הדיון שנועד לאשר את פריצת תקציב המדינה בשלושה מיליארד שקלים, שאמור היה להתקיים היום (ראשון) בממשלה, נדחה למועד אחר. התוספת שיזם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', בניגוד גמור להמלצות בכירי האוצר, שעמדו על כך שיש לקצץ בתקציבי המשרדים ולא לפרוץ את מגבלת ההוצאה, נועדה לאפשר בעיקר תשלומים לכ-80 אלף מפונים עד לסוף שנת מהתקציב 2024 בדצמבר.
סמוטריץ' טען אתמול בהודעה שיצאה באופן חריג מלשכתו ולא מדוברות משרד האוצר, כי התוספת לתקציב לא תגרור גידול בגירעון וכי היא מתאפשרת בזכות גידול בהכנסות. בין השאר מסר שר האוצר כי "בניגוד לנהי ולתחזיות הקודרות בתקשורת, כלכלת ישראל חזקה והמדדים מצביעים על כך, ובשל גידול בהכנסות החקיקה הנוכחית אינה מגדילה את הגירעון השנתי הצפוי, העומד עדיין על 6.6%. אנחנו נוהגים באחריות כלכלית ונמשיך לנהוג כך ולדאוג שכל אזרחי ישראל יקבלו את המעטפת הכלכלית והביטחונית המקסימלית עד הניצחון".
גורם בכיר במשרד האוצר מתח ביקורת נוקבת על ההצעה של שר האוצר והביע תמיהה על הקביעה שההכנסות ממיסים צפויות לגדול במיליארדי שקלים בחודשים הקרובים. "ההאטה בצמיחה וירידה בצריכה צפויים לגרום לקיטון בהכנסות ולא לגידול בהן", אמר הגורם. עוד נציין כי הגירעון הגיע בינתיים ב-12 החודשים האחרונים כבר ל-8.1%, והסיכוי שיתכנס ל-6.6% בסוף השנה נראה נמוך במיוחד.
1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום )
במשרד האוצר התגברה היום הדאגה מפני אפשרות של הורדת דירוג האשראי של ישראל כבר בשבועות הקרובים על ידי שתי החברות הגדולות בעולם, מוד'יס וסטנדרד אנד פור. גורם באוצר ציין בימים האחרונים כי בשוקי ההון כבר מתייחסים לדירוג ישראל ברמה של BBB וכי דירוגי A הקיימים אינם אקטואליים עוד ממילא בקרב המוסדות הפיננסיים הגדולים בעולם ובארץ.
ביום רביעי השבוע יודיע נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, על המדיניות המוניטארית עד לחגי תשרי וההערכות כעת הן, נוכח הנתונים הכלכליים החלשים שפרסמה בשבוע האחרון הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ובראשם הצמיחה השנתית הנמוכה של 1.2%, פריצת האינפלציה את הרף העליון שקבעה הממשלה בחוק התקציב ל-3.2%, וההתחממות הרבה בגבול הצפון היום, שבנק ישראל יותיר את הריבית הבסיסית במשק בשיעור גבוה של 4.5%, שהם 6% ריבית פריים.