שר העבודה, יואב בן צור, החליט שלא לקבל את המלצת דוח הוועדה לצמצום תאונות עבודה ועדכון גמלת נפגעי עבודה שלא להחשיב תאונת דרכים בדרך לעבודה כתאונת עבודה. כך נודע ל-ynet.
הוועדה הבין-משרדית שהוקמה מכוח החלטת ממשלה הגישה את מסקנותיה לשר בן צור ולשר האוצר בצלאל סמוטריץ'. בראש הוועדה עמדו מנכ"ל משרד העבודה ישראל אוזן וסמנכ"לית מערך נכות ושיקום בביטוח הלאומי ירונה שלום.
הוועדה פעלה תוך ניתוח נתונים ממשלתיים, למידה ממדינות מובילות בעולם ושיתוף פעולה עם מומחים בתחומי הבטיחות, הבריאות והמשפט, במטרה להוביל לשינוי מערכתי בשוק העבודה בישראל.
ההמלצות העיקריות
- הקמת רשות לאומית לבטיחות ובריאות תעסוקתית. ההמלצה כוללת פירוט מדוקדק של מבנה הרשות, הכפיפויות הארגוניות שלה והאופן שבו תפעל כדי להוביל מדיניות בטיחות ובריאות תעסוקתית ברמה הלאומית.
הרשות תבוסס על שלושה תחומים מרכזיים - אכיפה, מניעה וחדשנות - ותאחד את פעילויות מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית והמוסד לבטיחות וגיהות.
לצד הרשות תוקם ועדה מייעצת בראשות ראש הרשות, שתכלול נציגי משרדי ממשלה, ארגוני עובדים ומעסיקים, וגופים מקצועיים. מבנה זה נועד להבטיח איזון בין כלל האינטרסים במשק ולחזק את שיתוף הפעולה בין הגורמים הרלוונטיים.
הדגש המשמעותי בהמלצה זו הוא תכנון ברור ומפורט, המבטיח שהרשות תוכל לתפקד באופן אפקטיבי כבר בשלבים הראשונים להקמתה. כמו כן, הרשות תוביל מחקר מתקדם בתחום הבטיחות והבריאות, תפתח פתרונות מבוססי נתונים ותהווה ציר מרכזי לשיפור רמת הבטיחות במקומות העבודה בישראל.
- שיפור תהליכי הדיווח - חובת העברת מידע מקיפה בין הביטוח הלאומי ומינהל הבטיחות, כולל דיווח מפורט מצד מעסיקים ותהליכי למידה בעקבות תאונות, לצורך יצירת תשתית מידע לאומית מקיפה לשיפור הבטיחות והבריאות התעסוקתית.
- תמריצים למעסיקים - פרסום דירוג בטיחות ותמריצים כלכליים למעסיקים המקדמים סביבת עבודה בטוחה.
- עדכון מחלות מקצוע - הקמת ועדה קבועה שתעדכן את רשימת מחלות המקצוע בהתאם להתקדמות הרפואה ומגמות בשוק העבודה.
- ביטול הכרה בתאונות בדרך לעבודה תוך שמירה על זכויות הנפגעים - הוועדה ממליצה לצמצם את ההכרה בתאונות עבודה שאינן בשליטת המעסיקים, כגון תאונות בדרך לעבודה או ממנה, אך הדגישה את החשיבות בהבטחת זכויותיהם של הנפגעים במקרים אלו. צעדים אלו ייושמו במקביל להבטחת מענה הולם במסגרת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, וזאת תוך הבטחת איזון והגנה על זכויותיהם של העובדים. כאמור, שר העבודה לא קיבל המלצה זו.
- שיפור הכשירות המקצועית של בעלי תפקיד ומומחים בבטיחות ובריאות תעסוקתית - הוועדה ממליצה על רפורמה מקיפה שתשפר את הכשירות והתרומה של בעלי תפקידים בתחום הבטיחות והבריאות התעסוקתית. בין ההמלצות: העלאת רף ההשכלה וההכשרה הנדרשים מממוני בטיחות, פיתוח תכניות השתלמות ייעודיות לתחומים כמו בריאות תעסוקתית וחומרים מסוכנים, והגדרת מסלולי הסמכה מתקדמים שיבטיחו רמה מקצועית גבוהה יותר ותמיכה מעשית במעסיקים בשיפור סביבת העבודה.
שר העבודה והממונה על הביטוח הלאומי, יואב בן צור, אמר בעקבות הגשת דו"ח הוועדה כי זה "מציב את היסודות לרפורמה שתשנה את פני שוק העבודה, תחזק את ההגנה על העובדים ותבטיח סביבה תעסוקתית בטוחה. שילוב הכוחות בין משרדי הממשלה והמחויבות המשותפת לפתרונות ארוכי טווח, הם המפתח להצלחה של התהליך הזה. אנו מציבים סטנדרטים חדשים של מצוינות ולקיחת אחריות, במטרה להפוך את שוק העבודה הישראלי לבטוח, מתקדם ומוביל בעולם. העובד הוא הלב הפועם של הכלכלה שלנו, והיום אנחנו מחדשים את ההבטחה להגן עליו ולשמור על בריאותו".
לדברי ישראל אוזן, מנכ"ל משרד העבודה, "משרד העבודה שם בראש סדר העדיפויות את נושא הבטיחות של כלל העובדים במשק. תאונות עבודה אינן גזירת גורל, ובאמצעות הגברת האכיפה, השקעה בהכשרות מקצועיות ושיתוף פעולה עם כלל הגורמים בענף, נוכל לצמצם את מספר התאונות ולהבטיח שוק עבודה הוגן ובטוח. אנו מביאים סל המלצות שיסייע לעובדים, למעסיקים ולמשק. שיתוף הפעולה בין הרשויות הוא הכרחי ואני מברך על התוצאות שהגענו אליהם, בכוונתנו ליישם את ההמלצות כמדיניות מחייבת כדי כשבסוף כל יום, כל העובדים יחזרו הביתה בשלום".
עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה אמר: "הקמת רשות לאומית במתכונת שהוצעה על ידי הועדה הבן משרדית לא רק שלא תגביר את הבטיחות והאכיפה, חמור מכך היא תפגע בבטיחות בעבודה וגם בביטחון הסוציאלי של נפגעי תאונות העבודה. הרשות המוצעת אינה כוללת זרועות חקירה משל עצמה וכן מחלקת תביעות עצמאית לצורך הגשת כתבי אישום כנגד מפרי הוראות בטיחות. אין בהקמת הרשות כדי לקדם את נושא האכיפה שהוא לב הבעיה הגורמת לתאונות.
"אני מברך את השר בן צור שדחה את המלצת הועדה ביחס לביטול ההכרה בנפגעי תאונות דרכים בדרך לעבודה וחזרה ממנה. אילו המלצה זו היתה מתקבלת הנפגעים היו נאלצים לעבור שבעה מדורי גיהנום מול חברות הביטוח ולהגיש תביעות לבתי המשפט לתשלום תכוף כנגד חברות הביטוח".