ב-8:00 בבוקר העוגן הורם, והיאכטה הקטנה הפליגה מהמרינה התל אביבית לכיוון חוף רידינג. על הסיפון: שמונה חבר'ה צעירים ונמרצים, שלמתבונן מהצד נדמה כי הם מכירים שנים ופשוט הגיעו לשייט תענוגות קצרצר. אבל לא כך הוא. הם חלק מהעובדים בחברת הסטארטאפ קונקטים (Connecteam), מפתחת פלטפורמה ליצירת אפליקציות פנים-ארגוניות לניהול ותפעול עובדים בחברות "לואו טק", שחלק מהעבודה שלה נעשית בלב ים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
את הפיקוד על ההגה לקח ביד מנוסה אחד העובדים, בעל ניסיון קודם בהשטת יאכטות, ועל החרטום התנהלה שיחת בנות שיגרתית על בנים ועל חיי הלילה של העיר הלבנה. בזמן הזה הסתכל אל האופק אמיר נחמיה, המוח שמאחורי הקמת החברה, המנכ"ל ואחד מבעליה, והרגיע: "תכף גם הגלים הקטנים יירגעו, והים יהיה שקט". הוא יודע מה הוא אומר כי הוא מדבר בשם הניסיון, כבוגר קורס חובלים בצוללות, שבמהלך שירותו הצבאי גם שימש ראש מדור אמצעי לחימה בצוללות.
8 צפייה בגלריה
אמיר נחמיה
אמיר נחמיה
אמיר נחמיה. "כ-15% מהעובדים בחברה הם יוצאי קורס חובלים"
(צילום: שרי בן שמחון)
נכון להיום, כ-15% מהעובדים בחברה הם יוצאי קורס חובלים, שנוהגים, כמו גם יתר העובדים, לקחת כמעט מדי יום (לא בעונת החורף) את העבודה לים, ולעיתים גם שטים ביאכטה בזמנם הפנוי. "אל תתבלבלי", מחייך נחמיה, כשהוא רואה אותי עוקבת במבט אחר חלק מהעובדים, שקופצים למים, וסוקרת את הכריכים הבריאים שמוצעים להם, בצמוד למיצים הטבעיים ובקבוק קאווה צונן. "ברגע שהם חוזרים למשרדים, שנמצאים לא רחוק מפה, ועולים על א', העבודה שלהם מאוד אינטנסיבית. פה, בים, משתחררת היצירתיות. אני מאמין, שהים הוא בסיס טוב לקבלת מוזה. אנחנו מקיימים פה ישיבות צוות, האקתונים, מעלים רעיונות, שמוציאים אל הפועל כשחוזרים למשרד".
8 צפייה בגלריה
קונקטים חצי חצי
קונקטים חצי חצי
עובדי קונקטים. "בים מקבלים מוזה, במשרד עובדים אינטנסיבי"
(צילום: יח"צ)

"התחלנו את השנה עם 23 עובדים ונסיים עם יותר מ-100"

הוא נולד לפני 33 שנה במושב נבטים, מושב של יוצאי קוצ'ין שבהודו. "אני חובב בישול, אבל קצת קשה לי עם הכנת אוכל הודי אותנטי", הוא מודה. "זה יגיע. לאט לאט אני חוזר ליסודות".
את קונקטים הקים ב-2016 עם דניאל ויונתן נוריאל. נחמיה משמש כמנכ"ל וכאיש product של החברה, פונקציה שמטרתה להבין את המוטיבציה והאפיון הנכון של המוצרים, דניאל מנהל טכנולוגיות ראשי, ויונתן מנהל הפיתוח הראשי. ההשקעה הראשונית להקמת החברה, בסך מיליון דולר, התקבלה ממייסדי וויקס (אבישי ונדב אברהמי, גיורא קפלן, עומר שי וניר זוהר), כשעד היום הושקעו בחברה 40 מיליון דולר. בין המשקיעים והשותפים נמצאים הנהלת וויקס, קרן אינסייט פרטנרס ו-OG TECH, והקרן של אייל עופר.
