזנה למוזיקה. אנשים גם מאבדים אוזניות כל שני וחמישי והישראלים קונים אוזניות בקצב מסחרר.
5 צפייה בגלריה
איירפודס פרו
איירפודס פרו
איירפודס פרו. "מוכרים יותר ממיליון יחידות של אוזניות בשנה"
(צילום: shutterstock)
"עוד מוצר בולט באקססוריז זה הפרייבסי – מגן מסך שנמכר בכ-100 שקל שנותן לך פרטיות: רק מי שמשתמש בטלפון רואה מה שיש על המסך. גם אם מישהו יושב לידו באוטובוס, ברכבת או במטוס, הוא יראה מסך שחור. עוד מוצר שתופס תאוצה זה מטענים מהירים. לא של 10 ו-20 ואט אלא של 40 ו-60 ואט.
"אנחנו מוכרים מטען שהוא תחנת עגינה של יצרן המטענים הכי גדול בעולם בזוס של 160 ואט. למה צריך את זה? אם הטלפון תומך אז הוא טוען את הטלפון תוך חצי שעה. הוא יכול לטעון גם טלפון ומחשב, שעון ואוזניות בתקע אחד בלי 200 מטענים בבית ובצורה מהירה וטובה ובטוחה. זה היום הפריט הכי נמכר באבזור שלנו: מטענים מהירים בהספקים מאוד מאוד גבוהים".

קונים מכשיר יקר אבל יד שנייה

ומה בכל זאת יש לשוק להציע למי שלא מעוניין להשתולל עם הכסף? דניאל בר שדה סמנכ"ל השיווק של רשת עולם הקולנוע מספר על קטגוריית מכשירים מחודשים שנמכרים ברשת שמחה פי 4 בשנה האחרונה. "אלה מכשירי סלולר שהוחזרו בארה"ב עד 30 יום שימוש, שלא בוצעו בהם תיקונים, עם לפחות 90% תקינות סוללה. אנחנו מרגישים עלייה בשוק הזה בעקבות המצב הכלכלי. אנשים רוצים מכשיר טוב אבל מעדיפים מחודש בגלל הפרש המחיר. אנחנו מציעים שנה אחריות ואפשר להחזיר אותם תוך 14 יום".
מה הפרשי המחירים בין מחודש לחדש? "אייפון 13 שמכרנו בתחילת השנה 128GB עלה כמחודש 1,800 שקל במקום 2,249 שקל הפרש של 25%. אייפון 14 מחודש שגם מכרנו בתחילת השנה לפני שיצא האייפון החדש, נמכר ב-2,200 לעומת 2,800 שקל. כרגע אנחנו מחכים לקבל באמצע ינואר מלאים חדשים של אייפון 15 מחודשים שיימכרו ב-20% פחות כ-2,600 שקל. המכשיר הכי נמכר אצלנו בחדשים הוא סמסונג A55, כי אנחנו מתמקדים בשוק הביניים. אייפון 14 128 המחודש זה המוצר השני הכי נמכר אצלי".
5 צפייה בגלריה
שיאומי רדמי 9
שיאומי רדמי 9
שיאומי רדמי 9
(צילום: יח"צ)

עוד שיטה להוריד מחיר: טרייד אין

לירון ממחסני חשמל מספר הדרך ההפוכה להוריד מחיר: טרייד אין. צרכנים מוסרים סלולרי ישן לרשת כדי לקבל הנחה במכשיר חדש. "טרייד אין עולה כל שנה בקצבים דו ספרתיים והכפיל את עצמו השנה יש לנו 98% גידול שנה מול שנה. אנחנו עובדים מול החברה הגדולה בעולם לטרייד אין. כשאנחנו מקבלים מכשיר למסירה, הנציג שלי מריץ דיאגנוסטיקה של 2 דקות למכשיר על ידי תוכנה. לאחר מכן הוא מצלם את הטלפון מכל הצדדים ותוכנת AI מזהה אם יש פגמים בטלפון ולפי זה הלקוח מקבל תמחור. הוא מקבל הצעה במקום, הולך הביתה, מבצע העברת נתונים מהטלפון הישן, חוזר ומקבל זיכוי כספי במקום לאגור טלפונים בבית. למשל גלקסיs23 שווה היום אלף שקל. אייפון יכול להגיע ל-2,500 שקל לדגם מסדרה קודמת."
סלולר זה ענף תחרותי מאוד והמחירים בו לכאורה לא צפויים לעלות ב-2025 למרות שהענף תלוי בהטסות ובשער הדולר. בניסף כאמור – השיווק לצרכנים נעשה בעיקר על הפריטים היקרים. בעולם הקולנוע אין כרגע עליות מחיר "אבל החשמל עולה, הארנונה. המע"מ. זה משהו שבסופו של יום אני חושב שיתגלגל קדימה", מסביר בר שדה.
במחסני חשמל ודינמיקה חושבים שקרנה של אילת יעלה עוד יותר השנה. עומר הראל מסביר: "הפער מאילת החל מהיום גדל בעוד אחוז. וזה הופך את אילת לעוד יותר משמעותית. היא גם ככה דבר מאוד משמעותי. לנו יש שם היום 7 סניפים והשנה היה גידול משמעותי של כ-12% במכירות".