מימי לוזון, אחת הקוסמטיקאיות הוותיקות והמוערכות בישראל (שמעדיפה הגדרה אחרת, כפי שתסביר בהמשך), בכלל רצתה להיות ארכיטקטית. היא היתה בת 21 כשהסבירה להוריה שזה מה שהיא רוצה ללמוד בטכניון בחיפה. אלא שאביה התנגד. "כדי ללמוד בחיפה נדרש ממני כמי שהתגוררה בפתח תקוה, לעבור לחיפה. 'בחורה בת 21 תגור לבד?' אבי שאל ופסק מיד: 'אין מצב'. זו היתה תפיסת החינוך של אז".
כדי להתחיל בכל זאת ללמוד משהו היא החליטה לקחת קורס באיפור. "למדתי אצל בני בר-לב, מראשוני המאפרים המקצועיים בישראל ובעל בית ספר לאיפור. לאחר שסיימתי את הלימודים אצלו התחלתי לימודי קוסמטיקה אצל אשתו, אניטה. התאהבתי במקצוע והודעתי להוריי שגיליתי עולם מטורף, וכוונתי לעסוק בתחום".
מה הייתה תגובתם?
"אמי, בת 82 היום, הזדעזעה. היא שאלה איך זה שמה שאני רוצה לעשות בחיים זה להוריד שעווה מהרגליים ללקוחות. הסברתי לה שזה לא מה שאעשה. כבר אז החלטתי שלא אהיה קוסמטיקאית כמו כולן, אלא משהו אחר. הבנתי שאני רוצה לשלב קוסמטיקה עם טכנולוגיה ולהביא בשורות למטופלות. אגב, המושג קוסמטיקאית ממש לא נכון לגביי".
אלא?
"אני מעדיפה להיקרא 'מומחית לבריאות העור', זה מה שאני עושה כבר 35 שנה. אני רואה אישה ואני רוצה לתת לה את הגרסה הכי טובה של עצמה. אני מדברת איתה, אם יש צורך אני שולחת אותה לתזונאית, נותנת לה עצות לכושר ולאורח חיים נכון. כל אלו מתחברים בסוף לבריאות של העור. באות אליי בנות צעירות ואני מסבירה להן שטיפול פנים זה טיפוח פנים, זו שיגרת פנים. אני רוצה לחנך דור. עולם הקוסמטיקה השתנה. הצעירות יודעות בדיוק מה הן רוצות. הן באות ושואלות, וגם מגיעות עם מידע על המתחרות. אני מוצאת את עצמי מסבירה לבחורה צעירה על הטיפול ועל החומרים ועל חשיבות אורח החיים יותר מאשר לאמא שלה".
בנחישות ובעקשנות
את הקריירה החלה מימי, 59, בדיוטי פרי. "כשסיימתי את לימודי הקוסמטיקה, לא רציתי לעבוד בבית הוריי, אז הלכתי לעבוד בנתב"ג". לאחר מכן המשיכה לסופר-פארם, ושם הכירה את בעלה דני לוזון, כיום משנה למנכ"ל הרשת, שהחל את דרכו בסופר-פארם כמחסנאי. מימי הגיעה לראיון עבודה כיועצת יופי, ודני שכבר היה מנהל סניף באותה תקופה, קיבל אותה לתפקיד. עם הזמן השניים התאהבו ועוד לפני החתונה מימי יצאה לדרך עצמאית.
הם מתגוררים בפתח תקווה והורים לשניים. הבן, עמית, בעבר היה בעל מותג האופנה ADISH. היום הוא משמש משנה למנכ"ל ברשת של השף אייל שני. הבת, גל, מתמחה במשרד עו"ד נשיץ ברנדס אמיר ושות' וזוכה לכותרות גם במדורי הרכילות בזכות הזוגיות שלה עם הדוגמן והשחקן, גפן ברקאי. "גל עבדה אצלי, ואני מקווה שהיא תחזור לעבוד איתי בשיווק".