"הפכנו את החזון למציאות", מחייך נחמיה בסיפוק. "למעשה, כל עסק יכול להשתמש במוצר שלנו. צריך רק לגשת לאתר שלנו, ובכמה דקות לייצר את האפליקציה הפנים-ארגונית, שתשב על הפלאפון של העובד, וכך הוא יתחבר לכל הקשור לעסק, לחברה. זה לא לשימוש פרטי או משפחתי. האפליקציה משמשת גם כשעון נוכחות או לניהול משמרות, ונותנת מענה לכל צורך של הארגון והעובדים".
לחברה יש כיום כ-90 עובדים בישראל, וכ-10,000 לקוחות בישראל ובחו"ל, בעיקר בצפון אמריקה, בהם: סודהסטרים, תנובה, ישרוטל, פוקס, נייקי, yes, Sodexo ומקורות. "אנחנו בשנה שלישית בצמיחה מואצת. בישראל יש לנו 150 חברות, רוב חברות הלואו-טק משתמשות בנו: בתי חולים, חברות ניקיון, חברות שמירה. בתחילת השנה היו לנו 23 עובדים, נסיים את השנה עם מעל ל-100 עובדים, ואני מעריך שבשנה הבאה כבר נחצה את ה-250 עובדים. גם מספר החברות הולך וגדל. אנחנו צומחים ב-400% בממוצע שנה אחר שנה".
8 צפייה בגלריה
עובדי קונקטים
עובדי קונקטים
עובדי קונקטים. "התחלנו את השנה עם 23 עובדים ונסיים עם 100"
(צילום: יח"צ)
איך נולדה החברה? "ההחלטה על הקמת הסטארטאפ התחילה לאחר השחרור מהצבא, בעקבות חוויות ומסקנות, שצברתי במהלך השירות", הוא חוזר להתחלה. "כשאתה בצוללת, אתה הכי טכנולוגי שאפשר. ואז, כשהיינו מגיעים לנמל, עוגנים ויורדים לחוף, ברגע אחד הטכנולוגיה היתה נעלמת. פתאום לא היתה דרך לתקשר עם כל החיילים שלי, לא ידעתי איך לחבר את כולם, הרגשתי כמו בשנות ה-20. המעבר החד הזה מהכי טכנולוגיה לכלום טכנולוגיה הוביל אותי לחשיבה בנושא. נתתי את הדעת על אותו פער טכנולוגי בין חברות ההיי-טק לחברות הלואו-טק, בהן רוב העובדים ללא מחשב, חסרי כתובת מייל ארגוני, בלי אמצעי חיבור בינם לעובדים האחרים וההנהלה. הבנתי שצריך לתת מענה לצורך, לפתח את השוק הזה באמצעות המובייל, באמצעות אפליקציות".
זה הרעיון והחזון. איך הופכים אותו למעשה? "לפני שהקמתי את החברה, העברתי שמונה חודשים בניו יורק כדי לבדוק את היתכנות השוק ותהליכי הגלובליזציה בנושא. עשיתי גם גיחות לסיאטל וקנדה כדי להבין קודם את הלקוחות האמריקניים והצרכים שלהם. נפגשתי עם כל מי שהיה מוכן להיפגש איתי כדי שיאיר לי את התחום, עם מנהלים בחברות היי-טק, ועם מנהלים בחברות גדולות וקטנות. כל שיחה רק חיזקה בי את הרעיון וההבנה, שיש בפלטפורמה כזו צורך. בבוקר הייתי יושב עם מנהל בהיי-טק ובערב עם מנהל של רשת מזון.
"אמרתי לעצמי: 'משהו פה לא בסדר'. בזמן שלחברות היי-טק היה מענה לצורך הזה, לחברות בתעשייה, בתחומים של ריטייל, מזון, הלבשה ונסיעות, לא היה מייל לעובדים. רק להנהלה. כשהתוודענו למספר, שלכ-70% מהעובדים בלואו-טק אין גישה למחשב, אין אימייל ארגוני, אין חיבור ותקשורת עם החברה בה הם עובדים, הבנו כמה חזק הצורך הזה. אף אחד מהמשקיעים שלנו לא ידע ולא האמין לזה בהתחלה. ואז התחלנו בפיתוח ובשיווק המוצר. התופעה חזרה על עצמה. מנהלים בחברות כמו אמדוקס, נייס ווולמרט היו נגנבים מהרעיון, ובפגישות עם מנהלים של רשתות מזון, למשל, נתקלתי בתפיסה הדרכתית של פעם".
