צפו: המחאה נגד שופרסל
(צילום: ירון ברנר)
רציתם הוכחה לכך שאנחנו לא חייבים לקבל עליות מחירים שרשתות, יצרנים וספקים זוממים להפיל עלינו בקרוב? האתר ישיר למהדרין של שופרסל - סיפק את ההוכחה בענק.
ימים ספורים לפני ששערוריית האתר של שופרסל פרצה, מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן התראיין ל"ממון" ואמר שאין מנוס מעליית מחירים. ספקים חייבים להעלות מחירים לנוכח מחירי השילוח שהתייקרו, מחסורים בעולם והתייקרות של סחורות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
למרות נבואות ההתייקרות של מנכ"ל שופרסל והבעלים של רשת ויקטורי, אייל רביד, עליות מחירים לצרכן זאת כלל לא גזרת גורל. למעט התייקרויות בחסות המדינה כמו אלה של הכלים החד-פעמיים והמשקאות הממותקים - המחיר הוא מה שהצרכן מוכן לשלם. אם לא נהיה מוכנים לשלם יותר, לא יעלו לנו את המחירים.
2 צפייה בגלריה
סניף של שופרסל
סניף של שופרסל
סניף של שופרסל
(צילום: אביהו שפירא)
הצרכנים בישראל לא מאמינים בכוחם. רבים חושבים: אין ברירה אלה לקנות יקר אם מעלים לנו מחירים. זה לא נכון. קנו ברשתות זולות יותר, קנו רק במבצעים, אל תקנו מותגים שהתייקרו, קנו אונליין מחו"ל. למעט סל מוצרי בסיס (שחלקו תודה לאל מפוקח במדינת ישראל), לרוב הפריטים יש תחליפים.
ותתפלאו: עלות הייצור, עלויות כוח העבודה והשילוח לישראל - הן רק נקודת הפתיחה של תימחור מוצר. הרשתות והיבואנים פשוט רוצים להמשיך להרוויח המון - כפי שהרוויחו בשנת הקורונה. זאת הסיבה העיקרית שהם משוועים להתייקרויות.
והנה באה שופרסל וסיפקה לנו הוכחה מדהימה. היא מכרה בסתר לחרדים במחירים נמוכים בהרבה ממחירי שופרסל אונליין. איך יתכן אם כך שמנכ"ל שופרסל טוען שאין מנוס מהעלאת מחירים, אם הוא מוכיח שהוא יכול למכור הרבה יותר בזול?
2 צפייה בגלריה
איציק אברכהן
איציק אברכהן
שופרסל הוכיחה שיש אופציה אחרת לעליית מחירים. מנכ"ל הרשת, איציק אברכהן
(צילום: אביגיל עוזי)
התשובה פשוטה ונאמר אותה שוב ושוב: המחיר הוא מה שהצרכן מוכן לשלם. הצרכן החרדי לא מוכן (או לא יכול) לשלם ביוקר, לכן לא מוכרים לו ביוקר. ואגב על מה שהוא מוכן לקנות ביוקר - גובים ממנו ביוקר (אתרוג למשל, עם כשרות מאוד מהודרת).
שופרסל הוכיחה שהיא יכולה למכור בזול ועדיין להרוויח. מתחרים אמרו לנו שאלה בטח מחירי השקה, חינוך שוק, רצון למשוך את המגזר לקניות באינטרנט. זה לא משנה, היא תמחרה בזול וזה בטח לא פגע בה.
בכך ששופרסל סגרה את האתר היא סתמה את הגולל על המחירים הנמוכים האלה, לכאורה, במקום שכולנו נהנה מהם (האתר היה פתוח לכל קונה, חרדי וחילוני, בתחילה לשש ערים ואז ליישובים רבים כולל תל אביב).
אבל למרות השבתת האתר, מחירי שופרסל הם עדיין לא גזרת גורל. לא אוהבים את המחירים הגבוהים של שופרסל? קנו ברשת זולה יותר. או קנו בשופרסל רק במבצעים. תראו איך היא מורידה מחירים. גם אם היא לא תוריד מחירים, מה שבטוח: אין לה עכשיו לגיטימציה להעלות אותם.