באמצע חודש פברואר הקרוב נגמרת הטבה משמעותית מאוד להורים עובדים לילדים בגיל 12-6, שהגדילה לחלקם את משכורת הנטו במאות שקלים בחודש. זאת אם לא תוארך הוראת השעה שעברה סופית בכנסת בחודש יוני האחרון.
המשמעות: עוד הכבדה בכיס להורים רבים שקיבלו נקודת זיכוי בשווי 223 שקל בחודש על כל ילד בגילים אלה, ועכשיו יאבדו אותה. כל זאת במקביל לזינוק הצפוי של 15% בשכר השרים, חברי הכנסת והשופטים בינואר.
ההטבה, נזכיר, הייתה חלק מהחוק שקידומו החל ב"תוכנית הכלכלית להורדת יוקר המחיה" שהציג שר האוצר אביגדור ליברמן בפברואר, והתייחסה לשנת 2022 בלבד. בגלל פיזור הכנסת הוראת השעה הוארכה אוטומטית לשלושה חודשים אחרי השבעת הכנסת באמצע נובמבר - קרי אמצע פברואר. נכון לעכשיו, באוצר אומרים כי ההכרעה בעניין תחכה כמובן לשר האוצר הבא, ומצידו של שר האוצר המיועד - בצלאל סמוטריץ', נמסר כי הדבר ייבחן אם וכאשר יגיע לשולחנו.
בשנת 2022 היה מדובר בעלות של כ-2.5 מיליארד שקל, וכדי לאשר הארכה נדרשת חקיקה והגדרת מקור תקציבי. ברשות המיסים מסרו שיפרסמו בקרוב הנחיות למעסיקים כיצד לפעול בתחילת השנה.
1 צפייה בגלריה
שר האוצר המיועד בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו
שר האוצר המיועד בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו
שר האוצר המיועד בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו
(צילום: אלי מנדלבאום, מוטי קמחי)

מה בעצם אמר החוק ומהי נקודת זיכוי? תושבי ישראל זכאים לנקודות זיכוי ממס ההכנסה, שמפחיתות את גובה מס ההכנסה שעליהם לשלם. הזכות הבסיסית עומדת על 2.25 נקודות לכל תושב. שווי נקודה נכון ל-2022 הוא 223 שקל לחודש, שהם 2,676 שקל לשנה שלמה. נשים זכאיות לחצי נקודה נוספת. לפי הוראת השעה שמסתיימת כאמור בסוף החודש, כל אחד מההורים קיבל נקודת זיכוי נוספת במס בכל שנת 2022 על כל ילד שגילו 6 עד 12 שנים.
האם כל ההורים לילדים בגילים אלה קיבלו תוספת לנטו? תלוי כמה הם הרוויחו. גבר תושב ישראל שלא זכאי לנקודות זיכוי אחרות נהנה ממלוא ההטבה - כלומר תוספת של 223 שקל בחודש לנטו, אם הוא מרוויח כ-7,000 שקל ברוטו לחודש ומעלה. אישה תושבת ישראל שלא זכאית לנקודות זיכוי נוספות נהנתה מההטבה המלאה רק אם היא משתכרת 8,000 שקל ומעלה.
מנגד, אישה שמשתכרת 6,000 שקל או גבר שמשתכר 5,000 שקל לא נהנו מההטבה כלל, מכיוון ששיעור המס שעליהם לשלם נמוך מגובה ההטבה.
כמובן, אם יש לכם מספר ילדים בגילים הרלוונטיים, שכל אחד מהם "שווה" זיכוי של 223 שקל בחודש, רף השכר שממנו אתם נהנים מההחזר המלא הוא גבוה יותר.
מסיבת העיתונאים של נפתלי בנט, אורנה ברביבאי ואביגדור ליברמן בפברואר
(צילום: לע''מ)

גם מענק העבודה יחזור לגודלו המקורי

חשוב לציין כי חלק נוסף בחוק נגע להגדלת מענק העבודה, או מענק "מס הכנסה שלילי" בשמו הקודם, שלו זכאים עובדים שמשתכרים שכר נמוך באופן יחסי בהתאם למספר הילדים שבחזקתם.
המענק השנתי הממוצע לזכאים עמד על 4,000 שקל לפי נתוני רשות המיסים ולפי החוק החדש גדל המענק ב-40%, וכך עמדה התוספת על 1,600 שקל בממוצע לזכאי. הצעד נעשה במסגרת מקדמה עבור שנת העבודה 2022, והזכאים שהגישו בקשה לרשות המיסים קיבלו כבר את המענק. המשמעות של אי-הארכת הוראת השעה היא שעל 2023 מענק העבודה יחזור לגודלו המקורי.