גם מימי, כמו בעלה, בנתה את עצמה במו ידיה, בנחישות ובעקשנות. "כשהקשר בין דני לביני החל הבנתי שאני לא יכולה לעבוד בסופר-פארם יותר. היה לנו ברור שעלינו לעשות הפרדה מוחלטת. היום אנחנו יותר 'מעורבבים'. אני מתייעצת איתו, הוא נותן לי גב".
בעלך סיפר פעם שיש לו בארון 50 סבונים ו-100 בקבוקי בושם.
"באמת"? היא צוחקת. "יש לו הרבה יותר. בכל מדינה שאנחנו מגיעים אליה אנחנו נוהגים לקנות סבון, שמתווסף לאוסף".
"אני מנסה כל מוצר על עצמי, לפני שהוא יגיע לפנים של הלקוחה"
לפני כעשור החלה לבנות ליין מוצרים משלה. היא משתמשת רק בהם במהלך הטיפולים שלה, והיא גם מוכרת ומשווקת אותם. "התחלתי לפתח את הדברים שהיו חשובים לי. עבדתי עם חברות טובות ועם מוצרים טובים, אבל לא הרגשתי שיש לי מענה מספק. בשלב מסוים חברתי לחברה במיאמי והתחלנו לפתח יחד. אני מנסה כל מוצר על עצמי, לפני שהוא יגיע לפנים של הלקוחה".
ברשימת הלקוחות שלה בישראל מופיעים שמות כמו בר זומר, נטע אלחימיסטר, יעל גולדמן, אילנית לוי, אלין גולן, קים אור אזולאי, דיאן שוורץ, אודיה אזולאי, מאיה קיי ועוד. לחו"ל היא פרצה לפני כשבע שנים, בעקבות פיק גדול שהיה אז בחשבונות האינסטגרם הנעקבים בעולם סביב מסכת הזהב שלה, שהשיקה באותם ימים.
"זה היה טירוף", היא נזכרת. "הסיפור עם חו"ל התחיל כשהייתי בחופש באיביזה. באותו זמן גם פרנקה סוזאני מ'ווג' איטליה ואשתו של רוברטו קוואלי היוה במקום, וחברה שאלה אותי אם אוכל להביא איתי כמה מוצרים ולעשות להם טיפולים. הבאתי, והן התלהבו. משם הגעתי לטפל באירועים גדולים, כמו שבוע האופנה במילאנו ופסטיבל הסרטים בוונציה, ואז גם התחלתי להציע את הטיפולים שלי בחו"ל".
על לקוחותיה בחו"ל נמנים שמות כדוגמת לוסי הייל, אירינה שייק, ג'ודי סמית, אשלי גרהאם ועוד. "כן", היא אומרת, "יש לי לקוחות מפורסמות ויש המון לא מפורסמות. רמת אחריות הטיפול שלי זהה בכל אשה ואשה. אגב, לא מזמן אמרו לי שראו את ג'יג'י חדיד עם מסכה שלי. זה שייך לעבר, אין לי כל קשר אליה מאז 7 באוקטובר".
"לא צריך להתבייש בקמטים ובשקיות מתחת לעיניים, הרווחנו אותם ביושר"
יש לך לקוחות צעירות ויש בוגרות. למה אנטי אייג'? האם זה עוזר להיות אנטי לגיל?
"המוצר שלי לגילים בוגרים נקרא: DE NO AGE. זה אומר 'תגידו לא לגיל'. עוד רגע אני בת 60, ולא הולכת נגד הגיל. אני הפרזנטורית של עצמי ברשתות. רואים אותי מסבירה על המוצר ואין לי בעיה גם בבוקר, שיראו אותי עם עיניים נפוחות. אני שמה את עצמי על המגש וזה אמיתי, זה אמין, זה חלק מהמקצועיות והאמינות שלי. לא צריך להתבייש בקמטים ובשקיות מתחת לעיניים, הרווחנו אותם ביושר, אבל אפשר לעבוד על העור".
"אגב", היא מוסיפה. "נכון להיום הגברים הם בערך 10% מהלקוחות שלי. יש גם לקוחות דתיות רבות. יש להן מודעות לשמירה וטיפוח. יש גם לא מעט ערביות. חשיבות הטיפוח חוצה מגזרים וגילאים".