לדוגמה? "סיפרתי על הרעיון של האפליקציה למנכ"ל של חברת המבורגרים גדולה בארה"ב, והוא שאל אם אוכל להגיד לו באמצעותה כמה עובדים יש לו. בתמיהה, שאלתי אותו אם הוא באמת לא יודע כמה עובדים יש לו, והוא השיב שיש לו עשרות סניפים, ורק פעם ברבעון הוא מקבל דיווח. הוא הסביר שבכל יום אפשר לקבל או לפטר עובד, מבלי שהוא יידע מזה. יתרה מזאת, הפגישה בינינו היתה לפני חג המולד, והוא הודה שאין לו מושג אם הוא ערוך מספיק לקראת החג מבחינת מספר העובדים ודברים חיוניים נוספים.
"בהמשך הפגישה, הוא שאל אם בעזרת המוצר שלי הוא יוכל לשלוח הודעה, שכל העובדים יראו. הוא עשה עבורם מבצע יפה לפני כמה חודשים ורצה לקבל פידבקים. הוא הבהיר שאין לעובדים כתובת מייל. מאחר שהפגישה התקיימה באחד הסניפים שלו, הצעתי לו לקרוא לאחת המלצריות ולשאול אותה מה דעתה על המבצע. כשהיא השיבה כי שמעה משהו אבל לא בטוחה במה מדובר, הוא היה בהלם כי השקיע במחווה הזו הרבה כסף. השרשרת פשוט לא עבדה.
"גם למנהלים אחרים ששוחחתי איתם, אם בסניף בודד קטן או בסניף של 200 עובדים, לא היתה תקשורת עם העובדים, ולעובדים לא היתה תקשורת ביניהם. למקום הזה נכנס הרעיון של קונקטים, כדי להתאים את המוצר גם לחברות קטנות, ושזה יעלה פחות כסף מאימייל".
8 צפייה בגלריה
אמיר נחמיה
אמיר נחמיה
נחמיה. "יש הרבה דברים שאין אפשרות לדעת בלי החיבור הטכנולוגי"
(צילום: יח"צ)
עד כמה הם באמת צריכים את זה? "צריכים. הדור משתנה והמנהלים משתנים. גם מנהל של 'פוקס' סניף דרום צריך לדעת מה קורה עם העובדים שלו, ומה קורה בחברה כולה. למשל, אם יצא מוצר חדש, אם יש עובד חדש, אם יש הצגה, שאפשר ללכת ביחד. יש מלא דברים, שאין אפשרות לדעת אותם בלי החיבור הטכנולוגי. ומכיוון שהיום יש לכל עובד טלפון סלולרי, ובו יש מחשב, הבעיה החומרתית הקשה נפתרה, ומכאן, כבר פשוט.
"גם הטענה שיש פה דור שלם שהוא לא טכנולוגי, כבר אינה נכונה. הטענה ששומרים או מנקים לא מבינים בתוכנות, מאבדת מתקפותה. קם פה דור חדש. סבתא שלי מקבלת היום תמונות של הנכדים שלה בוואטסאפ. כל מי שמתחת לגיל 60 יודע להשתמש באפליקציות, ולאט לאט גם בני 60+ לומדים להשתמש בטכנולוגיה, גם אם אינם טכנולוגים.
"יתרה מזאת, הקורונה חידדה את הרצון להשתמש בטכנולוגיה. מי שעובד מהבית בגלל הקורונה רוצה לדעת מה קורה בחברה שלו, והמנכ"ל רוצה שהודעה שלו תגיע לאחרון העובדים, ולא על לוח מודעות שנועצים בו הודעה מודפסת אלא בשיטה הטכנולוגית הפשוטה, בסלולר או במחשב".
