איש העסקים הישראלי, בני שטיינמץ, נעצר אתמול (א') באתונה, בשל צו מעצר שהוצא נגדו ברומניה. המעצר בוצע שעות לאחר ששטיינמץ בן ה-68 הגיע לאתונה במטוס פרטי, והוא שוחרר בינתיים עד שהעניין יתברר.
מקור משטרתי מסר לסוכנות "רויטרס" כי צו המעצר האירופי נגדו כולל בין השאר האשמות הקשורות לחברות בארגון פשע.
1 צפייה בגלריה
בני שטיינמץ
בני שטיינמץ
בני שטיינמץ
(צילום: רויטרס)
ב-2022 דחה בית משפט ביוון את בקשת רומניה להסגירו, מחשש כי הוא לא יזכה למשפט הוגן. לפני כשנה נעצר שטיינמץ בלרנקה שבקפריסין, ושוחרר בערבות. נגד שטיינמץ תלוי ועומד ברומניה פסק דין של בית המשפט העליון שהטיל עליו חמש שנות מאסר בגין הרשעתו בפרשת מרמה. שטיינמץ ערער על פסק הדין לבית הדין לזכויות אדם של האיחוד האירופי.
שטיינמץ גם מנהל מאבק משפטי בשוויץ, לאחר שהורשע בשחיתות בפרשת שוחד.
מטעמו של שטיינמץ נמסר כי "מערכת המשפט היוונית כבר קבעה באופן סופי ובלתי הפיך כנגד הסגרתו של בני שטיינמץ לרומניה. מר שטיינמץ שוחרר עד שהנושא יוסדר באופן רשמי. במהלך חסר תקדים בסטנדרטים היווניים ובניגוד להחלטות מערכת המשפט ביוון, בעקבות בקשה מצד הרשויות הרומניות, הרשויות בנמל התעופה אלפתריוס וניזלוס, עכבו את איש העסקים הישראלי בני שטיינמץ במהלך ביקורת הדרכונים.
"זהו מקרה חסר תקדים לשלטון החוק ביוון, או בכל מדינה מכובדת אחרת, כאשר פעולה מנהלית כזו הופכת על פיה החלטה של מערכת המשפט היוונית, שקבעה באופן סופי ובלתי הפיך נגד הסגרתו לרומניה, והכירה בזכותו לנוע בחופשיות", אמר עורך דינו של מר שטיינמץ, סטברוס טוגיאס.
"ראוי להדגיש, על פי החלטה רלוונטית של בית המשפט לערעורים באתונה באביב 2022 – אשר חזר ואישר החלטה דומה של האינטרפול נגד הרשויות הרומניות – זכויותיו של בני שטיינמץ למשפט הוגן ברומניה הופרו. בית המשפט הכיר בסיכון ששטיינמץ ייחשף ליחס מפלה, לאנושי ומשפיל אם יוסגר, וגילה מניעים פוליטיים מאחורי רדיפתו. כתוצאה מכך, מר שטיינמץ קיבל את הזכות לנוע בחופשיות וללא הגבלות, מבלי להיות נתון להתנהגות הפוגעת בכבודו או משמיצה את המוניטין העסקי שלו, כפי שקרה במהלך מעצרו על ידי הרשויות בנמל התעופה הבינלאומי באתונה בלילה שעבר.
"יש לציין כי צו המעצר שהוצא על ידי הרשויות הרומניות להסגרתו של בני שטיינמץ הוכרז כבטל על ידי האינטרפול, יוון, איטליה וקפריסין. אותו הדבר התרחש גם עם שותפים נוספים למקרה של שטיינמץ, שצווי המעצר שלהם לא בוצעו בצרפת, בלגיה ומלטה. בסך הכל, שש מדינות אירופיות דחו את התביעות המשפטיות חסרות הבסיס של מערכת המשפט הרומנית במקרה זה", נמסר.