את הראיון אנחנו מקיימות במרכז הטיפוח החדש שפתחה במתחם WIX לפני כשלושה שבועות, שהחליף את הקליניקה שהיתה לה ברמת אביב. באופן די צפוי בימים אלו, קטעה אזעקה את רצף הראיון. "כשהבת שלי גדלה קצת, התחלתי לקבל לקוחות במרתף הבית שלנו עם 12 עובדות", היא ממשיכה מהמקום בו הפסיקה, לאחר שאנחנו חוזרות מהחדר המוגן. "יום אחד קמתי ואמרתי לעצמי 'סטופ', לא עובדת עוד בבית. פתחתי את הקליניקה ברמת אביב ב-1 במרץ 2020. תוך שבועיים פרצה מגפת הקורונה והיא נסגרה.
"כשפתחתי מחדש, הבנתי שקצת הזנחתי את ישראל ואני חייבת לחזור להתמקד בארץ. זו המדינה שלי, זה הבסיס של חיי, ולא אעבור לשום מקום אחר. אבל עברתי מאז שלוש שנים קשות", היא משתפת. "היתה קארמה שלא עבדה טוב. עברתי שתי תאונות דרכים, והיו עוד קשיים בדרך".
"במלחמה הבנתי שזה הזמן להעמיק את השורשים שלי כאן"
איך המלחמה השפיעה עלייך ועל הפנים של הלקוחות?
"המלחמה תפסה אותי בלוס אנג'לס. מיהרתי לחזור לישראל, והודעתי לבנות, שעובדות איתי, שאנחנו פותחות מיד את הקליניקה. קיבלתי צעירות ובוגרות מהדרום, מהמפונות, היו גם נשים, שאיבדו את היקרים להם. הייתה התפרצות נוראית של אקנה, מהלחץ והחרדה, בחיים לא טיפלתי בכזו כמות. היו שקיות ושקעים מתחת לעיניים. העור שלנו תמיד מראה מה מתרחש בגוף ובנפש.
"כשפרצה המלחמה אמרתי לעצמי שזהו. או שאני סוגרת ומתחילה לעבוד בעולם או שאני פותחת מקום חדש. מצד אחד חשבתי מי פותח עסקים בזמן הזה, מצד שני הבנתי שזה בדיוק הזמן לפתוח ולהעמיק את השורשים שלי כאן. במקום החדש מרוכזים גם המשרדים וגם הקליניקה. הייצור היום מתקיים בארה"ב, איטליה וישראל. בימים אלו אני מרחיבה את הייצור בארץ וגם את רוב המעבדות אעביר לכאן. זה חלק מהמטרה לחזק אחד את השני כאן".
המרכז החדש שפתחת הוא, למעשה, הסניף היחיד שלך בישראל.
"נכון, זו האג'נדה. לראות ולתת עצה לכל לקוחה. בחדר הטיפול נוצר קשר מיוחד ביני לבין הלקוחה, מעבר לטיפול זו גם ההקשבה ללקוחה והמילה הטובה שנותנים לה. קוסמטיקאית היא סוג של פסיכולוג. לכן לעולם לא יהיו אצלי שתי מטופלות בחדר. המטופלות משתפות אותי, מספרות לי דברים, שיישארו איתי. כשאני יוצאת מהחדר, מה שהיה בחדר, נשאר בחדר".
"לא כל מוצר שעולה 20 דולר שווה למוצר שעולה 200 דולר"
המוצרים שלך לא זולים.
"נכון, אבל לאחרונה הצלחנו להנגיש הרבה יותר את המחירים בלי להוריד, כמובן, באיכות. עובדה שאנשים קונים, העם צורך את מוצרי הטיפוח הטובים. יש אצלי קרם ב-300 שקל, זה לא יקר, ויש גם ב-750 שקל, זה סביר לגמרי. יש מצבים, שהולכים למומחה בעקבות בעיה בעור, ומבינים שטיפול יעלה כסף, ההבנה הזו אמורה להיות גם במקרה שלי. אני מקפידה על הרכיבים הכי טובים, לא אתפשר עליהם, מרמת הסבון ועד לקרם ולמסכה. אנשים מבינים שלא כל מוצר שעולה 20 דולר שווה למוצר שעולה 200 דולר".