8 צפייה בגלריה
משרדי קונקטים
משרדי קונקטים
עובדים במשרדי קונקטים
(צילום: יח"צ)
מה הקו המאפיין את העובדים שלכם? "בחברה עובדים 60 גברים ו-30 נשים. חלקם מעל גיל 50, חלקם צעירים בשנות ה-20, ויש גם סטודנטים. לא כולם הגיעו מההיי-טק או עם ניסיון. הערך המוביל לקבלת עובדים אצלנו הוא לא ניסיון קודם, תחום עיסוק או תואר מסוים, אלא מצוינות בהיסטוריה שלהם. הם היו מצוינים לפני קונקטים ויהיו גם אחרי. אני רוצה לראות את הרעב להישגיות, את הרצון להתפתח ולגדול עם החברה. לא כאלו שהאגו שלהם הולך לפניהם, חושבים שהם יודעים הכל ונותנים לאחרים לעשות את העבודה הקשה.
"בגלל אותם ערכים מובילים, ניתן למצוא בין העובדים אנשים שעסקו בעריכת דין, מנכ"לים ברשתות ריטייל, ויש גם עובדים שהופיעו קודם בלהקת 'מיומנה'. כולם עם מוטיבציה עצמית גבוהה. טובים במה שהם עושים, אוהבים את העבודה - והיא מאוד אינטנסטיבית אצלנו. בין היתר, החיבור לים נעשה כי אנחנו אוהבים לעשות דברים יוצאי דופן, לחשוב אחרת, מחוץ לקופסה. הים הוא המקום לזה. מעבר לזה, אני בעד לשלב עבודה קשה עם הנאה".
8 צפייה בגלריה
קונקטים חצי חצי
קונקטים חצי חצי
"משלבים עבודה עם הנאה"
(צילום: יח"צ)
8 צפייה בגלריה
קונקטים חצי חצי
קונקטים חצי חצי
עובדים על היאכטה. "הים הוא המקום לחשוב מחוץ לקופסה"
(צילום: יח"צ)
כל העובדים יכולים להגיע ליאכטה? עד אחרון העובדים? "בוודאי. את תראי גם אותי שוטף כלים וזורק את הזבל. אף אחד פה ובוודאי לא אני, לא רואה הבדלים בין העובדים. אנחנו יחד כל הזמן. תגידי, טעמת פעם עיג'ה (לביבת תפוחי אדמה) טבעונית"? הוא שואל לפתע ומציע.
לא. כדאי? "בוודאי. צריך להתחבר לחדש ולהכיר את הלא מוכר".
רגע לפני שהספינה חוזרת למרינה ועוגנת עד להפלגה הבאה, הוא משתף בעובדה שיש לו בבית תינוק בן שנה ושלושה חודשים, שהתמונות שלו כמובן מככבות במכשיר הסלולר האישי שלו. "גם אשתי וגם אני בהיי-טק, וזה לא קל", הוא מודה. "דניאל מציף אותנו באושר. לומדים לשלב בין התפקידים השונים בחיים, ולשאוף קדימה".
בוא נלך קדימה. תהיו חד קרן בתוך שנה שנתיים? "בוודאי", הוא משיב ללא היסוס. "זה יגיע מהר מאוד, אולי אפילו עד סוף 2021. אבל זה לא היעד. אנחנו חווים צמיחה פנומנלית כי אנחנו עושים עבודה טובה, וכרגע גם אין לנו מתחרים בסדר גודל שלנו בישראל. היעד הוא להרחיב את המוצר כמה שיותר, בארץ ובחו"ל. לנו ברור שהשוק הישראלי הולך מהר לכיוון שלנו. יצאנו עם המוצר בזמן הנכון ובמקום הנכון, ועדיין לא מגרדים אחוז מהשוק. אני מאמין שבעתיד הקרוב ישתמשו במוצר אתרי אינטרנט, עמותות, קבוצות, כל מי שמשתמש בוואטסאפ וצריך מסמכים ומידע. אני מאמין שיהיו לנו מתחרים, וכמו בכל דבר, מי שיהיה החזק, יוביל וינצח".
כחובל אתה עם הידיים על ההגה בלי הפסקה. "נכון, אבל זה לא מספיק. בצוללות לא נלחמים, נמנעים מללכת ראש בראש. פשוט אוספים מודיעין, וחושבים אחרת. כך גם בקונקטים. בכל יום מחדש אנחנו יוצאים מאזור הנוחות שלנו, ממציאים את עצמנו מחדש, כדי להדביק את הקצב ולגדול תוך כדי תנועה".