מה באשר לתרבות האינסטנט? יש שרוצים להיראות טוב ומהר, ויש נהירה אחרי בוטוקס ושאר הזרקות.
"כמומחית לעור במשך שנים רבות, כמחנכת ומדריכה לטיפוח, התפקיד שלי הוא להסביר שיש פה תהליך. אם תגיע אליי מישהי ותאמר שיש מי שהבטיח שימחוק לה את הקמטים בטיפול אחד, אסביר לה שזו פנטזיה שלא תתגשם. עם זאת, הטכנולוגיות שמתפתחות כל הזמן, מקצרות את זמן הטיפולים".
35 שנים בתחום. אין שחיקה?
"התחום כל הזמן מתפתח. מי שרץ איתו למרחקים ארוכים, כמוני, תמיד מוצא בו עניין. לא רק שאין לי שחיקה, אלא שאני ממשיכה לחשוב על עוד מוצרים, ויש גם מחשבה לפתוח בית ספר לקוסמטיקה. יש לי חלומות לעתיד, אני תמיד מוצאת לאן לשאוף. כששאלו אותי פעם מה החלום שלי, השבתי שאני רוצה להיות אסתי לאודר. אני עדיין לא שם, אבל בדרך. כשהחלטתי לפתוח פה את המרכז, דני אמר לי: 'רוצי על החלום', אם לא חולמים, אנחנו לא פה. המרכז שפתחתי הוא הגשמה של חלום אחד.
"הדרך רצופת משברים. הגדולה היא להרים את הראש ולהמשיך"
"אני עקשנית ומתמידה, ולא לטעות. הדרך רצופת משברים ויש הרבה נפילות בדרך", היא אומרת, "אבל הגדולה שלנו כנשים היא להרים את הראש ולהמשיך הלאה. לצעוד קדימה למרות סטירות הלחי. אחת מהן התרחשה, למשל, כשהמוצר שלי ישב בבארניז, מותג כל בו אמריקני נחשק. אחרי חודשיים החנות נסגרה. זה לא היה תלוי בי. זה רגע של משבר, אבל אמרתי לעצמי שאני כאן כדי להישאר. אין 'לא משחקים, שוברים את הכלים. נשבר? קרה משהו? תתקדמי. אתקדם בכל הכוח וארוץ קדימה, עד שעל כל מדף בבתי הכל-בו המוכרים בחו"ל יונחו מוצרים שלי".
מה דני אומר על ההצלחה שלך? תקבלי מדף בסופר פארם?
"התמיכה בינינו הדדית. אני תמכתי בו בתחילת הדרך, והוא תומך, מעורב ומייעץ בכל דבר. בתחילת הדרך דני לא הסכים לשמוע מלמכור את המוצרים שלי בסופר-פארם. יום אחד, כשליאון קופלר הגיע אלינו, ושאל את דני למה לא למכור את המוצרים שלי, דני השיב: 'לא יקרה'. כששאלתי אותו אז מה הוא רוצה שאעשה עם המוצרים, והוא השיב: 'רצית מוצרים? תמצאי היכן למכור אותם'. מכיון שלא היתה אפשרות שאמכור אותם אצל המתחרים בישראל, התחלתי למכור בחו"ל.
"במבט לאחור, אני לא בטוחה שהמוצרים שלי היו פונים לשוק הבינלאומי, אם דני היה מאפשר לי אז למכור את המוצרים בסופר-פארם. כך שיצא טוב. הבשורה היא", היא מוסיפה בחיוך, "שיש שינוי במצב. המוצרים יימכרו בסניפי גאלרי של רשת סופר-פארם. זה אומר, שהמותג שלי על מגוון מוצריו, יימכר בפעם הראשונה במדפים של רשת קמעונאית בישראל. אם פתיחת המרכז היא הגשמת חלום אחד שלי, החלום השני שלי הוא להימכר בישראל, וזה קורה".